Skogsnyheter

Cyklister förstör skogar i Skåne

4 inlägg 2636 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Cyklister förstör skogar i Skåne

Fredrik Reuter  
#496382 Att cykla mountainbike i naturen har blivit mycket populärt. Såpass populärt att skogsägare i Skåne nu reagerar mot de banor eller stigar som cyklisterna skapar.

Anledningen är primärt att cyklarna kan skava på rötter i granbestånd som då riskerar att bli angripna av rotröta. Vidare har mountainbikecyklisterna lagt sten och bråte i diken för att kunna cykla över, något som riskerar att dämma upp dikena med allt vad det innebär.

Ingen kontakt har heller tagit med markägare innan en "bana" planerats. Enligt drabbade Otto Thott, som är markägare och vd för Skabersjö gods skulle mycket vara vunnet om cyklisterna fört en dialog med markägaren innan banbygget.

Sedan tidigare har vi diskuterat flera liknande fall på Skogsforum, bland annat Skogsägare får mark sönderkörd pga "tattarsafaris" och Ridning i Skogen. Dessutom har vi ju en cyklisttråd också: Tråden för oss cyklister

Vad tycker du om detta?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6879416

Denna tråd tar upp problematiken med skador som uppkommer genom att främst privatpersoner nyttjar privat mark. Vi har satt ihop en hashtag om detta så du snabbt kan läsa fler trådar i ämnet: #allemansskador




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Cyklister förstör skogar i Skåne

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496391 Det kommer ju en hel del batteriassisterade mountainbikes - som INTE får användas i terrängen! Fast det är det ju tyst om från naturvårdsverket.

Sedan är det ju ett kanaliseringsproblem. Om många cyklar ofta på samma stigar, så blir det lätt problem - särskilt om det ska tas särskilt hänsyn till dessa stigar vid avverkning och gallring!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Cyklister förstör skogar i Skåne

Bax  
#496437 Jag är kluven, men så bor jag ju i en del av landet där stigarna börjar växa igen, så det är roligt om dom hålls öppna.
Men har man sin skog i tättbefolkade områden kan jag förstå problemen, jag hälsade på syrran i Sundsvall och följde med henne och cykelgänget, de hade byggt lite broar över bäckar etc, och sådant kan ju såklart eskalera till trädfällning, kvistning osv.

Avatar Fallback

Re: Cyklister förstör skogar i Skåne

jannee  
#496449 Älgar och andra krondjur trampar stigar, inte minst rådjuren, kanske förbjuda dessa också :oops:
För övrigt är en cykelstig en piss i havet gentemot vildsvinens rotande, där kan vi verkligen snacka om införandet av röta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).