Vedmaskiner, flishuggar

Pris Bilke s3

24 inlägg 24114 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pris Bilke s3

Bax  
#497104 Hur grovt klarar Bilke S3 att hantera?
Jag tycker det är ganska klent dom kör i de filmer jag tittat på.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Pris Bilke s3

Simon01  
#497107 22,5cm vill jag minnas. Använder en S3 själv och är väldigt nöjd. Snabbheten är nog svårslagen men man tummar ju lite på vedkvaliten, blir en del för långa/korta vedträn, men det kan jag leva med. Driver den med en BM430 så en MF135 ska inte vara några problem som drivkälla.

Avatar Fallback

Re: Pris Bilke s3

nilsszzon  
#497177 hur många m3 upplever du att du kört genom din bilke simon?
säljer du ngn av veden eller det är enbart för eget bruk?
hur kapar du grövre virke än 22,5? har du en annan maskin för det eller du håller koll på måtten ute i skogen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Pris Bilke s3

Simon01  
#497214 Hmm, uppskattningsvis har vi nog kört igenom 250-300m3 ungefär, fortfarande med första inmatningsbandet, vilket man får byta ibland. Det är mestadels för eget bruk, 50cm ved för pannan. Det blir även en del 30cm ved för öppen spis- och kamineldning.
Ska man sälja till kamineldare så kanske veden blir lite för grovhuggen, men det beror ju på hur kräsen köparen är, till pannan funkar det utmärkt. Ska man köra direkt i säck får man nog räkna med att det följer med lite "flis" samt för långa/korta vedträn, men man slipper å andra sidan sågspån.

Den grövre veden kapar jag med motorsåg och klyver med hydraulklyv på traktorn. Jag kör oftast med skiljestakar på kärran och sorterar då veden direkt vid lastningen.

Ett tips är att ställa maskinen så att inmatningsbandet lutar svagt framåt (in mot maskinen), då går det smidigt att mata och bandet slirar inte i onödan. Nedan en bild från förra årets körning, mestadels klena "skatepinnar" men det gick väldigt snabbt att mata igenom, tror jag var färdig på en förmiddag ungefär, ca 40m3 :)
1518198553_img_2791.jpg

Bonusbild från när det var nästan färdigstaplat, desto drygare att stapla sån här klen ved :???:

Avatar Fallback

Re: Pris Bilke s3

nilsszzon  
#497277 blir nog för klent för min del, jag vill så gärna köpa en för tycker metoden är kanon och den har ett jävla ös MEN det är för klen diameter den kapar :/

det är ju helt fantastiskt som du säger att bränna igenom 40m3 på en förmiddag, och framförallt är ju ditt ekipage med traktor och baklastare klockrent =) så ekonomiskt det går =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Pris Bilke s3

Simon01  
#497307 Nä, det hade ju varit bra om den tog lite grövre, men en 4m björkstock på över 20cm diameter börjar bli rätt tung att släpa upp på bandet för hand 😬

Jag har mestadels barrskog som jag gallrar själv, för den veden passar Bilken bra.

Avatar Fallback

Re: Pris Bilke s3

nilsszzon  
#497310 då gör man stocken 3 m ;) haha
jo men av döma av det du sågar så är ju bilken suverän, jag gjorde förstagallring i ett av mina barrbestånd förra året med fyrhjulingen men satan vad det tar tid att få lass med det klena virket haha =)
det syns i gallringen men inte i virkeshögarna =)

har du den nya eller gamla bilken? , vad jag kunnat googla så är där skillnad på kniven på dessa är det även bredden på vad du kan mata den tro?

   TS
Avatar Fallback

Re: Pris Bilke s3

Simon01  
#497330 Ja, småpinnar är drygt :) I år blir det mest sistagallring samt lite lövrensning utmed åkerskanter, men det mesta räknar jag med att Bilken tuggar igenom.

Den vi har är från 2012, vet inte om det kommit nån uppdatering sen dess. Som sagt, när man står där och matar den så känns ändå 22cm hyfsat grovt ändå :)

Vi har det längre utmatningsbandet.

Avatar Fallback

Re: Pris Bilke s3

nilsszzon  
#497394 ja eller hur , 22 cm det känns efter ett tag.
jag har i dagsläget enbart fyrhjuling med en sketen vagn efter och det blir tungt det med i längden. ( och tar en jävla massa tid för att flytta pinnarna :)

hur som helst trots nackdelen med klena diametern har bilken effektiviteten med sig, den är grymt snabb på youtube videosarna !!

jag har inte lagt ned köpet helt

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).