Traktorer och processorer

Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

52 inlägg 16846 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

Bert1  
#497132
Lindbergs skrev:Tack för responsen.

@gnisten83
Ja, lastaren är monterad -11. Begärt pris är i storleksordningen kring prisklassen du nämner. Då är jag med andra ord inte alldeles grundlurad till överpris trots att det inte finns Turbin och Twintrac? Turbin hade förstås varit fint men Twintrac är nog svårt att motivera för vår del. Som det känns nu värdesätter jag en traktor med relativt låg timtal högre än en traktor som gått dubbelt så långt med t.ex. turbin. Min uppfattning är att många 6xxx verkar ligga kring ~8000h och uppåt.
Om man vänder på frågan lite, vad hade traktorn kostat om den dessutom varit utrustad med turbin och Twintrac?

@Bert1
Antar att det är bärigheten vid skogskörningen som blir lidande du tänker på då, eller? Det är som sagt främst snöröjning och vedhantering som blir huvudsakliga användningsområdet. Dra huggarvagn blir mer eller mindre enbart för egen vedkörning. Kanske runt 30m3 per år, inte så mycket med andra ord. Totalt gissar jag att all körning blir kring 200-250h per år.


Ja både de+du förlorar nåt i höjd med sen kan nog framhjulen få de svettigt om du bär mycket och tungt i lastaren med+att den blir nog lite skumpigare på väg med för den hjuldimentionen brukar sitta på dom mindre i Aserien annars

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

ss0803  
#497137
valtra a 72 skrev:Du får nog mer för pengarna om du väljer N92an,och kopplingsfri fram och back är kanon när man jobbar med lastaren speciellt när du mest ska snöröja med den.

Tycker nog också N92'an är prisvärd.

Du får en 10 år nyare traktor, med 20 hk extra som i och för sig är 600 kg tyngre. I övrigt är de relativt lika i storlek.

Plasttank är ju en klar nackdel i skogen men där planerar du, om jag tolkar ditt inlägg rätt, inte vara så mycket hur som helst.

Avatar Fallback

Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

källefall8  
#497140 Skiljer det 20hk verkligen? 6200 = 93hk DIN, vad är det i N92? Hitech är ju klar fördel komfortmässigt och förlåter ju i viss mån avsaknaden av twintrac då man kan förflytta sig hjälpligt vid avlägg tex. dock så är ju då dator å grejer till det.
Senast redigerad av källefall8 fre 09 feb 2018, 13:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

alias  
#497142
källefall8 skrev:Skiljer det 20hk verkligen? 6200 = 93hk DIN, vad är det i N92?


Hade för mig att i alla fall de tidiga 6200:orna hade 80hk, 6300 90 hk och 6400 95 hk - är jag helt fel ute?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

källefall8  
#497143 Kan vara olika eller är det de olika standarderna som gör skillnaden?

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

Lindbergs  
#497147 Vet att 6200 från 2007 är det 94hk/69kW enligt transportstyrelsen. Vet inte hur det är med 6200'an från 2002 som tråden handlar om. Enligt http://www.tractordata.com är det 101hp i N92. Baserat på den informationen skiljer det ~7hk mellan modellerna. Enligt tractordata har 6200 mellan -96 och -00 endast 80hp/59.7kW.
För att spinna vidare på årsmodeller, finns det några större uppdateringar vid vissa årsmodeller för 6200? 6200 har funnits mellan -96 och -07?

Har tyvärr sett att N92'an såld, kanske inte så konstigt. Det blir nog 6200'an ändå. Ser ut att vara i gott skick och i övrigt motsvara våra behov, är väl mest prislappen jag var/är skeptisk till. Nu är avsikten är att nöta på den i många år. Men om vi leker med tanken vore det förstås smått tråkigt om jag "bara" skulle få t.ex. 250tkr om jag skulle lägga ut den till försäljning imorgon. För väl trösta sig med att köparen den gången blir glad istället..... :ymparty:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

ss0803  
#497156
källefall8 skrev:Skiljer det 20hk verkligen?

Regnummret på den 6200 från 2002 som vi diskuterar i tråden ger att den är registrerad med 80hk. Men det har nog förekommit flera varianter under åren.

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

Olle öl  
#497161
gnisten83 skrev:
Olle öl skrev:Vad är en turbinkoppling? :oops:

Tänk dej att ha turbinen från en automatlåda framför den manuella växellådan fast med mindre slir

En koppling som tål att användas som momentomvandlare, eller har jag fel

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

källefall8  
#497169 Nån som vet när man började mäta på motorn istället för på pto? Brukar skilja 15%

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

valtra mega  
#497188 enligt konedata har 6200 80 hk din från årsmodell -96 till -00 och från -04 till -07 har den 94 hk iso men enligt konedata finns inte 6200 mellan -00 och -04

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497189
Olle öl skrev:
gnisten83 skrev:
Olle öl skrev:Vad är en turbinkoppling? :oops:

Tänk dej att ha turbinen från en automatlåda framför den manuella växellådan fast med mindre slir

En koppling som tål att användas som momentomvandlare, eller har jag fel

Ja i princip.
Du behöver aldrig slira på koppling utan bara upp med den vid start.
Går väl att starta på 4an hög utan tung last men de är väl inget att rekommendera att göra så

Användarvisningsbild

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

stegmaster  
#497212 Det verkar bara som det skiljar på hur man räknar.
80Hk DIN verkar vara det som gäller, räknar man om til ISO lander man på 94hk.
Kolla på 6300 modellen, så ser ni den har 90hk DIN hela tiden (från 2001 med DSRE/DT motoren), men 101hk när man räknar om til ISO standard.

N92 har 101hk efter ISO standard, så bordet då blir ca 90hk efter DIN standard, eller lika med motoren i 6300.
Så N92 er nog 10hk stärkare enn en 6200, men den väger vel even lite mer, så det går vel ca upp.

Data er från konedata.net.

Användarvisningsbild

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

stegmaster  
#497220
gnisten83 skrev:Du behöver aldrig slira på koppling utan bara upp med den vid start.

Ja precis. :-bd
Har man dessutan knapp koppling så kan man ju köra hela tiden utan att bruka fotpedalen.
Er bara med riktig finlir, som man bruker fotpedalen, typ när man ska kopla til en släpvagn eller likn.
Jag brukar ofta starta på 2H och går direkt til 4H och sen 2 og 3 snabbväxel vid vägkörning.
Men visst kan man starta direkt i 4H, men jag bruker heller inte göra det, tycker det funker fint med 1 växling(med knapp kopplingen från 2H til 4H) från 0-45km/t.
Så turbin kan absolut rekommanderas, enligt mig.
Utrolig smidig dessutan när man ska dra igång med tung last i skogen, bara släppa kopplingen, sen slurar man mjukt igång med gaspedalen.

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497237 N12an vi hade i lumpen som dragbil till stridsvagnstrailern hade turbin före den vanliga lådan.
Bara upp med kopplingen o dra iväg även med en Centurion lastad o runt 78ton i totalvikt.
Scania fantasterna som provat med civila ekipage tidigare med 380hk V8 var förvånade att Volvon utan laddluftkylare o 330hk var lika snabba iväg vid start

Avatar Fallback

Re: Önskar köpråd: Värdera Valtra 6200

fredrikN  
#497317 Känner man till ägare och hur traktorn har sköts så kan ju det vara värt något.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).