Uppvärmning

Snart slut för vedeldarna?

25 inlägg 29260 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snart slut för vedeldarna?

Hema  
#494635 Ämnet tas upp i bloggen Cornucopia (Sveriges största ekonomiska blogg).
http://cornucopia.cornubot.se/2018/01/k ... pisar.html
Boverket förbjuder kaminer, vedpannor och vedspisar enligt nya regler nyligen presenterade. Det har i media talats om som att det handlar om vedspisar i köket, men så är alltså inte fallet. Det gäller all form av uppvärming med fastbränsle, dvs ved och pellets, och inte bara vedspisar. Boverket förbjuder alltså nyinstallation av kaminer, vedpannor och vedspisar, inklusive kaminer, pannor och spisar som eldas med pellets. Förbudet ska gälla från den 1:a juli.

Förbudet gäller: fastbränsleeldade pannor, braskaminer, pelletseldade kaminer, spisinsatser, köksspisar och kökspannor. Öppen spis är undantaget, trots att det är det smutsigaste sättet att elda, och kakelugnar är undantagna av kulturhistoriska skäl.

Boverket:
https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/nyheter/nya-regler-for-utslapp-fran-vedeldning/
https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/nyheter/sa-arbetar-boverket-for-minskade-utslapp-fran-vedeldning/

Jag hoppas delvis på att MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) kommer sätta ned foten för dessa dumheter. En sak att höja kraven på nytillverkade, men att helt plötsligt nolla andrahandsvärdet för en massa människor på deras vedspisar, pannor och kaminer, när man fortfarande tillåter öppna spisar.

Det finns fula ord och så finns det fula ord! 😡



   TS
Användarvisningsbild

Re: Snart slut för vedeldarna?

Seb macahan  
#494658 Det ska bli spännande o se vad denna tråd slutar i?
Men nu börjar till och med jag bli lite orolig för hur framtiden ska bli.... Vi har precis fått lära oss hur man kan tjäna 9000kr på en tall av o göra huggkubbar av den :wink: för o gynna ett "naturligare skogsbruk. Men vem fn vill hugga ved nu då???!!!
Så bara för o få klarhet, vi får inte elda med ved för det är dåligt för miljön. Men vi får fortfarande åka flyg helt obegränsat och ladda våra 400-500hk elbilar? Kan vi inte bara få allt överstökat o ställa om hela jorden till klimatsmart med en gång så vi vet vad vi ska förhålla oss till.....

Avatar Fallback

Re: Snart slut för vedeldarna?

Hanatorp  
#494660 När jag läser på Boverkets hemsida så ser jag inget om att man inte får byta ut en befintlig vedpanna mot en ny. Vad man inte får göra är att installera en begagnad vedpanna.

Avatar Fallback

Re: Snart slut för vedeldarna?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494664
Hanatorp skrev:När jag läser på Boverkets hemsida så ser jag inget om att man inte får byta ut en befintlig vedpanna mot en ny. Vad man inte får göra är att installera en begagnad vedpanna.


Som jag tolkade det så gäller det nyinstallation så frågan är om man inte får byta ut en befintlig mot en annan begagnad?

Frågan är också vilken påverkan det får, när det gäller pannor finns mig veterligen krav på att pannor ska vara miljögodkända men det stoppar inte många från att installera 30 år gamla pannor.

Risken finns att detta blir ännu en regel som ingen följer upp och ingen bryr sig om.

Avatar Fallback

Re: Snart slut för vedeldarna?

Ldsaren  
#494666 Man får väl sätta in en panna som är beg ,bara den är miljögodkänd ,dessa har ju funnits länge
Min är en Solo plus BAXI från 2000
Den ska ju vara godkänd
Eller har det kommit nyare krav ?

Avatar Fallback

Re: Snart slut för vedeldarna?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494670
Ldsaren skrev:Man får väl sätta in en panna som är beg ,bara den är miljögodkänd ,dessa har ju funnits länge
Min är en Solo plus BAXI från 2000
Den ska ju vara godkänd
Eller har det kommit nyare krav ?


När jag skrev 30 år gamla pannor menade jag naturligtvis inte en hälften så gammal panna. Det finns gott om folk som krånglar med pannor från 60-80tal.

Användarvisningsbild

Re: Snart slut för vedeldarna?

