Motorsåg och handhållet

Värk i fingerleder av skogsarbete

32 inlägg 9350 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498639 Viss da er vibrasjonsskader så vil eg tru at ein fryse lettare enn vanlig på fingrane, trudde dei moderne sagene var så bra avibrerte at ein stort sett ungjekk problemet, men klart kjøre ein 7,5 t til dagen år ut og år inn så røyne da på. Sikkert viktig å ikkje ha for lave ryttara og ikkje for agresivt filt

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

halvproffs  
#498640
sveakatten skrev:Det är inte vibrations skador?
Har funderat i dessa banor efter att ha svårt att klämma i hop fingrarna.
Ser ni någon större skillnad mellan tex en 242a och 550, vibrations mässigt?


Just det där har jag funderat över med vibrationer. Har aldrig haft problem med fingrarna (har varit noga med tjocka handskar tom även när jag kört gräsklippare) men sen jag köpte en Husqvarna 545 har jag känt av händerna.
Sitter ju en kraftig fjäder från bygeln direkt in till cylindern. Hur mycket avvibrering är det?

Användarvisningsbild

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

Kim74  
#498648 Bytte till 550:an i februari 2017. Tidigare körde jag med 543:an och före det med 346:an. Jag har inte upplevt värk i lederna tidigare. Dessutom känns lederna svullna och jag fryser numera mycket lättare om händerna.....

Påstår inte att det beror på sågen men man vet ju aldrig. Kan ju vara ålderstillägget som kommit också.

Vore intressant ifall någon "expert" kunde spinna vidare på "vibrationsteorin".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498649 Försvinner värken om du byter tillbaks till 346:an eller 543:an?
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 19 feb 2018, 20:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

Kim74  
#498652 Har dom ej längre kvar. Skall prova med ms200 några veckor för att se ifall det blir bättre. Den sågen är ju förstås mycket lättare så ifall värken försvinner så kan det ju bero på vikten också....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

JensSkoog  
#498655 200'an har ju ingen handtagsvarme och den är inte godkänd i EU eftersom den
har för hög vibration, men det är ju en grym såg :-bd

Jag använder tjocka handskar när jag körer min MS200, och
senn reknar jag att den låga vikten är det viktigaste.

Avatar Fallback

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498664 Hanske dempa nok vibrasjonene ein del ja

Användarvisningsbild

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

totte  
#498704 Se till att gå till läkare. Svullna fingerleder är inte vad man får av vibrationer. Det kan vara reumatiska besvär eller något annat inflammatoriskt problem. Är det något sådant skall du se till att få vård för det innan det blir värre.

Användarvisningsbild

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

anersimyra  
#498855 Värk i fingerlederna har jag i perioder men kan inte säga att beror vare sig på vibrationer från sågarna, eller vädret. Nu har jag varit besvärsfri en längre tid. Jag hade även stora problem med höger axel i många år, den är numera riktigt bra, däremot blev vänster axel helt utslagen under julledigheten.. :???: vad gäller fingrarna minns jag att morsan klagade på värk i fingerlederna och att detta var något reumatiskt. Mina besvär verkar däremot vara någon form av förslitningsskador som vandrar runt i kroppen och ställer till det. Mitt högra knä var för runt fem år sedan utdömt av läkarkåren, men där verkar artrox ha hjälpt, när jag tänker efter är det möjligt att artroxen fixade mina fingrar också.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

jannee  
#498857 Ha bara inte alltför för stort förtroende för läkarna och deras rådgivning (medicinering) eller deras intresse för att ta till kniven :mrgreen:
Fick i min ungdom problem med karpaltunneln, fingrarna vara stela (styva) på morgonen, fick hålla kaffekoppen med BÅDA händerna. Läkarna ville ta fram kniven och öppna upp. Som tur var fick jag så mycket lastbilskörning att det blev snålt med skogsarbete och efter några månader blev jag besvärsfri. Som tur är har dessa symptom ej kommit tillbaka.
Inbillar mig att din fingervärk kan vara ett symptom på långvarig överbelastning.

Avatar Fallback

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498858 Når eg var yngre så hadde eg aldri vondt noken plass, kom seinare men for tida er eg ganske så bra. Tar armhevinger og trene litt markløft. Er vel for lat til seriøs styrketrening men går i fjellet om sommaren, nok om da. Men for å minska vibrasjonskadane bør ein velge sag med lave vibrasjonsverdiar i utgangspunktet, ikkje ha for lave ryttara, bruka hanska og helst varme i handtaka, iverfall ikkje frysa. Noken her som bruke ullvotta? Eg bruke mykje sag mellom 2 og 4 pluss i regn då vil eg sei at ullvottar er best, bruke og mykje tid på flising med å dra greine då hjelpe jo ikkje håndtaksvarme. Burde nesten lert meg å strikka votta men blir vel utledd fullstendig.

Användarvisningsbild

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498865 Det är väldans olika hur vi känner av vibrationer.
De äldre sågen hade gummi dämpare och nyare stålfjäder. Många som körde gummidämpade såg kände vibrationer efter ett tag, bytte dämpare o körde på igen. När de fick såg med stålfjäder var det rätt morrigt. Många som körde 242 eller 254 gillade inte 262 avvibreringen förrän långt senare. Stålfjädrarna slits de med men byts oftast bara om de är defekta.

Användarvisningsbild

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

Kim74  
#498883 Tänker mig att det i första hand är vikten som eventuellt gör att ms200:an sliter mindre. Lite surt då den inte har värmehandtag. Går det att få ms201 med värmehandtag?

Tror nog också att brosslingen har ganska stor inverkan. Och kölden förstås. Här hos oss ser det ut att bli mellan 5 och 15 minusgrader två veckor framöver så det är ju perfekt skogsväder. Har införskaffat Tegeras "påshandskar" så få se om de är varma och praktiska de.

Lederna är inte så svullna, men känns märks bra då jag knyter ihop fingrarna. I och med att tumlederna känns ok så tror jag inte att det beror på reuma eller fästingbett.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

skogslaban  
#498888 Jag har detta problemet också men det beror på att jag äter kolesterolsänkande medicin. Slutar jag med denna så försvinner det efter ca 1 vecka

Användarvisningsbild

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

Kim74  
#509766 Liten rapport:

Var till läkaren med mina leder. Han kollade och frågade och tyckte att ingenting tydde på reuma eller någon annan ledsjukdom. För säkerhets skull togs olika blodprover. Proverna visade att jag har förhöjd reumafaktor (rf-värde). Värdet bör vara under 15 och jag hade 53. Så då togs ytterligare blodprover som alla var jättebra. T.ex ett annan reumavärde, crp, borrelia osv var inte förhöjda.

Läkaren menade att ingenting tyder på att jag har reuma för isf skulle även andra värden vara förhöjda. En del har förhöjd rf-värde utan att ha någon sjukdom... Ev kan det förhöjda rf-värde varsla om kommande reuma. Han trodde nog att smärtan i fingren och armbågarna beror på slitage och ville vänta och se ifall det ger med sig när jag tar det lugnare med huggandet .

Jag lade 550:an på hyllan om och började sågade med ms200 och i april med 339:an. Kunde nästan direkt konstatera att värken blev nog mindre. Nu har jag färdigt avverkat för denna säsong sedan en vecka tillbaka och känner så gott som inte av värken mer :). Kan ju även bero på att kylan och fukten försvunnit.

Vi har ett uttryck här som jag hoppas på: Tå roko byri hald så halder e läng. (Ungefär: Då något som är dåligt börja hålla så håller det länge). :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).