Skogsröjning

husqvarna 545 fxt med autotune

110 inlägg 68141 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

husqvarna 545 fxt med autotune

martini  
#494797 nån som provat? skillnad mot den gamla? bord innom snar framtid investera i en ny



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494815 När jag köpte ny röjsåg härom veckan så avrådde återförsäljaren mig från att köpa en sådan.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494824
MasseyFerguson skrev:När jag köpte ny röjsåg härom veckan så avrådde återförsäljaren mig från att köpa en sådan.

Med motiveringen?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

värmSkog  
#494915
MasseyFerguson skrev:När jag köpte ny röjsåg härom veckan så avrådde återförsäljaren mig från att köpa en sådan.


Säljaren kanske ville bli av med dom gamla först? :wink:
Det kommer säkert bli någon barnsjukdom på de första men jag tror nog ändå att det kommer fungera utmärkt.
Sågarna jag har med autotune tycker jag har vart väldigt bra även om det var lite strul med de i början.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494922 Läste i tidningen Skogen att lanseringen var försenad. Men Husqvarna trodde på säljstart under våren. Att Skogen planerade att testa sågen. :smile:

Det med att säljaren har synpunkter på vad jag behöver känner jag igen. :smile:

Men nu är det så väl ordnat att det finns en till i närheten...

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

värmSkog  
#495466 Denna sida tycks ju ha de nya röjsågarna i lager.
https://motorservicelagan.se/catalog/products/husqvarna-545-fxt-autotune

Min åf skickade ett sms idag och skrev att han ska få in ett gäng den 8feb.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

jan larsson  
#495548 när kommer 555 fxt med autotune då.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

värmSkog  
#496689 Idag kom min 545 med autotune

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496690 Grattis! Ser fram emot den obligatoriska rapporten efter några tankars körning. :-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

värmSkog  
#496700 Absolut.
Ska se om jag hinner köra innan helgen, Annars kommer en första rapport under helgen förhoppningsvis.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

värmSkog  
#496895 Nu har jag vart ut och testat 2 tankar i snön.
Till att börja med så gillar jag den nya startknappen. Sex pump på bränsleblåsan och in med startknappen så startade den på ett ryck kall, Den förra 545:an behövde iaf 1-2 ryck med choke och sedan ett utan choke.
Jag gillar även att klingan nu mer är helt stilla direkt när den startar.

Än så länge är den rejält seg när man trycker till på gasen från tomgång, Kan ju till vis del bero på att jag kör med den större 225 klingan men det kanske blir bättre efter några tankar till. Bortsett från gas ifrån tomgång så tycker jag nog att den går lite bättre än den förra sen är det väl inte helt rättvist att jämföra med den gamla då den börjar bli rätt sliten.

1518082436_dsc_0206.jpg

Filter gamla 545:an

1518082446_dsc_0205.jpg

Filter på den nya 545:an

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Seb macahan  
#498248 @värmSkog
Nu vill jag inte stressa dig, men har du kört något mer med den nya röjaren. Står inför nyköp mellan 545fxt med eller utan autotune. Det skiljer en hel del i pris, 7920,00+m för autotune och 5450,00+m utan. Är det "värt" mellanskillnaden på 2470,00 för enskild röjning/ hemma åt sig själv?
Givetvis en konstig fråga då, vad saker är värt är högst subjektivt för den enskilde. Men skillnaden mellan 346án och 550´n tyckte jag var väldig stor. Inte för att 346 var dålig, ja du förstår kanske lite hur jag tänker?

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

värmSkog  
#498253 Än så länge har jag bara kört 12 tankar och tycker fortfarande att den är väl seg i responsen från tomgång även om det börjar bli bättre, Men den går som sagt bättre på de högre registren än min förra 545:a.

Svårt att säga om den nya är värd 2470kr mer. Vi vet ju heller inte än om det kommer bli några barnsjukdomar på de nya, Den gamla modellen är ju trotts allt väl inkörd under många år och borde ju vara som bäst nu.
Jag får ändå säga att jag är nöjd med mitt köp såhär långt.

Blev inte så mycket till hjälp detta inlägg? :roll:

Avatar Fallback

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

Dahlte  
#498515 Har du testat att köra i "kalibreringsläget", om inte så testa om det kan hjälpa mot "segheten".

Finns info i instruktionsboken, se även text nedan som är från instruktionsboken

Justera motorn
Följ dessa anvisningar om motorn inte fungerar korrekt.
1. Anslut godkänd skärutrustning, se Tillbehör på sida
28.
2. Starta motorn.
3. Använd produkten under vanliga förhållanden i tre minuter.
4. Lyft upp skärutrustningen i luften och ge fullgas i 30 sekunder. Om ett trimmerhuvud används ska du se till att trimmerlinan kapas till rätt längd av skyddskniven.
Notera: Klipp inte gräs eller grenar under det här
steget.
5. Använd produkten under vanliga förhållanden för att se till att motorn fungerar korrekt.
6. Om motorn inte fungerar korrekt ska du utföra steg 4
och 5 tre gånger till.
7. Låt din Husqvarna-återförsäljare justera/reparera
produkten om motorn inte fungerar korrekt när du
har utfört alla dessa steg.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 545 fxt med autotune

värmSkog  
#498561 Nej det har jag inte gjort men jag ska absolut testa det på måndag så får vi se om det kan göra något.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).