Skogsekonomi

Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

76 inlägg 57269 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Fredrik Reuter  
#496373 Vintern 2018. Det är högkonjunktur och skogsindustrin i Sverige går på max. Eller vissa rykten säger att delar av skogsindustrin trollar med knäna och producerar mer än vad som ska vara möjligt.

Utåt sett är det idel positivt. Men en simpel biltur förbi ett random massabruk i Sverige kan skvallra om annat - det råder virkesbrist!

Vedgårdarna är tomma och är inte timmerbilsföraren tillräckligt snabb riskerar hen att hela timmerbilen följer med in i flishuggen - flisa, flisa, flisa!

Naturligtvis talar skogsindustrin tyst om detta, den som skulle yppa ett ord om detta skulle nog få söka sig till arbetsförmedlingen. Men läget vintern 2018 är sannolikt så att prima timmer på vissa ställen flisas för att bli pappersmassa!

I detta läge sitter skogsägarna i Sverige med trumf på hand. Normal-läget annars är att stå med mössan i hand och fråga snällt om vad virket kan köpas för, en modern version av David mot Goliat, vissa går till och med så långt och kallar det ett modernt baggböleri.

Det är alltså dags för skogsägaren att utnyttja sina trumfkort.

En start kan vara att ha ett eget mål om ett minimipris på massaveden på 400 kr/m3fub - annars kommer inte en pinne ut ur skogen! Skogsägaren kan motivera detta med att det ändå är billigare än massaved från öststaterna med båt - special price for you my friend!

400 kr fubben, du är galen tänker du.
Nja, kolla tråden Kostnadsminskningen avtar - dags att höja virkespriset!. Där kan du se historiska massavedspriser för Sverige - hela 80-talet hade ett massavedpris över 400 kr!

Skulle du som skogsägare göra detta skulle det inte ens vara självisk, det skulle vara en välgärning för hela skogsägarkåren. En sargad kår som i normalfallet står med mössan i hand och förhandlar om kanske Europas lägsta massavedpriser, har du tur får du en keps, kanske också en kalender.

Men min relation till virkesköparen då? Hen kommer ju bli störtförbannad eller sur!

Tja, så är företagsvärlden, det är bara för virkesköparen att förstå det!

Vad tror du om detta, är det något för dig att testa?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

isteskog  
#496374 Ok! Jag kör på detta resonemang 8) Inte en pinne massaved tills priset är 400:-/ m3f

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

hfab  
#496376 Ett mycket bra förslag! Vansinnet med att sälja massaved för en spottstyver måste på något sätt upphöra.

Dock är jag lite skeptisk till att det råder såpass stor enighet hos skogsägarna, att vi på sikt kan pressa upp priset på vår råvara.

Allt för många tycker nog att var och en får se till sitt eget, utan att förstå att alla tjänar på att priserna generellt går upp.

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

svampbob  
#496378 Ja visst är det så att timmer flisas jag vet att under förra året så flisade norra allt under 17 toppmätt.
Det är kanske så att vi på sikt ska gå mer och mer mot att göra skogen till en massaåker. Behovet av timmer växer inte alls lika snabbt som behovet av massa. Då förstår man pratet om att sänka lägsta åldern för slutaverkning. Detta för att förändra mixen massa/timmer.

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

bgsentr  
#496386 Japp!
Mailade just och bjöd utt massaveden för 400 :D

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Brannäs  
#496388 Intressant insändare i gårdagens Nwt. Fyller själv alltid upp på vedbacken vid avverkningar, och kommer förmodligen att utöka detta i framtiden....


https://nwt.se/asikter/insandare/2018/0 ... ndre-nu-an

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Brannäs  
#496390 Här kommer insändaren:

Stora Enso som är dominerande och sätter priserna betalar i dag, enligt tidningen Skogen, 230 kronor kubikmetern fub (fast under bark) för barrmassaved, 245 kronor för gran och 265 kronor för björk.

Den äldsta prislista jag har är från säsongen 90/91 och då betalades för felfri tall och gran 255 kronor kubikmetern fpb (fast på bark), för rensorterad gran 10 kronor till och för felfri björk 233 kronor fpb. Då var det mätt på bark och nu under bark vilket är till säljarens nackdel med cirka sju procent. Transportavdrag har tillkommit vilket också försämrar nettot.

Trots rationaliseringar och effektiviseringar, pappersmassapris som är fyra gånger högre nu än då och bra dollarkurs är inte Stora Enso villiga att betala ens i närheten av vad massaindustrin i Sydsverige betalar.



Fub, fast under bark, är ett mått på den verkliga vedvolymen hos ett fällt träd. Man räknar bort toppen av trädet, barken, kvistarna och annat spill. Man räknar även bort luft på staplat virke. Fpb, fast på bark, är samma som fub fast inklusive barken. Källa: Wikipedia NWT har kontaktat Stora Enso för replik.ROBIN SONESSON
Jag tycker det skulle vara pinsamt att sticka ut som det bolag som betalar sämst av alla. Priserna skulle upp med 70-80 kronor fub och det skulle ändå vara sämre än i Sydsverige.

