ons 14 feb 2018, 16:41#498147
Mangan skrev:Hur är det CTL (först trodde jag detta handlade om CLT ) i Kanada? Är det för bergigt?
CTL, Cut To Length... "KVM", KortVirkesMetoden...
CLT, Cut Length To ??
BLT, Bacon Lettuce Tomato (sandwich)
Det finns enorma arealer, faktiskt den övervägande delen av landet, i Canada som lämpar sig för CTL.
Anledningen att man kört fast sig i helstam/delstams-metoden är att man i tidernas begynnelse avverkade där man fick störst gagnvirkesutbyte (sågtimmer) per dagsverke. Och det var i de högproduktiva västkustskogarna där träden under tusentals år växt sig både höga och grova. Kustlandet var ju också attraktivt för bosättning och sjötransport. Jfr med älvdalarnas betydele för utvecklingen av Svensk skogsindustri
De branta dalgångarna hade alltid ett bra vattenflöde, älvar, i botten för virkestransport.
Det branta bergsidorna medförde enkel "lunning" av virke nerför, till vägar och älvar.
Lunning uppför till bilväg kom först när man hade tillgång till större lastbilar och kraftigare och mera mobila kabel-vinch-system.
Man var sålunda lika bundna till transport utför som man var under hästkörningsepoken i Sverige. Virkestransport uppför kom när det kratigare hjulskotarna utvecklades på 1960-talet
För ev vinchning nerför branterna så var det mera effektivt att koppla/vincha en lång stamdel i stället för flera korta. Samma sak gällde lastning och transport.
I och med detta första system så har man investerat fast sig i helstam/delstams-metoden via tiotusentals timmerbilar, och en industri som var nanpassad att sköta slutapteringen av, samt såga de grova långstockarna.
I och med att global efterfrågan på sågad vara och pappersmassa ökat och kustskogarna börjat sina på sina tusenåriga virkesförråd, så har man de senaste "50+" mer och mer varit hänvisade till att hämta mer och mer råvara i den "Skandinaviska" skogstypen. Men en sån succesiv övergång gör man inte genom att börja bygga nya industrier anpassade för CTL (kortvirke) utan man har var förpassad att fortsätta använda den enda teknik som varit tillgänglig dvs hel- och delstam.
I takt med att den industri som sågat grovvirke blir utsliten så byggs nya sågverk som är anpassade till att såga upp till 30-36 cm grovt, och dessa sågverk är baserade på Finsk och Svensk teknik.
För att i kustområdena kunna leverera virke till de nya sågverken så slutavverkar man efter drygt 40 år, och ändå är en väldigt stor andel övergrovt för för den nya industristandarden. Det övergrova virket av högre kvalitet sågas inom landet i de sågverk som fortfarande kan såga grovvirke. Stordelen av det övergrova timret, vilket är av lägre kvalitet, går på export till Kina och Sydkorea.
Att CTL (troligen) aldrig kan komma till tals i dessa kustskogar är mera en fråga om terrängens begränsningar (lutning och ytstruktur i form av gamla 1+ meter grova lågor och stubbar) för hjulgående maskiner.
Dock har vi sett de senaste 10-tal åren att man släpper ner kortvirkes maskiner, egr-skördare och skotare, säkrade med en inbyggd vajer-vinch, som hjäler dem upp och ner...
Har sett att t ex Ponsse har såna maskiner nere i Oregon. Fortfarande så är dock det övergrova virket otillgängligt för egr-skördare. Skogsodlingen i bergsluttningarna är förpassad att vara i stort sett gallringsfri, vilket gör att man planterar för slutavverkning. Möjligen att en röjning kan komma på tal, så man får nog dras med övergrovt alternativt sänka avverkningsåldrarna ytterligare...
Miljömupparna stretar dock emot detta...
De moderna "CTL"- sågverk som finns här på västkusten får fortfarande stordelen av sin virkesfångst i form av 36ft-40ft långa stockar som apteras och dimesionssorteras till kundanpassade längder, vilket till allra största del är för 8ft och 10ft regelvirke samt 15ft och 20ft plank och bjälkar.
Åkte igenom British Colombia förra sommaren och såg massor (faktiskt stordelen) av virkesbilar för CTL-virke. För ett 10-15-tal år sedan såg man bara ett fåtal av dessa CTL-lastbilar.
Man lär så länge man undervisar...
//Per A