Skogsekonomi

Hur arbetar ni med er skogsbruksplan?

20 inlägg 8397 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur arbetar ni med er skogsbruksplan?

KlasD  
#494879 Hur arbetar ni med er skogsbruksplan? Och vad finns det för för- och nackdelar med denna?

1. På papper
2. Digitalt verktyg
3. Har ingen skogsbruksplan
4. Annat?

Alla svar uppskattas!



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Hur arbetar ni med er skogsbruksplan?

alias  
#494881
KlasD skrev:Hur arbetar ni med er skogsbruksplan? Och vad finns det för för- och nackdelar med denna?

1. På papper
2. Digitalt verktyg
3. Har ingen skogsbruksplan
4. Annat?

Alla svar uppskattas!


Huvudsakligen nr 1, på papper. Är dock dålig på att notera genomförda åtgärder i planen, vilket man egentligen ska göra för att uppfylla certifieringskraven.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur arbetar ni med er skogsbruksplan?

boksson  
#494935 På papper men men har den på pdf oxå.
Jag gör noteringar i exelfil över åtgärder avverkningsvolymer dikesrensning vägåtgärder mm uppdelat på bestånd 1-2ggr/år
Min metod saknar en hel del och skulle önska mig en digital med möjlighet till uppdatering av uppgifyer men även sidor med egna noteringar som planthärkomst markberedning viltbetning mm

Avatar Fallback

Re: Hur arbetar ni med er skogsbruksplan?

frågande och vetande  
#494952 Har våran både på papper och i datorn. PC-skog är programmet, onödigt dyrt men användarvänligt. Sökte en lösning som passar mig och är enkel att använda, om saker och ting blir för krångligt har iallafall jag en förmåga att lägga det vid sidan om och så blir det liggandes...

+Användarvänligt när man går igenom planen.
+Lätt att få en bra översyn och info av respektive avd.
+lätta att göra ändringar av skötselåtgärder avdelningar.

-Dyrt.
-Ingen bra support (ringt ett par ggr men aldrig har problemet blivit löst).
-Svårt att göra ändringar i kartan och skapa nya områden.

Lite om vad jag tycker, men andra kan nog ha andra åsikter

Avatar Fallback

Re: Hur arbetar ni med er skogsbruksplan?

erikl  
#494969 Excel [emoji1]

Avatar Fallback

Re: Hur arbetar ni med er skogsbruksplan?

bgsentr  
#495066 Det finns nåt spm heter eskog, någon som har det?

Användarvisningsbild

Re: Hur arbetar ni med er skogsbruksplan?

DrW  
#495084 Har det och det funkar bra till liten kostnad. Blivit bättre och bättre med tiden.

Användarvisningsbild

Re: Hur arbetar ni med er skogsbruksplan?

paan14  
#495302 Kör PCSkog. Går då lätt att uppdatera sina åtgärder, så det faktiskt blir registrerat. Gör även planer åt andra ibland i PCSkog.

Avatar Fallback

Re: Hur arbetar ni med er skogsbruksplan?

bgsentr  
#495376
DrW skrev:Har det och det funkar bra till liten kostnad. Blivit bättre och bättre med tiden.

Kan du beskriva funktionerna lite?

Användarvisningsbild

Re: Hur arbetar ni med er skogsbruksplan?

Traktordave  
#495377 Har skogsbruksplanen utskriven på papper. Har en pappersversion hemma som "master". Där har jag för hand skrivit ner kommande åtgärder närmsta tre åren.
Utförda åtgärder skriver jag ner på dokumentationslistan från FSC/PEFC-certifieringen
Sedan har jag en fältmapp med lite kartor och aktiviteter i närtid.

Har även PC-skog men blir inte av. Gillar att kladda på papper.

Avatar Fallback

Re: Hur arbetar ni med er skogsbruksplan?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495392 Jag hackar mitt eget i Qgis. https://plugins.qgis.org/plugins/StandBrowser/

Varje år i april sparar jag undan förra årets databas, och gör uppdateringar i den nya. Funkar hyfsat, men vill göra mer typ automatiska uppskrivningar av volym och sånt. Vill gärna veta hur mycket skogen innehåller, så man kan föra in det i excel-arket över tillgångar...

Avatar Fallback

Re: Hur arbetar ni med er skogsbruksplan?

bgsentr  
#495404
Mangan skrev:Jag hackar mitt eget i Qgis. https://plugins.qgis.org/plugins/StandBrowser/

Varje år i april sparar jag undan förra årets databas, och gör uppdateringar i den nya. Funkar hyfsat, men vill göra mer typ automatiska uppskrivningar av volym och sånt. Vill gärna veta hur mycket skogen innehåller, så man kan föra in det i excel-arket över tillgångar...

Undrar om ekskog har den finktionen

Användarvisningsbild

Re: Hur arbetar ni med er skogsbruksplan?

DrW  
#495407
bgsentr skrev:
DrW skrev:Har det och det funkar bra till liten kostnad. Blivit bättre och bättre med tiden.

Kan du beskriva funktionerna lite?

Texdelen av planen kan göra i princip allt som PC-skog gör. Kan göra alla ändringar man kan tänka sig. Uppräknas automatiskt varje år.
Kartfunkionen var från början det svagaste kortet men har förbättrats drastiskt. Har kartfunktionalitet med uppdaterade bilder men det kostar en liten årlig summa.
Har två kopplade appar. Den ena för inventering i fält med automatisk uppdatering av planen och den andra med kartfunktionalitet där man kan göra markeringar, rutter eller helt enkelt bara titta på uppgifterna i planen. Lite buggig inbland.

Avatar Fallback

Re: Hur arbetar ni med er skogsbruksplan?

bserv  
#496080 pcSkog och eSkog verkar vara de enda programmen som diskuterats här. Ingen som använder systemen som Södra mfl tillhandahåller för webb och i appar? Har själv testat pcSkog och tycker det är lite otympligt och svårt att komma in i för oss amatörer. eSkog har jag också tittat på men då för två år sedan var fra deras metoder för karthantering lite bökiga. Men kanske har de blivit bättre. Är det någon som testat att via app uppskatta skogen och sedan uppdatera skogsbruksplanen?

Användarvisningsbild

Re: Hur arbetar ni med er skogsbruksplan?

Supersture  
#502640 Hej
Jag använder Södras digitala plan. Det finns en app till den så att man kan ha med sig planen ut i skogen i telefonen. Ändringar som görs i planen förs över till appen, men inte åt andra hållet. Om jag gör en ändring av gränsen på en avdelning så kommer den inte över till appen. Södra måste först "kröna" planen. Det ska de ha betalt för. Helt obegripligt. Man betalar 4000 + 155 x ant Ha för planen och sedan har de mage och kräva mer för att man ska kunna använda den. Annars fungerar det som förväntat. Lite tunt med symboler. Sammanläggningspilar kan jag inte få till heller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).