Om ett bolag eller företag skulle betala samma lön, eller sämre, till en anställd än för 27 år sedan skulle de bli uthängda och satta i blockad för länge sedan, och jag undrar hur löneutvecklingen har varit för dem i ledande befattningar?

Men en skogsägare/leverantör är inte unnad att få en skälig del av vinsten. Mina tankar går till träpatronernas tid.

Att de inte vill betala mer är en signal till mig att de inte vill ha mer massaved och från mig ska de slippa det också.

Jag har gallrat sex hektar med ett 35 år gammalt tallbestånd som jag bara sågade ner då jag inte tycker det är värt att lägga arbete på upparbetning och transport till rådande pris och på ett annat ställe blev det mycket björkmassaved som jag tar hem och eldar upp i pannan, och säljer till andra vedkonsumenter och producenter.

Och det finns flera som jag. Inte en käpp ska de få av mig tills vidare.

Missnöjd skogsägare

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

jannee  
#496392 Bara synd att det börjar bli lite trögt på vedmarknaden, kreti pleti satsar på jordvärme, luft luft eller luft - vatten.
Folk i gemen har det för bra (ekonomiskt) eller är det just bekvämligheten det handlar om.
Eller kanske så enkelt att den yngre generation avskyr ett hederligt hantverk för tid finns det bevisligen gott om :grin:

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Mellberg  
#496394 När logistiken inte fungerar blir det panik och massabruket får absolut inte stå. Då flyttar man avverkningskapacitet till de virkesrikaste posterna närmast industrin och allt körs in för att flisas.

Sedan återgår allt till ordningen och någon höjning av priset är inte aktuell. Någon egentlig brist på massaved är det inte. Skogsägarföreningar som saknar massaindustri verkar ha svårt att förhandla fram vettiga priser. Som leverantör till Södra får du ju ta del av vinsten i form av en efterlikvid. Har aldrig fått någon efterlikvid av varken SCA eller Holmen. Kepsar har jag dock några stycken!

Vi får se vad som händer med priset runt Östrand, till hösten går man väl upp i full kapacitet.

Efterfrågan reglerar industrin själv. Tillgången kan vi påverka genom att kräva ett minimipris, annars minskar vi avverkningsvolymerna, men hur samordnar vi detta? Hur ser tillgången ut på andra marknader?

Om stora områden klassas som nyckelbiotoper och undantas från skogsbruk, torde tillgången på virke i Sverige minska dramatiskt och vi får kanske en rejäl prishöjning på massaveden?
Senast redigerad av Mellberg tis 06 feb 2018, 13:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Fredrik Reuter  
#496406 Hua! Om trenden går mot mindre timmer och mer massaved blir denna fråga än mer relevant. Ur många aspekter!
Vem vill ha ett framtida rotnetto på 150 kr/m3fub?

Annars är det ju så att marknaden styr (om än i ett milt oligopol enligt vissa). Skogsägaren är en del av marknaden och det gäller kunna förhandla i affärer. Mycket handlar om att komma rätt in i en affär. Här är mardrömmen att avverkning beställs och man får reda på netto efteråt. Tyvärr verkar det hända ganska ofta...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

barkspaden  
#496407 Fick en offert på 275kr/fub barrmassa vid upplägg-. Tror jag behåller dom 2000-3000 kubiken på min tallåker och struntar i att gallra. Tror det blir bättre den dagen det ska slutavverkas och man får igen det med råge på volymen timmer.

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Fredrik Reuter  
#496411 Ett litet räkneexempel, kan vara behäftat med fel, men då har vi något att diskutera i alla fall:

Ett massabruk tillverkar 1.000 ton massa per dygn.
Säljs den massan så kan det ge en dygnsintäkt på ~8.000.000 sek.
Råvarukostnaden i massaved vid ett massavedpris på för enkelhetens skull 300 kr blir då ~1.000.000 sek.

Kvar blir ~7.000.000 sek per dygn att fördela på omkostnader såsom lån (typ 150.000 för några miljarder), löner, kemikalier, och allt annat. Dock inte el och värme eftersom de flesta massabruk idag är nettoproducenter av detta.

Jag lämnar frågan öppen industrin skulle tåla en ökad råvarukostnad på 360.000 sek per dygn om massavedpriset istället skulle vara 400 kr/m3fub?

Vad tror du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496419 Det påstås ju att Södra gör en vinst på ca 200 kr/m3fub massaved och ca 7 kr/m3fub på timret. Stämmer det, så finns det ju utrymme att höja massavedspriset med gott och väl en hundring och då hamna en bit över 400 kr/m3fub.

Å privatägda massavedsbruk borde nog kunna vara lika lönsamma, tycker jag.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Swedish Lappland  
#496456 Bra skrivet!! Detta inlägget fick mig att registrera konto!

#mer till skogsägaren

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Fredrik Reuter  
#496493 Ja men va kul! Välkommen till oss! :-BD

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).