Skördare

Vals slirar på valsmotor? Valmet 945.1

8 inlägg 3967 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Logmax bild
Användarvisningsbild

Vals slirar på valsmotor? Valmet 945.1

Pöllö  
#495758Hej,

Har haft lös valsen från valsmotor vid rep av valsarmen. Efter det har valsen börjat slira på motorn, börjar efter att man tagit ett övergrovt träd med rövare till grenar och fått köra lite fram och tillbaka för att komma igenom. Har tidigare spännt dom 4a bultarna som håller valsen så har det slutat slira men nu kan jag inte spänna mera.

Felet visar sig så att vid start av valsmatning så börjar den sakta snurra för att sedan komma upp i fart, när man släpper vals knappen så stannar den heller inte direkt utan den snurrar som tomt ett litet tag till skillnad från den andra valsen som stannar och startar direkt.

Valsmotorn verkar vara konisk mot valse?, kan den nu ha slits så mycket att det inte går att spänna mera?

Ingen aning om det är ny vals eller valsmotor/kona till den som behöver bytas eller något annat.

Någon som har en idé om vad felet kan bero på?

/Pöllö

TS

Re: Vals slirar på valsmotor? Valmet 945.1

Blondin 750  
#495767Är det inte någon typ av kil eller liknande som ska förhindra det du just beskrivit?

Användarvisningsbild

Pöllö  
#495770Tyckte det var nått kil liknande på sprängskissen, kanske har vi missat den när vi monterat ihop den men jag är lite tveksam. Bra tips ska absolut följas upp!

TS
Användarvisningsbild

JohannesG  
#495778Brukar alltid sitta en spårkil i ett spår på axeln, bara kona räcker inte för att den inte ska rotera på axel. Dock lätt hänt att denna ramlar bort om man inte tänker på det.

JoTh  
#495847Troligen har kilen försvunnit vid demontering.
Men det är liten risk att få konan att greppa riktigt om det har snott med,
utan att efter att ny kil passats in också montera navet på motoraxeln med bussningsmontering om det ser riktigt bra ut.
Har däremot konan tagit skada och är sårig, kan det vara ide att göra en specialhylsa som passar på navet,
så det går att köra med en muttermaskin, och sedan lägga på lite ventilslipasta mellan nav och motoraxel,
för att skava in ytorna.
Därefter demontera och rengöra innan återmontering med kil, för att åter få konan att få rätt sugpassning,
så den sitter fast över tid.
Annars är det risk navet aldrig kommer att vilja sitta fast riktigt.

ulfgustav  
#495873Det är ju koniskt förband i denna lösning och det är konan som är den verkliga förbindningen. Det innebär att både axel och vals måste vara ok sedan så skall låsmuttern dras med rätt moment. Obs det är inte kilen som skall ta momentet utan det är det koniska förbandet.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495878Det tål att nämnas en gång till att det (i fallet med konisk axel+kil på matarvalsar) är otroligt viktigt att:
1. Det är bra passning mellan axel och nav.
2. Kilen sitter där och har bra passform.
3. Grejerna är ordentligt åtdragna.

Belastningen är enorm så de räcker med att en av punkterna ovan inte är helt uppfylld för att det ska bli problem i längden.

På min maskin tror jag dom hade misslyckats med att dra åt ordentligt vilket skrotade kilen och skadade axel/nav.
Det var inte förrän jag lämnade in grejerna till ett proffs som renoverade delarna som jag fick ordning på det.

Börja med att plocka av grejerna så att du kan bedöma skicket på dom!

Användarvisningsbild

Pöllö  
#497916Hmm det är faktiskt ingen kil på denna, det är som två stora koniska brickor på var sida om valsen var den ena sidan och brickan har gängor för bultarna och är fast monterad på valsmotoraxeln. Inne i valsen finns det en tredje ring som är konisk åt motsatt håll på bägge sidor, denna tredje ring i valsen sitter mitt emellan den som är fastmonterad på axeln och den yttre lösa vars bultarna går in genom. Dom två yttre ska klämma fast valsen i den inre. Det är den tredje inre ringen som slirar inne i själva valsen.
Kommer svetsa fast den ringen i valsrullen så hoppas vi det blir bra.

Svårt att förklara ska försöka ta en bild på problemet och lösningen imorgon :)

Pratade med Komatsu och tydligen är dessa rullar till 945.1 sista modellen med denna lösning, numera sitter rullarna som jag tycker se fast bultade likt en bilfälg utan möjlighet att kunna slira.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).