Motorsåg och handhållet

Värk i fingerleder av skogsarbete

32 inlägg 9348 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Värk i fingerleder av skogsarbete

Kim74  
#498191 Någon här som får värk i fingerleder och armbågar av skogsarbete med motorsåg? Det är inte fråga om någon vrålvärk utan känns mest då jag klämmer/pressar lite hårdare med fingrarna. Armbågarna är känsliga för tryck. Lite funderat ifall jag fått inflammation i lederna.

Jag kör med 550 xpg och sågar ca 15-20 h per vecka. Jag är övrigt i fysisk bra form och inte rädd att ta i......



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

JensSkoog  
#498258 Jag reknar det som naturligt att det värkar lite i fingerleder och andre läd i kroppen i min
ålder, men så är jag snart sjuttio och har användt motorsåg i mera än femtio år :wink:

Beror ju lite på hur gammal du är @Kim74 ?
Har du kollat med din läkare. Han kan ju testa dig för inflammation
och reumatisme.

Beroende värk i armbogar kan ju det bero på hur du använder sågen.
En 550 väger ju 5,1 kg pluss svärd, kedja, bensin och olja. Det är mycket hårdt på
armbogar i sig själv och isär om man inte är god på att låta vikten
vila på stammen när man kvistar.

För mig blev det bra för kroppen och isär för armerna när jag
fick mig en lättare kvistsåg, så jag växlar mellan sågar genom dagen.

Avatar Fallback

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

Ldsaren  
#498264 Stihl 201 tycker jag räcker i många fall mycket bra såg,Har en Jonsered 2258 60 kubik är ju lite tung och kvista med , jag har den till grova träd , och grova grenar på löv

Avatar Fallback

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

brassel  
#498281 Finns även nått som heter Karpal tunnelsyndrom.
Är att nerver får det trångt i handleden.
Går att att operera , men även hålla ev okej med att arbetsväxla mellan lämpliga sysslor.
Själv så har jag till kvistning med mera börjat använda batterisåg (stihl msa200) mer och mer :)

Avatar Fallback

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

bgl  
#498288 Är det vissa leder som är sämst eller gäller det flera leder?
Längst ner på tummen, nästan nere handleden sitter tumbasleden . Har du ont där kan det vara en alldeles egen sjukdomsgrupp som kallas lite olika, 'tumbasartros' eller 'degenererade tumbasleder'.
Verkar oftare drabba oss som är starka och beredda att ta i. Bekräftas med röntgen. Diagnosen bör fastställas av läkare som dock tyvärr inte har så mycket att erbjuda.

Användarvisningsbild

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

Kim74  
#498319 Tack för alla svar.

Jag är 43 år och i fysisk bra form (184 cm, 87 kg). Tränar löpning regelbundet utom på vintern då jag utför mycket skogsarbete. Är i skogen så gott som alla lediga dagar mellan arbetsskiftena. Brukar såga 5-7 h per gång ca tre dar i veckan. I den tiden ingår brossling också. Har ingen vinsch på skogskärran så allt skall brosslas för hand. Försöker göra körvägarna så att det blir så smidigt som möjligt. Dock händer det sig ibland att någon stock måste flyttas för hand 10-15 meter.... pust, pust.

Förra vintern blev det ca 180-200 fm3 och denna vinter torde bli ganska lika... Av den mängden blev ca 100 fm3 till klabbar vilket betydde att det ånyo skulle lyftas/plockas för hand en ganska stor mängd propsar (torde bli ca 70-80.000 kg).

Har också en Stihl ms200 och en Husqvarna 560 för dom större träden. Skiftet jag håller på att gallra har stått orört i ca 70-80 år så det finns av alla dimensioner, därav bruket av 550:an som jag tycker är en underbar såg. Skall pröva att köra med Stihlen några veckor så får jag se.

Nej, tumlederna värker nästan inte alls. Har nog funderat på att uppsöka läkare men men

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498321 Frågan är om inte ett besök hos en sjukgymnast gör större nytta i detta fall än ett besök hos en läkare.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

hkkv  
#498349 Ett tips kan vara att använda Vulkan Neopren Armbågsskydd, eller liknade. Samt att få upp blodflödet i underarmarna med t.ex. ha en liten mjuk boll att klämma på vid rast.
Om man inte är uppvärmd och spänner underarmarna så får musklerna inte cirkulation, Tex. stå och hugg ved och håller yxan hårt kan man få tennisarmbåge om man har otur.
Även om man skulle vara uppvärmd så betyder det inte att själva muskeln/er inte är riktigt redo.
Har själv haft ont och använt armbågsskydd och det har fungerat bra.
Kan vara värt att prova.

Avatar Fallback

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

Mrpatric  
#498400 Hade själv en molande värk i fingrar och handleder tidigare i vintras, men som vanligt så bet man ihop. Så en dag vaknade grabben med svullet knä och världens värk så det blev in till sjukan, efter en massa prover konstaterades Borelia hos grabben... funderade på mina ömmande fingrar och tog ett blodprov jag också, samma sak.
Ingen av oss har haft några märken efter fästingar i sommar ( även om man borstat bort ett 30-tal)

Avatar Fallback

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

Hema  
#498430
Mrpatric skrev:Hade själv en molande värk i fingrar och handleder tidigare i vintras, men som vanligt så bet man ihop. Så en dag vaknade grabben med svullet knä och världens värk så det blev in till sjukan, efter en massa prover konstaterades Borelia hos grabben... funderade på mina ömmande fingrar och tog ett blodprov jag också, samma sak.
Ingen av oss har haft några märken efter fästingar i sommar ( även om man borstat bort ett 30-tal)

Bra att du testade dig.

Användarvisningsbild

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

Kim74  
#498454 Bra Mrpatric att du fick hjälp. Tror nog att mitt bekymmer beror på skogsarbetet då det blir värre ju mera jag jobbar... Skall som sagt pröva köra med den lättare sågen en tid så får vi se. Brosslandet kan man inte så mycket åt. Skall försöka med någonslags dämpning rund handtagen på kroken och saxen så kanske det hjälper lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

anersimyra  
#498614 Fingerlederna.. :???: vänta bara tills det spritt sig till kukroten.. :-o

Avatar Fallback

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

tallen100  
#498615
anersimyra skrev:Fingerlederna.. :???: vänta bara tills det spritt sig till kukroten.. :-o

=)) =)) =)) =)) =))
Det kan inte vara så roligt som det låter det :surp:

Användarvisningsbild

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

anersimyra  
#498618 Nej..jag får numera ta på mig jackan med hjälp av min sambo. Men det där ” rotproblemet ” är inget att göra åt.. 😀

Avatar Fallback

Re: Värk i fingerleder av skogsarbete

sveakatten  
#498631 Det är inte vibrations skador?
Har funderat i dessa banor efter att ha svårt att klämma i hop fingrarna.
Ser ni någon större skillnad mellan tex en 242a och 550, vibrations mässigt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).