Motorsåg och handhållet

Ms200 förgasrkrångel - vart leder detta lilla hål?

11 inlägg 3818 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ms200 förgasrkrångel - vart leder detta lilla hål?

Sne4  
#498296 Blev inte mycket kört idag. Sågen har dummat sig lite sista tiden och nu bestämde jag mig för att avbryta då bränsleblandningen måste justeras mest hela tiden och inte kan hållas.

När jag plockade isär förgasaren stack det fram lite tunnt(platt) svart gummiaktigt material ur detta hål, det gick av när jag försökte ta bort det tyvärr. Innan jag blåser till så hade det varit bra att veta var hålet leder...

-Det ser ut att kunna vara ett slags returhål till inloppet?

Förgasaren är en ZAMA C1Q
1518694619_20180215_122646[1].jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ms200 förgasrkrångel - vart leder detta lilla hål?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498343 Det är insuget till Acc pumpen. Troligen en bit av tätningen kan jag tro. Jag pluggar alltid detta system om jag har förgasaren nere.
Nu när du har en riktigt kass oring kanske den ska bort. Jag brukar inte ta bort em, bara plugga enl beskrivning här: http://chainsawcollectors.se/phpbb3/vie ... 24&t=16521

Användarvisningsbild

Re: Ms200 förgasrkrångel - vart leder detta lilla hål?

johan eriksson  
#498347 Hade en strulande förgasare på min MS200, gjorde enligt beskrivningen Mange länkade till, funkar klockrent :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ms200 förgasrkrångel - vart leder detta lilla hål?

Sne4  
#498457 Tackar!
Skönt att det inte var värre än så. Då blir det dags att limma lite i helgen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ms200 förgasrkrångel - vart leder detta lilla hål?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498545 Jag använder en snabbepoxy från Biltema.
Har rättat till några stycken på detta vis sedan jag blev klok på detta enkla sätt att plugga systemet. Kanske uppåt ett tjugotal som snurrar nu. Har alltid en eller två liggande jag kan byta till.

Användarvisningsbild

Re: Ms200 förgasrkrångel - vart leder detta lilla hål?

Sne4  
#498625 Då får det bli en sväng till biltema under dagen, märkte precis att min gamla "dubbelspruta" med epoxi visst hade legat något för länge...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ms200 förgasrkrångel - vart leder detta lilla hål?

Sne4  
#498635 ....Kanske inte blir biltema i alla fall. Tog precis bort förgasaren igen från sågen för att rengöra innan limning
- och det verkar vara en av de utan acc pump?

Efter jag skrev första inlägget här så skruvade jag ihop förgasaren efter en försiktig rengöring och den gick bättre, men fortfarande inte helt bra. Membranen ser fina ut åtminstone.

1518850440_20180217_075227[1].jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ms200 förgasrkrångel - vart leder detta lilla hål?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498646 Då är det inte den oringen.
Kan vara en flaga gummi från bränsleledningen.
De är ju svarta, gjutna i gummi.
Misstänker pumpmembran är plast, annars har vissa där svart gummi.

Användarvisningsbild

Re: Ms200 förgasrkrångel - vart leder detta lilla hål?

Sne4  
#498650 flaga från gummiledningen stämmer med hur jag tyckte att det såg ut. Tyvärr gick den inget vidare även rengöring nr2 heller.

Men var leder det lilla hålet, om jag kunde sätta tryck från motsatt håll så borde flagan flyga ut igen, vill inte gärna blåsa in den i innandömet...

Om det är ett ej använt hål pga ingen acc pump så kanske det kan vara membranet i alla fall?
-skadar kanske inte att byta vart 15 år i alla fall, så pass gammal är ju sågen trots allt. :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ms200 förgasrkrångel - vart leder detta lilla hål?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498676 Skulle nog prova att blåsa "förbi" hålet och se om ejektor effekten suger ut det.

Kanalen används nog på nåt vis. Inte bra o ha blindgångar i förgasare så det undviks.

Användarvisningsbild

Re: Ms200 förgasrkrångel - vart leder detta lilla hål?

Sne4  
#498834 Då går sågen igen!

Ejektorprincipen var smart, den måste jag ha i minnet till framtiden, tyvärr räckte inte det till denna gång så jag fick sitta och pilla med en nål.

Det var ett litet returhål till bränsleintaget som flagan åkt in i och täppt igen. Efter en del pill med nålen och tryckluft på inloppet med förhållet hål till membranet så blev det rent igen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).