Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3585420 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47135 Idag blev det en skogsdag äntligen, jag har varit förkyld och det har varit kallt men idag var allt bra.
Jag backade GMCn mot en snödriva och körde på WideTraken, sen for jag till
trakten kring Tärendö för att räkna på röjningsjobb med min svåger inför säsong 09.
Nåjo, jag kom halvvägs till Saittarova så kom jag ihåg att sotaren skulle komma idag
så jag fick vända och ordna stegen och skruva upp sotluckan på Albin, som är lite busig.
Med det gjort så var det raka spakar till Tärendö hämtade upp svågern och for till skogs
och lastade av WideTrak och iväg for vi, härligt väder -4º och sol.
Första området såg ut att vara rejält jobbig men det ska jag röja så det är ingen fara?
Andra området verkade buslätt men längre bort och rejält mkt större, det är svågerns.
Konstigt nog fick jag lite lite arbetslust blandat med skräck inför det jobbiga skiftet
får man jobbet har man räknat för lågt och då får man stå där med röjsågen och tår på kind.
Nå vi får väl se var det landar.
Sammanfattningsvis blev det en lyckad dag med skotertur och sol i blick.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47175 Nu är först riktiga skoterturen avverkad, 10 mil blev det.
Soligt och nån plusgrad gjorde det mkt trevligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47184
Slurfi skrev:Nu är först riktiga skoterturen avverkad, 10 mil blev det.
Soligt och nån plusgrad gjorde det mkt trevligt.



Va sjutton!... Har du tid å åka skoter åxå ;) :D Idag har jag å farsgubben gått över skördaren, Nu när det blev lite varmare väder å vi är bara 1 km hemmfrån, så passa vi på att ta hem maskin å byta oljor å montera lite nya x-on ljus som behövdes bytas/lagas... sen vare lite svetsning på aggregatet åxå som va skönt att få gjort när man har maskinen hemma på gården mot när man alla grejjer på nära håll... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48412 Ja nu har jag kommit igång med Jeep-projektet igen, generatorfästet behövde lite kärlek nu när
jag satt elfläkt och därför byggt bort automatspännaren för serpentinremmen mm.
Det är en Chevy 350 TBI som ska driva kompisens Jeep Cherokee.
Chevy 350 generator

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48526 Elproblem kan vara luriga, det är väl därför de kallas problem?
Nåjo, efter diverse felsökning, byte av batteri, laddning mm mm så öppnade jag startmotorn
och såg bara hälften av kolen, och dessutom bara rester av de som satt kvar
samt rejäla skador på rotorn, tydligen har kolen pajat för nåt år sedan men ingen har brytt sig.
Så det blev uppsprättning av en donatorstartmotor som jag hade liggande, det visade sig då att den
var mkt fräschare så det blir kolbyte på den och skrot av originalet.
Jeep startmotor Chevy 350

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49010 Nu fick jag tid att slöjda en kedja för diverse bogseringsjobb, den ska ligga i hytten på NH L85
och vara tillhands både för att bogsera andra och sig själv vid behov.
Jag saknade nog små krokar, de jag hittade i gömmorna var så grova så det funkade inte, saknar
åxå ett shackel men det löser nog sig, satte två skruvar och en karbinhake på ena sidan för att
ha nåt att korta och göra loopar med.
Totallängden är 5,3 m och lyftöglan sitter i mitten så det borde göra den rätt så smidig ute i fält.
Bogserkätting

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49162 Skogsdag igen, härligt.
Jag & pappa var ute i vedkörningsspårtrampningsärende idag, han körde Lynx 5900, jag WideTrak nå iaf
så var det mkt bra före och härligt väder ca -7º och mulet, vi körde bakom ett litet berg, Vähävaara och
letade gränspinnar och trivdes fint, men efter ett tag beslutade vi att skjuta upp vedhämtningen tills det är barmark
för det var alldeles för mkt snö för att börja hugga nu.
Förhoppningsvis ska det gå att ta sig dit med traktor fastän där är ganska mjuk mark närmast skogsvägen
som vi ska lägga vältan vid.
Hemresan gick via en gammal vinterväg som inte körts på 10år pga den nyss nämnda skogsvägen
men då fick man verkligen uppleva hur fort slyet växer, det var knappt vi tog oss igenom.

