Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2372 inlägg 764608 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496748 Ledsnade på att mina 5 liters aspendunkar välter så lätt i bilen med åtföljande läckage och doft/stank. Så jag byggde mig ett portabelt miljöställ till dessa aspendunkar. Så nu ska det nog bli slut på bensinlukt i bilen.


/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 07 feb 2018, 19:51, redigerad totalt 4 gånger.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#496750 Listigt!

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496751 Tackar!

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Anders Engström  
#496752 Passar Husqvarnas gröna pip på dunken?

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496753
Anders Engström skrev:Passar Husqvarnas gröna pip på dunken?

Japp, men den kräver en adapter som säljs i din Husqvarna-butik.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Erre  
#496772
Niking skrev:Ledsnade på att mina 5 liters aspendunkar välter så lätt i bilen med åtföljande läckage och doft/stank. Så jag byggde mig ett portabelt miljöställ till dessa aspendunkar. Så nu ska det nog bli slut på bensinlukt i bilen.

DSC_0467.JPG

/Niklas

Snyggt Niking! :-bd
Du kan se framemot en stöld av patentet. :d

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496774
Erre skrev:
Niking skrev:Ledsnade på att mina 5 liters aspendunkar välter så lätt i bilen med åtföljande läckage och doft/stank. Så jag byggde mig ett portabelt miljöställ till dessa aspendunkar. Så nu ska det nog bli slut på bensinlukt i bilen.

DSC_0467.JPG

/Niklas

Snyggt Niking! :-bd
Du kan se framemot en stöld av patentet. :d

Då syns vi i rätten. ;-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Vardon  
#496798 Hur mycket hinner ni köra på en dag....

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496800 Jag tänkte mest använda miljöstället när jag åker till närmsta aspenpump...

Men kanske gör jag ett liknande miljöställ för kombidunk + miljöpaket. Ty dessa kan ju få följa med när jag tar bilen till skogen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JohannesG  
#496824
Slurfi skrev:
1517580527_img_20180201_161848.jpg

Köpte en 120cm lång 40w LED-lampa från Clas Ohlson och satte den på
en uttjänt golvlampa, det blev riktigt bra som arbetsljus
när jag ska tapetsera och dona i ett äldre hus.
Fördelarna är ett jämnt ljus fördelat över hela höjden, ett bra ljus inte för vasst,
den tar bara 30cm diameter på golvet och är därför lättplacerad.
Enda förbättring jag kommer på just nu är om man skulle skaffa en till.

Länk? Artikelnummer?

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496845
Niking skrev:
Anders Engström skrev:Passar Husqvarnas gröna pip på dunken?

Japp, men den kräver en adapter som säljs i din Husqvarna-butik.
/Niklas

De här dunkarna har ofta för mjuka väggar för att vara användbara med den gröna HVA-pipen. Principen för den bygger på att när det inte kan komma in mera luft i dunken så slutar det rinna men om dunken har mjuka väggar så rinner det vidare eftersom väggarna trycks in av suget från den utrinnande bensinen. Efter ett par översvämningar tröttnade jag på arrangemanget.
Det går att hjälpligt rädda situationen genom att hålla dunken så att sidoväggarna trycks in men det är ganska obekvämt.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496904
th skrev:
Niking skrev:
Anders Engström skrev:Passar Husqvarnas gröna pip på dunken?

Japp, men den kräver en adapter som säljs i din Husqvarna-butik.
/Niklas

De här dunkarna har ofta för mjuka väggar för att vara användbara med den gröna HVA-pipen. Principen för den bygger på att när det inte kan komma in mera luft i dunken så slutar det rinna men om dunken har mjuka väggar så rinner det vidare eftersom väggarna trycks in av suget från den utrinnande bensinen. Efter ett par översvämningar tröttnade jag på arrangemanget.
Det går att hjälpligt rädda situationen genom att hålla dunken så att sidoväggarna trycks in men det är ganska obekvämt.

Aspen har f.ö. en egen antiövefyllnadspip till sina 5-liters dunkar, kallad autofiller. http://www.aspen.se/Produkter/Autofiller_for_5L och https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=7442
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496948 Det blev en ny sväng till byggverkstan idag och ett nytt miljöställ, denna gången för Husqvarnas bensindunk med klinghållare.

Dock blev den tyvärr lite väl stor för en 5 liters aspendunk med klinghållare på miljöpaketet. Med det går nog att tighta till med en plywood-skiva eller dylikt.




/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#496994
th skrev:
Niking skrev:
Anders Engström skrev:Passar Husqvarnas gröna pip på dunken?

Japp, men den kräver en adapter som säljs i din Husqvarna-butik.
/Niklas

De här dunkarna har ofta för mjuka väggar för att vara användbara med den gröna HVA-pipen. Principen för den bygger på att när det inte kan komma in mera luft i dunken så slutar det rinna men om dunken har mjuka väggar så rinner det vidare eftersom väggarna trycks in av suget från den utrinnande bensinen. Efter ett par översvämningar tröttnade jag på arrangemanget.
Det går att hjälpligt rädda situationen genom att hålla dunken så att sidoväggarna trycks in men det är ganska obekvämt.


Niking skrev:Aspen har f.ö. en egen antiövefyllnadspip till sina 5-liters dunkar, kallad autofiller. http://www.aspen.se/Produkter/Autofiller_for_5L och https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=7442
/Niklas

Funkar den än bättre? ASPENs böjbara tratt/snabel till 5L-dunken håller för dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497000 Nu har jag inte testat Aspens autofiller-pip, men Husqvarna-pipen funkar bättre än den böjbara, tycker jag. Den böjbara ger garanterat spill, tycker jag.

Ett tips med Husqvarna-pipen är att först vända på dunken och håll den i upp och nervänt läge när du för pipen till tankhålet. Sedan trycker du ner pipen i botten, så att det börjar rinna. Då blir det inget läckage, enligt min erfarenhet.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 08 feb 2018, 21:21, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).