Föryngring

Elda ris på hygge

15 inlägg 5539 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elda ris på hygge

Sture Andersson  
#494971 Har hugt ett litet minihygge i vinter på knappt ett tundland ,var tvungen fälla allt in mot mitten på grund av kabel och en plantering .Det har blivit regält med ris på hygget på grund av detta ,brukar inte köra bort riset ,för jag brukar tycka det gör bättre nytta om det ligger kvar än sälja det som flis för några få kronor .Men nu känner jag att det måste bort ,fundera då på att köra bort det i sommar när barren ramlat av .Men så kom det en annan ide i huvudet hur skulle det vara att elda upp det och sprida askan jämt över hygget .Lägga det i små högar och elda ,och sen dra ut det när jag markbereder med grävaren.
Vad tror ni ,gör askan nån nytta på hygget?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Elda ris på hygge

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494983 Mja,

Låter som ett högriskprojekt i mina öron.

Stora Enso stäms på kvarts miljard för Salabranden

Stora Enso stäms på kvarts miljard för Salabranden

Avatar Fallback

Re: Elda ris på hygge

alias  
#494986
Sture Andersson skrev:Har hugt ett litet minihygge i vinter på knappt ett tundland ,var tvungen fälla allt in mot mitten på grund av kabel och en plantering .Det har blivit regält med ris på hygget på grund av detta ,brukar inte köra bort riset ,för jag brukar tycka det gör bättre nytta om det ligger kvar än sälja det som flis för några få kronor .Men nu känner jag att det måste bort ,fundera då på att köra bort det i sommar när barren ramlat av .Men så kom det en annan ide i huvudet hur skulle det vara att elda upp det och sprida askan jämt över hygget .Lägga det i små högar och elda ,och sen dra ut det när jag markbereder med grävaren.
Vad tror ni ,gör askan nån nytta på hygget?


Om du med närvaro av en "kabel" menar luftledning för el så hade jag starkt avrått ifrån att elda om du inte har fått ett skriftligt OK från ledningsägaren. Strömavbrott kan bli dyra historier och frågan är ju hur långt ens ansvarsförsäkring räcker?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Elda ris på hygge

Sture Andersson  
#494988
ocke skrev:Mja,

Låter som ett högriskprojekt i mina öron.

Stora Enso stäms på kvarts miljard för Salabranden

Stora Enso stäms på kvarts miljard för Salabranden

Förstår .hur du tänker ,men hygget ligger mot en betesmark på två håll,och sen får jag elda när det är rätt vind och snöglöp

   TS
Avatar Fallback

Re: Elda ris på hygge

jannee  
#494993 Inta alls lätt att få eld på fuktigt ris. Du måste börja i en liten skala för att senare fylla på med ris undan för undan. Troligtvis bättre att vänta något år med att plantera för att sedan plantera med stora barrotsplantor.
Detta förfarande kommer att ta minsta tiden (och minst risk) och resultatet blir förmodligen bäst.

Avatar Fallback

Re: Elda ris på hygge

Brorsan  
#494994 Får du eld på det i den här blötan kan det ju inte vara någon fara. Bara min åsikt.
Jag gjorde som dig på ett litet hygge med frötall vintertid, tänkte att det skulle vara bra för självsådd på dom eldade ytorna. Nu 10 år efter ser jag resultatet. På dom eldade delarna kom bara örnbräken och björk men i övrigt bland blåbärsriset har det kommit väldigt bra med tall.
Olle

Avatar Fallback

Re: Elda ris på hygge

Zetor 25  
#495022 Eldade i somras upp riset jag vinteravverkat. La upp det i högar då jag skotade. Prövade sen å kasta ut lite gamla tallfrön ja hade över. Ska bli kul å se om det tar sej. Om inte så har jag fått ett fint kvistfritt hygge..

Användarvisningsbild

Re: Elda ris på hygge

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495067 Det brinner ju för sällan i våra skogar så det här kanske kan räknas som naturvårdsbränning :grin:
I USA verkar de elda ganska ofta, har för mig att de inte får lämna högarna pga risk för skadedjur i vissa delstater.

Avatar Fallback

Re: Elda ris på hygge

Sture Andersson  
#495090 Ja det här kom mer att handla om eldning än om det jag fråga om ,om det kommer växa bättre på hygget
om jag eldar riset så askan blir kvar inför plantering.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elda ris på hygge

jannee  
#495115 För knappt 10 år sedan var det en skogsbrand utanför Hovmantorp. Allt som blev kvar efter att branden släkts lämnades orört och för övrigt har inget gjorts.
Nu är det en djungel utan dess like av 2 till 4 meter högt björksly, m.a.o. björken älskar tydligen marken efter en brand.
Har även uppmärksammat att det växer gott om björktillingar där Salabranden gick fram.
M.a.o. du får ingen negativ påverkan av att elda upp riset - tvärtom

Avatar Fallback

Re: Elda ris på hygge

röjar kalle  
#495121 Men snälla Vänner tänk på den globala uppvärmning.Elda upp riset fy skäms. :((

Användarvisningsbild

Re: Elda ris på hygge

sundelius  
#495257
Sture Andersson skrev:Ja det här kom mer att handla om eldning än om det jag fråga om ,om det kommer växa bättre på hygget
om jag eldar riset så askan blir kvar inför plantering.

Ja och nej beroende av vad du vill ha upp på hygget
Det kommer att komma upp fler plantor om du inte bränner för djupt men det kommer vara till överväldigande del löv. Precis som jannee är inne på så gynnar brand löv

Avatar Fallback

Re: Elda ris på hygge

zeetorg  
#495318
Ja det här kom mer att handla om eldning än om det jag fråga om ,om det kommer växa bättre på hygget


Man brukar ju sprida aska för att gödsla och förhindra försurning vid grotuttag, så det borde väl bli bättre kan man tänka sig...

Användarvisningsbild

Re: Elda ris på hygge

Göt  
#495354 förr brukade dom använda ett bildäck och spillolja för att få eld på ris ^#(^ :-b

Användarvisningsbild

Re: Elda ris på hygge

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495926
jannee skrev:För knappt 10 år sedan var det en skogsbrand utanför Hovmantorp. Allt som blev kvar efter att branden släkts lämnades orört och för övrigt har inget gjorts.
Nu är det en djungel utan dess like av 2 till 4 meter högt björksly, m.a.o. björken älskar tydligen marken efter en brand.
Har även uppmärksammat att det växer gott om björktillingar där Salabranden gick fram.
M.a.o. du får ingen negativ påverkan av att elda upp riset - tvärtom


Bilder från Hovmantorp. :smile:
1517750492_20180204_125449.jpg
1517750474_20180204_125505.jpg


Hade vägarna förbi. Så dottern fotograferade. :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).