Väl hemma blev det klädbyte och dusch, jag var helt genomblöt, pausade en stund och sen ut till garaget
och skruvade ihop startmotorn till Jeepen med nya kol och väl rengjorda delar, skruvade fast den
i V8an men var sen tvungen att köra in två skopor ved, tydligen går det ganska exakt två skopor i veckan
när jag värmer hus & garage, två skopor = 1,65m³, men då fick man iaf köra traktor på köpet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#49165 Det är trevligt att få såna här små rapporter om goda dagar i skogen och annat som blivit gjort och gåt bra. Det är så mycket annat här som handlar om när det går sönder och jävlas och är allmänt vrångt, så lite sånt piggar upp. Tack Slurfi!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

GremoNiclas  
#49213
totte skrev:Det är trevligt att få såna här små rapporter om goda dagar i skogen och annat som blivit gjort och gåt bra. Det är så mycket annat här som handlar om när det går sönder och jävlas och är allmänt vrångt, så lite sånt piggar upp. Tack Slurfi!


Jo det är nice med bra dagar. Men det är dagarna när det går sönder och jävlas och är allmänt vrångt som man kommer ihåg. Lyssna på andras olycka är ju alltid lite skoj de å. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#49217
GremoNiclas skrev:
totte skrev:Det är trevligt att få såna här små rapporter om goda dagar i skogen och annat som blivit gjort och gåt bra. Det är så mycket annat här som handlar om när det går sönder och jävlas och är allmänt vrångt, så lite sånt piggar upp. Tack Slurfi!


Jo det är nice med bra dagar. Men det är dagarna när det går sönder och jävlas och är allmänt vrångt som man kommer ihåg. Lyssna på andras olycka är ju alltid lite skoj de å. :mrgreen:


Jomenvisst 😈 Tänkte mest på att det var trevligt med en liten kontrast ibland, då blir det ju desto roligare sen att läsa om strulet :D

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49247 Posten kom med ett motstånd till Plasmaskäraren som pajade tidigare, gick på garantin.
Lödde dit det och provskar lite på en 8mm plåt, funka fint.
Tydligen ett ovanligt fel som kan ha berott på dålig jordning av arbetsstycket enligt Helvi, få se om det händer igen.
Nu beställde jag nya munstycken och elektroder till den så lillbrorsan har nåt att lattja med när han kommer hem.
Nu sitter jag vid datorn efter en hård 60års fest med flera tårtbitar och kaffekoppar i grannbyn Saittarova.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#49255 Livet bjuder på hårda prövningar ibland :lol:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49427 Det värsta med kalas är ju att man blir så mätt att man inte orkar göra ngt under ett dygn efter :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49510 Jag och en kompis bestämde att vi åker och trampar upp ett spår på Jakkumus, ett högt och rätt så
brant berg vid Masugnsbyn ca 530 m högt.
På väg dit med skotrarna ser vi att det redan är spår upp så då var det ju enkelt, bara gasa till lite så var man uppe.
Än bättre var att de som varit före oss hade skottat upp ett rejält vindskydd så där kunde vi pausa
en stund och njuta av solen och det fina vädret.
På hemvägen tänkte vi ta en topptur upp på Tarilainen, ett lite mindre berg bredvid, men det var så igenvuxet
så vi började inte ens försöka, vi följde en planteringskant upp en bit men det hade vuxit igen där åxå
och det var en blandning av rejäl björkris och contorta som någon borde röjt för nåt år sen.
Nåja det var en lätt tur med fint väder, tog några bilder med mobilen.
Man ser till Finland ca 10 mil vid bra väder
samt Kirunafjällen - mer än 10 mil från toppen av Jakkumus

Kompisen

Jag i vindskyddet

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49520 http://media-convert.com/konverterar/?xid=12-nwxjhfke

Tydligen får man inte lägga upp wmv-filer här, nåja klicka på länken och ladda ner om ni vill
se en ForestFox köra förbi.

Edit:

Nu finns klippet på YouTube åxå.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).