NIKLASK88  
#494675 Miljövinsten som man ska få på de här viset kan jag se som helt obetydlig. Det här ska vara i ledet på nån ekodesign grej som eu vill ha. Och det är typiskt svenska myndigheter och institutioner att hoppa på såna här meningslösa grejer. Och enligt ja tro de va naturvårdsverket så dog uppskattningsvis 1000 personer om året till följd av vedeldning. Hur mäter och uppskatta man de. Det låter helt tokigt i mina öron och ju mer man läser om de desto tokigare är de.

Avatar Fallback

Re: Snart slut för vedeldarna?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494678 Detta är säkert ett högst reellt problem i EUs östra delar där kol är lika vanligt som avsaknad av centralvärme men hos oss hade det varit enkelt att ducka för alla anläggningar som inte utgör husets huvudsakliga uppvärmning.

Användarvisningsbild

Re: Snart slut för vedeldarna?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494686 Å framför allt borde hårdare miljökrav gälla i storstäderna än på landsbygden. För ute på landsbygden, med ofta 100-tals meter till närmsta granne, påverkar knappast grannarnas vedeldning min hälsa. Inne i stan med kanske 10-20 meter mellan varje villa, blir ju hälsopåverkan betydligt större.

Men som jag påpekat tidigare, så tror jag mer på vedeldarutbildning än på förbud, om det är renare rök vi är ute efter.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Snart slut för vedeldarna?

åberg  
#494694 Ska vi titta lite på hur det ser ut innan vi förfasar oss?

https://www.boverket.se/sv/om-boverket/ ... edeldning/
Boverket skrev:Vad gäller när jag ska bygga nytt hus?
De nya kraven gäller när man uppför nya byggnader. De gäller alltså för sådana kaminer och pannor som installeras i samband med att man bygger helt nya hus.

Ok, så vid nybyggnation kommer man inte undan de nya reglerna. (Mer om vad reglerna innebär längre ner i detta inlägg.)

Boverket skrev:Vad gäller när jag ska nyinstallera en kamin eller panna i ett befintligt hus?
Vid nyinstallation av kaminer eller pannor som eldas med pellets eller ved i en befintlig byggnad är reglerna flexibla och det finns möjlighet till anpassning av kraven. Hänsyn ska tas till kulturhistoriska värden, byggnadens förutsättningar och ändringens omfattning.

Därför måste kraven alltid fastställas utifrån den enskilda byggnaden och den aktuella åtgärden. Det är kommunen som ska göra den bedömningen så kontakta dem för att få veta vad som gäller i just ditt fall.

Om kraven ska "fastställas utifrån den enskilda byggnaden" borde man kunna anföra att man måste ha uppvärmning för att skydda egendom och hälsa när det är strömavbrott. Har man inte nån annan värmekälla borde det vara rätt enkelt.


Boverket skrev:Påverkas redan installerade kaminer och pannor som eldas med pellets och ved?
Om du redan har en panna eller kamin berörs du inte av de ändrade reglerna utan kan fortsätta använda denna som du tidigare har gjort.

Kan jag laga mat på en vedspis vid strömavbrott?
Ja, du kan fortsätta använda din vedspis som tidigare.
Du kan också installera en ny om denna uppfyller kraven. Det finns nytillverkade vedspisar som inte behöver el för att fungera.

I citatet ovan har jag gjort fet stil av en mening som är viktig. Efterföljande stycke berättar mer om var man hittar kraven.

Boverket skrev:Hur vet jag om min nyinköpta kamin eller vedspis uppfyller kraven?
När du köper en nyproducerad kamin eller vedspis ska den vara CE-märkt och en prestandadeklaration ska finnas. I prestandadeklarationen finns information om produktens egenskaper som Boverkets byggregler ställer krav på, det vill säga koloxidutsläpp och verkningsgrad. Det är tillverkaren som tar fram prestandadeklarationen. Du kan jämföra värdena i prestandadeklarationen med de högsta tillåtna värden för utsläpp av koloxid och nivåer för lägsta tillåtna verkningsgrad som finns i tabell 6:7412 i Boverkets byggregler.

Finns nytillverkade vedspisar som klarar de nya kraven?
Det finns vedspisar som klarar kraven att köpa på marknaden.


Kollade lite snabbt och hittade remissförslag med tabell 6:7412 i boverkets byggregler. Tabellen innehåller krav på max utsläpp av kolmonoxid och minsta tillåtna verkningsgrad vid nominell effekt. Kravet för att få sätta in ny kamin eller spis verkar helt enkelt vara att det ska gå att få god förbränning i den när man har "nominell effekt" dvs när man har fart på elden.
https://www.boverket.se/contentassets/3 ... remiss.pdf
(Om nån skulle vilja komplettera med en länk av högre "bevisvärde" än en remiss är jag tacksam.)

