Traktorer och processorer

Felsökning koppling Valmet 502

94 inlägg 31314 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

Bosse1  
#495349
sturee64 skrev:
Bosse1 skrev:Hade en sådan bytte bort, axialglapp vevaxel hoppas du inte drabbats av detta 🙏


Aj då! Vet du hur man kan kolla detta?


Bryta försiktigt framåt och bakåt med kofot kanske,är det mycket "klock" "klock" i veven är nog nåt på gång..

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

Brorsan  
#495352
Fredi skrev:Tryckplattans kopplingsarm som syns nere på bild 6 (blir till vänster i traktorn) ser ut att sakna tappen den skall vara fast med eller ser det bara så ut?

Jag håller med. är det så, släpper ju inte kopplingen.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#495353
Fredi skrev:Tryckplattans kopplingsarm som syns nere på bild 6 (blir till vänster i traktorn) ser ut att sakna tappen den skall vara fast med eller ser det bara så ut?


Nä de har du jäklar i mej rätt i ! Vilken detaljsyn du har o är den lös så lär nog problemet vara där kanske.. ska vrida runt motorn i morron o kolla Tack så länge ! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

alias  
#495367 Har varit med om att en bil plötsligt inte gick att få i någon växel på under färd (fick ur växeln men inte i någon ny).

Verkstaden meddelade efteråt att de hade fått byta en fjäder till tryckplattan i kopplingen, då denna tydligen hade brustit. Jag minns dock inte om man kunde få i någon växel när motorn var avstängd.

Vet inte om det hjälper dig något, annars får du bortse från detta inlägg.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

Seb macahan  
#495371 Nu har jag aldrig skruvat Valmet men jag hade en traktor för några år sedan där felsymtomen var samma som på din. I mitt fall hade man bytt till Sintra lammeller (hårdare lameller) som bla lastarutrustade traktorer utrustades med. Resultatet blev att svänghjulet slets ner i stället och till slut havererade kopplingen med ett rasat urtrampningslager som följd. Men inget rassel inga förvarningar utan kanske några få kopplingar då jag märkte att kopplingen var lättare än vanligt och vips 2min senare, rasad allt (i snöröjning). Hittar du inga brustna gafflar eller andra uppenbara felkällor så försök o kolla om svänghjulet är slitet (inte lätt utan o dela kopplingen). Mitt rasade lager låg i småbitar, ändå inget rassel. På den maskinen var det inte så lyxigt att man kunde öppna utifrån. Sen vill jag nog rekommendera. Hittar du inga synbara uppenbara fel nu så flytta in maskinen i varmgarage innan du plockar isär för mycket. Byta koppling i ,-18 avrådes...kul att du ger dig på problemet själv.

Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

Blondin 750  
#495374 Fredi verkar vara nåt på spåren, ser väldigt misstänkt ut! Tänk va lite bilder gör det enklare att få nya infallsvinklar.

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#495387
Seb macahan skrev:Nu har jag aldrig skruvat Valmet men jag hade en traktor för några år sedan där felsymtomen var samma som på din. I mitt fall hade man bytt till Sintra lammeller (hårdare lameller) som bla lastarutrustade traktorer utrustades med. Resultatet blev att svänghjulet slets ner i stället och till slut havererade kopplingen med ett rasat urtrampningslager som följd. Men inget rassel inga förvarningar utan kanske några få kopplingar då jag märkte att kopplingen var lättare än vanligt och vips 2min senare, rasad allt (i snöröjning). Hittar du inga brustna gafflar eller andra uppenbara felkällor så försök o kolla om svänghjulet är slitet (inte lätt utan o dela kopplingen). Mitt rasade lager låg i småbitar, ändå inget rassel. På den maskinen var det inte så lyxigt att man kunde öppna utifrån. Sen vill jag nog rekommendera. Hittar du inga synbara uppenbara fel nu så flytta in maskinen i varmgarage innan du plockar isär för mycket. Byta koppling i ,-18 avrådes...kul att du ger dig på problemet själv.


Tack för synpunkter ska kolla upp sprinten som ser ut o vara borta till ena armen sen verkar de troligt att ja får dela drivaxeln o dra ut den ur motorn o lossa kopplingen.. vet du om man måste ha ett centreringsdorn fö o få tillbaka alltihop?

   TS
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

Brorsan  
#495390 Låt bultarna som håller kopplingen vara lösa så kan du rucka lamellen när du monterar axeln.
Bultarna kan du dra efteråt då du kommer åt dom.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#495397
Blondin 750 skrev:Fredi verkar vara nåt på spåren, ser väldigt misstänkt ut! Tänk va lite bilder gör det enklare att få nya infallsvinklar.


Ja o att han såg det! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#495399
Brorsan skrev:Låt bultarna som håller kopplingen vara lösa så kan du rucka lamellen när du monterar axeln.
Bultarna kan du dra efteråt då du kommer åt dom.
Olle


Ja tror det är dubbla lamellpaket tror du man lyckas med det? :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

valtra a 72  
#495423 Går det inte att få dit sprinten på något vis utan att lossa på kopplingen? Måste vara fabrikationsfel på kopplingspaketet iom att det är nytt, borde gå att reklamera.

Avatar Fallback

Re: Otur eller kan jag inte?

Blondin 750  
#495444 Jag skulle nog också försöka mig på att få dit en ny sprint (om den nu fattas) utan att lossa en massa i onödan. Kan finnas en poäng med att lossa mer för då ser man ju om något att tagit skada. Vi hoppas på att gåtan blir löst lite enkelt!

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#495560 Ja nu funkar kopplingen igen! O all heder åt er som hjälpt mej o kanske mest åt Fredis knivskarpa syn fan va jobb du förmodligen besparade mej :-bd o åt Blondie som ja förstår har lagt en del tid vid datorn för att hjälpa en ägare till sin första traktor.
På morron kom grabben upp o hjälpte mej sätta ihop de mesta så vi kunde kolla att de funka,i morrnbitti gör vi de sista.
Till våren ska jag varmbona traktorgaraget o ställa in en kamin så ja kan elda varmt om ja behöver haha
Tack för nu/ Sture.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sundelius  
#495567 Skogsforum levererar nästan alltid \m/
Jäklar vad duktiga ni är

Användarvisningsbild

Re: Otur eller kan jag inte?

sturee64  
#495571 Ja men absolut! Ja den här gången gick de bra :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).