Skogsnyheter

Mellanskog och Södra höjer virkespriserna 1 feb 2018

26 inlägg 10054 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mellanskog och Södra höjer virkespriserna 1 feb 2018

Chuck Norris  
#495252
Fredrik Reuter skrev:Både Mellanskog och Södra går nu på morgonen ut och höjer virkespriserna.
Mellanskog höjer med 25 kr/m3to för timmer samt 20 kr/m3fub för barr- och granmassaved.
Södra höjer talltimmer med 30 kr/kubikmeter fast mått under bark (mᶾfub) och inför en kontrakteringspremie på 25 kr/mᶾfub för barr- och lövmassaved

http://www.mellanskog.se/Nyheter/Hojda- ... medlemmar/
http://news.cision.com/se/sodra/r/sodra ... r,c2442723

Vad tror ni om detta?


I Mellanskogs fall inte fullt så bra som jag först trodde då det gäller enbart avverkning på barmark.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Mellanskog och Södra höjer virkespriserna 1 feb 2018

isteskog  
#495273 Är nog en sanning med modifikation, skulle nog tro att samma premier gäller även det som avverkas för närvarande. ska kolla upp vad som gäller i morgon!

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog och Södra höjer virkespriserna 1 feb 2018

sundelius  
#495284 Väldigt nöjd just nu :smile:
Plötsligt händer det som de säger i reklamen, jag har gjort något rätt :lol:
Trodde och hoppades på en höjning så jag har inte skrivit något kontrakt på det jag hitintills huggit i vinter. Ligger ju ett par hundra fub i vältorna och det är ju två månader kvar på säsongen, förhoppningsvis. Så det gör ju faktiskt några kronor :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Mellanskog och Södra höjer virkespriserna 1 feb 2018

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495292
sundelius skrev:Väldigt nöjd just nu :smile:
Plötsligt händer det som de säger i reklamen, jag har gjort något rätt :lol:
Trodde och hoppades på en höjning så jag har inte skrivit något kontrakt på det jag hitintills huggit i vinter. Ligger ju ett par hundra fub i vältorna och det är ju två månader kvar på säsongen, förhoppningsvis. Så det gör ju faktiskt några kronor :-bd :-bd


Brukar du köra så, hugga klart och sen sälja när vältorna ligger klara vid väg?

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog och Södra höjer virkespriserna 1 feb 2018

sundelius  
#495294 Brukar vanligtvis skriva kontrakt innan men nu kändes som det borde komma en höjning då jag upplevde som att det var stort sug efter virke

Avatar Fallback

Re: Mellanskog och Södra höjer virkespriserna 1 feb 2018

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495564 Stora och Korsnäs ska inte ha en pinne.
Stora köper 1 mille massaved i Norge, kostar dom 100 spänn mer.
Baltisk ved 200 :- m3 mera
Bjöd ut ca 1000 m3 Dessa betalar klart sämst

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog och Södra höjer virkespriserna 1 feb 2018

halvproffs  
#495599 Se där! Jag har lyckats fått fart på den gode Famag igen! Det värsta tycker jag är att när man får betala för att vara självverksam. Bjuder man ut rotposter får man mer betalt netto vid väg än prislistan är. Tycker Korsnäs har varit ett bra bolag jämfört med Stora men när man sänkte björkmassavedpriserna så det blev bristvara för dom i tillverkningen så får dom skylla sig själv.

Avatar Fallback

Re: Mellanskog och Södra höjer virkespriserna 1 feb 2018

Eremiten 74  
#495609
80-90 skrev:Som rubriken lyder !! Mellanskog å södra ! Vore kul å se då jag håller på å gallrar 15 ha å sålt till stora

Hur mycket får du betalt för Gran , bar och björkmasaved av stora ?
Jag bor också i Värmland vore intressant att se aktuella priser på en relativt stor gallring.

Avatar Fallback

Re: Mellanskog och Södra höjer virkespriserna 1 feb 2018

80-90  
#495697
Eremiten 74 skrev:
80-90 skrev:Som rubriken lyder !! Mellanskog å södra ! Vore kul å se då jag håller på å gallrar 15 ha å sålt till stora

Hur mycket får du betalt för Gran , bar och björkmasaved av stora ?
Jag bor också i Värmland vore intressant att se aktuella priser på en relativt stor gallring.

Ca 300 fub granmassa ca 300 Björk å inte säker på barrmasan men e väl en 30-40 mindre ! Energin ca 200

Avatar Fallback

Re: Mellanskog och Södra höjer virkespriserna 1 feb 2018

Eremiten 74  
#495709
80-90 skrev:
Eremiten 74 skrev:
80-90 skrev:Som rubriken lyder !! Mellanskog å södra ! Vore kul å se då jag håller på å gallrar 15 ha å sålt till stora

Hur mycket får du betalt för Gran , bar och björkmasaved av stora ?
Jag bor också i Värmland vore intressant att se aktuella priser på en relativt stor gallring.

Ca 300 fub granmassa ca 300 Björk å inte säker på barrmasan men e väl en 30-40 mindre ! Energin ca 200

Jag sålde ca 500 m3fub massaved till HAL för ett år sedan. Då fick jag 216:- för barr , 233:- för Gran och 252:- för björkmasaved när transporten var bort räknad.
Jag skulle ha väntat ett år med den gallringen ser jag [emoji6]

Avatar Fallback

Re: Mellanskog och Södra höjer virkespriserna 1 feb 2018

80-90  
#495712 Du får se på det som en skogsvårdsåtgärd :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).