Traktorn i skogen

hydralolja ht 100

11 inlägg 5602 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

hydralolja ht 100

Jolly  
#498730 Enligt min instruktionsbok skall man använda en hydralolja med SAE klass på HT 100, men var hittar man det? Om man söker så kommer ju helt andra beteckningar upp? kan någon hjälpa mig där?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: hydralolja ht 100

bgl  
#498731 Beteckningen 'HT 100' finns i oljesammanhang dels för en släppolja i livsmedelsproduktion, dels för en cylindersmörjolja för stora lågvarviga marinmotorer. Ingendera torde passa till hydraulolja, om inte annat är båda alltför trögflytande.
Låter otroligt att samma beteckning även finns för en hydraulolja.
Jo nu 10 minuter senare har jag hittat i en användarmanual för en Valtratraktor just din oljebeteckning HT 100!
Du får leta vidare, eller få kommentar från någon annan, men det verkar vara en kombinerad transmissionsolja och hydraulolja enligt ISO VG 46.

Användarvisningsbild

Re: hydralolja ht 100

Jolly  
#498745 Ja det verkar ju gå att hitta. Var köper man billigast olja?

   TS
Avatar Fallback

Re: hydralolja ht 100

ÅsaNisse  
#498747 Jag har en Valtra traktor med kombinerad transmission och hydraulolja. I den använder jag en Agrol Hybran som jag köper på Lantmännen. Finns även syntet för bättre köldegenskaper. Vet dock inte om den är billigast, men den fungerar bra och jag har inte haft några pumphaverier så länge jag kört med denna olja.

Avatar Fallback

Re: hydralolja ht 100

snurra  
#498748 Kanske lättare att tala om vilken maskin du har 🛠️

Användarvisningsbild

Re: hydralolja ht 100

Jolly  
#498750 Det är till en valmet 6300.

   TS
Användarvisningsbild

Re: hydralolja ht 100

Jolly  
#498759 https://www.granngarden.se/hydraulolja- ... 49884_BASE

Kan denna funka?

   TS
Användarvisningsbild

Re: hydralolja ht 100

Fredi  
#498763 En ren hydraulolja funkar inte bra i 6300 eftersom bromsarna och växellådan går i samma olja. Sök en olja som är avsedd för våta bromsar. Alla kända märken har nog sån olja till salu. Eller så Valtras egen transmissionsolja.

Avatar Fallback

Re: hydralolja ht 100

Chuck Norris  
Användarvisningsbild

Re: hydralolja ht 100

Jolly  
#498766 Vad skulle man göra utan denna sidan

   TS
Användarvisningsbild

Re: hydralolja ht 100

Granstorp  
#498775 På Agrols hemsida kan man smidigt se vilken av deras oljor som passar för nästan alla traktorer och övriga tunga maskiner! Ange vilken traktor, modell och årsmodell så får du all information!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).