Öppna kategorin

Snö på ladugård

12 inlägg 4119 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snö på ladugård

t4bb3  
#495654 Ja, nu har vi fått en jäkla massa snö och jag börjar oroa mig för ladugården. Kanske i onödan men jag vet inte. Hur akut tror ni att det är? Bilderna är mest för att ni ska få en uppfattning kring storlek/lutning.

Har ingen koll på hur det ser ut nu efter sista snön då jag inte hunnit åka dit ännu. Men spontant, hur akut kan det vara med att skotta av taket om det är under 1 meter snö på det?

Vi trodde mycket snö skulle glida av då det var plusgrader för någon vecka sedan men det gjorde det inte.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Snö på ladugård

uffejohan  
#495656 Eftersom normalt inte försäkringen gäller för "förutsebart" snöras, skulle jag definitivt riva av den värsta snön.

Avatar Fallback

Re: Snö på ladugård

t4bb3  
#495671 Så här ser det ut just nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snö på ladugård

Sture Andersson  
#495674 Finns ju en del som med bra resultat hyrat en varmluftspanna och blåst på inunder .

Avatar Fallback

Re: Snö på ladugård

tallen100  
#495675 Är ju svårt att säga utifrån en bild, men inte tror jag att det är någon akut fara.

Användarvisningsbild

Re: Snö på ladugård

svampbob  
#495680 Jag har skottat av ladugårdstaket idag och här uppe i Umeå så var mängden på taket detsamma som hos dig och bitvis var den rejält tung och kompakt så det känns bra att ha fått ned det från taket.

Avatar Fallback

Re: Snö på ladugård

tallen100  
#495682 Det är ju så att man ångrar väl aldrig att man skottat av ett tak, bara det väl är gjort så känns det bra. :lol:

Avatar Fallback

Re: Snö på ladugård

bgl  
#495689 Tänk bara på att minska snövikten symmetriskt så att olämpliga sidokrafter undviks.
När man skär loss snö med tråd eller tunn wire är det av samma skäl viktigt att ta en bit i taget. På ett brant tak kan glidande snö nästan bli viktlös när det släpper.
Här fanns flera rasade ladugårdar under snövintern 76-77, däribland en utrangerad hos oss. Då fanns inte skyliftar att jobba från som idag utan flera vågade aldrig gå upp på taket utan väntade på möjligt ras.

Avatar Fallback

Re: Snö på ladugård

t4bb3  
#495696 Lånar nog en dieselkanon av en kollega nästa helg och provar att köra med den på logen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snö på ladugård

halvproffs  
#495707 Passa dig för brandfaran bara.
1998 fick vi här i Gävleområdet 1.5m snö på tre dagar och första halvmeter var blötsnö. Var mest några tak med väldigt liten anslutning som bråkade.
Är dina takstolar normalt spikade borde det tåla snölasten lätt.
Själv ställde jag lite plank som stämp under takstolar där det var som mest snö.
Lådan är byggd 1925 och det var nog värst under krigsvintrarna har man hört och då var det även tegel på taket.
Du kan sova lugnt om det inte kommer ännu mer snö.

Användarvisningsbild

Re: Snö på ladugård

halvproffs  
#495708 Måste ta bort autostavningen på den här telefon. Är rätt när jag skickar och den är det ändrat när läser den.

Användarvisningsbild

Re: Snö på ladugård

sundelius  
#495848 halvproffs hjärta telefoner :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).