Öppna kategorin

Arbetsutsikter efter Grundkurs i Skogsbruk?

2 inlägg 1953 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Arbetsutsikter efter Grundkurs i Skogsbruk?

Skogsluft  
#495990 Hej på er.
Ny på forumet och har några frågor som ni proffs förhoppningsvis kan svara på.

Jag står mitt i livet eller vad man ska säga
och vill byta arbete. Skulle gärna jobba i skogen men har aldrig gort det förr. Gillar vara ute året om och mår gott av att jobba rejält fysiskt. Har kikat på Grundutbildningen i Skogsbruk som Svenljunga, (naturbruk.nu) har. Det är en distansutbildning med fysiska träffar som skulle funka få ihop med familjen.
Den innehåller:
100p skogskötsel
100p motor- och röjsåg
100p virkeslära
100p terrängtransporter
100p virkestransport med skotare
Summa 500p

Frågan är hur möjligheterna till arbete kan se ut efter en sån utbildning i norra skåne/södra Småland?

Blir man anställningsbar som manuellarbetare?


Många frågor....



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Arbetsutsikter efter Grundkurs i Skogsbruk?

Carl S  
#496057 Hej!

Jag gick själv en ett-årig skogsbruksskola. I Hörby, i Skåne, 1967! Så det var några år sedan. Jag har sedan jobbat både för Södra Skogsägarna, som jag började hos 1974, Sydved och Domänverket. De sista femton åren har jag jobbat i egen firma med manuell huggning, markfällning av träd på tomter, kört lite skotare när kompisar varit sjuka och haft lite trädgårdstjänster upptill. Jag har även på min fritid pysslat lite med hemsidor. Idag jobbar jag enbart med hemsidorna. Är ålderspensionär och lättföretagare.
Idag är det ju betydligt svårare att få jobb i skogen som manuell huggare. På min tid, innan Processor, kalhuggningsmaskiner och Skördare, uppfanns, fick du hur mycket jobb som helst överallt i Sverige! Vi brukade säga att jobben växte på träden!
Ärligt talat vet jag inte hur situationen ser ut idag vad det gäller de olika skogsbolagen. kanske behöver de även manuella huggare. Men det mesta de söker är väl maskinförare. Jag vet inte om jag vill kalla dem för skogsarbetare? De kör ju en maskin! ;-) Men jag tror att Skogsbruksskkolan kanske kan hjälpa dig med förslag. Du får ju en bra utbildning på både motorsåg och skogsmaskiner väl? Hör med dem, hör med alla skogsbolag, gör din egen marknadsundersökning. Du ska veta att Skogen är ett hyfsat fritt och ofta ensamt arbete. Det kan också vara himla strängt rent fysiskt, oavsett om du sitter i en skogsmaskin eller jobbar med manuell huggning.
Lycka till och ge gärna feedback på hur det går...
//Carl

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).