Motorsåg och handhållet

Befarad spjälkning

8 inlägg 3553 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Befarad spjälkning

Raggarö  
#495624 Ska fälla en halvstor Asp, (50 cm i brösthöjd) stammen har längsgående sprickor, tjänar jag något på att använda spännband runt stammen för att undvika spjälkning?

Raggarö



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Befarad spjälkning

ananders  
#495640 Bättre att tänka säkert före olyckan än efter, så känner du dig minsta osäker så använd spännband.

Använder du dig av "säkra hörnet" när du fäller så minskar risken för spjälkning.

Avatar Fallback

Re: Befarad spjälkning

Robertberg  
#495647 Här är en ytterligare tråd i ämnet.
Verkar som att kätttibg eller vajer är att rekommendera.

Spännband mot spjälkning, funkar det?

Användarvisningsbild

Re: Befarad spjälkning

Raggarö  
#495651 Trädet lutar något i fällriktningen, jag kommer att använda instick och säkra hörnet, spännbandet är nog mer för att ge extra extra säkerhet (jag har varit med om en s.k. barberchair, det gick bra men kalsongbytet var besvärligt........)

Vajer eller kätting är ett alternativ, tack för länken.

Raggarö

   TS
Användarvisningsbild

Re: Befarad spjälkning

Raggarö  
#497898 Resultat: Aspen föll som en fura :-bd

Den var rutten i botten men höll ihop ända till den träffade backen, då kom spjälkningen.....
Instick, bredare gångjärn än normalt och säkert hörn gjorde susen (jag övergav spännbandet)

Raggarö

   TS
Användarvisningsbild

Re: Befarad spjälkning

JensSkoog  
#497930 Bra, @Raggarö :-bd

Men jag saknar bild :wink:

Användarvisningsbild

Re: Befarad spjälkning

Raggarö  
#497953 Jag är tyvärr totalt kass på bilder, både att ta dem och att presentera dem på forum, nu är det för sent i detta fallet....

Ska försöka skärpa mig - telefonen är faktiskt med ut i markerna - Det ska väl gå att lära sig att få in bilden på forumet bara det blir av med det inledande fotandet. :oops:


Raggarö

   TS
Användarvisningsbild

Re: Befarad spjälkning

JensSkoog  
#497956
Raggarö skrev:Jag är tyvärr totalt kass på bilder, både att ta dem och att presentera dem på forum, nu är det för sent i detta fallet....

Ska försöka skärpa mig - telefonen är faktiskt med ut i markerna - Det ska väl gå att lära sig att få in bilden på forumet bara det blir av med det inledande fotandet. :oops:


Raggarö

Jag är 68 och så totalt borta när det kommer till elektronik att jag får be om hjälp av min dotter
om jag ska slå på TV, men bilduppladdning här på Forum lärde jag mig snabbt :P

...så det går an :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).