Små doser av kolmonoxid blir man dålig skidlöpare av, får man för mycket dör man i ambulansen. :sad: Så det är inte helt befängt att försöka minska på det.

Iofs tror jag som Niking att det skulle vara bra om alla befintliga kaminer eldades på rätt sätt. För det är ofullständig förbränning som man försöker minska med nya regler. Sureldarna ska släckas.

Sammantaget: Ja, det kan bli svårare att sätta in en gammal klenod till vedspis i nybygget. Nej, det är inte slut för vedeldarna.

Avatar Fallback

Re: Snart slut för vedeldarna?

Hema  
#494715 Men varför ska man gå på konsumenten och låta denne ta den ekonomiska smällen? Samt när man väl börjat pilla på vad man får o inte får ha, kommer det stanna här?

Känns som om det kan komma att bli svårt o finna en dum (minimalt med elektronik) vedpanna som de godkänner.

Flygskatt och fulolja i fraktfartyg torde utgöra en större skada.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snart slut för vedeldarna?

tallen100  
#494744 Tyvärr så kan nog inte nötterna som sitter och hittar på, ens tända en brasa för det har dom aldrig behövt att göra, däremot kan dom åka flygplan...

Avatar Fallback

Re: Snart slut för vedeldarna?

åberg  
#494757
Hema skrev:Men varför ska man gå på konsumenten och låta denne ta den ekonomiska smällen? Samt när man väl börjat pilla på vad man får o inte får ha, kommer det stanna här?

Det har pillats på vad man får och inte får ha under ganska lång tid. Exempelvis får man inte bränna hemma eller köra trafikfarliga bilar och det tror jag de flesta förstår medför stora besparingar i samhället. Det här med hårdare krav på utsläpp vid vedeldning är väl ganska likt hårdare krav på utsläpp från nya bilar egentligen, kraven skärps med jämna mellanrum. Det går inte att köpa en ny bil idag som är lika smutsig som de var för några år sen och det är nog inte så dumt egentligen. De bilar som redan är ute på vägarna är inte olagliga bara för att kraven höjs på nya och på samma sätt är befintliga kaminer ok att elda i även efter 2018-07-01.

Står man i begrepp att byta panna och lägger mer vikt vid att den ska vara enkel än att den ska vara vedsnål så kan det såklart vara läge att informera sig, ta beslut och installera innan det datumet.

Användarvisningsbild

Re: Snart slut för vedeldarna?

Göt  
#494771 Man kanske skulle fundera på vart det riktiga problemet är=De fläktstyrda ventilationerna som drar in luft i husen

Avatar Fallback

Re: Snart slut för vedeldarna?

Hema  
#494774
åberg skrev:
Hema skrev:Men varför ska man gå på konsumenten och låta denne ta den ekonomiska smällen? Samt när man väl börjat pilla på vad man får o inte får ha, kommer det stanna här?

Det har pillats på vad man får och inte får ha under ganska lång tid. Exempelvis får man inte bränna hemma eller köra trafikfarliga bilar och det tror jag de flesta förstår medför stora besparingar i samhället. Det här med hårdare krav på utsläpp vid vedeldning är väl ganska likt hårdare krav på utsläpp från nya bilar egentligen, kraven skärps med jämna mellanrum. Det går inte att köpa en ny bil idag som är lika smutsig som de var för några år sen och det är nog inte så dumt egentligen. De bilar som redan är ute på vägarna är inte olagliga bara för att kraven höjs på nya och på samma sätt är befintliga kaminer ok att elda i även efter 2018-07-01.

Står man i begrepp att byta panna och lägger mer vikt vid att den ska vara enkel än att den ska vara vedsnål så kan det såklart vara läge att informera sig, ta beslut och installera innan det datumet.

Jag köper att man ökar kraven på nyförsäljning. Det jag vänder mig emot är att man slår ut begagnatmarknaden, men samtidigt låter i detta fall öppna spisar få vara kvar. Det är inte ovanligt att de som går från ved/pellets/flis-eldning delvis finasierar sin luft, jord eller bergvärme-installation, via försälljning av sitt gamla system. Det är nästan som de gör med fd. miljöbilar, vänder på kappan och låter konsumenten som köpt en bil i god tro, få ta smällen att de ev. snart inte får besöka städerna. Men i fallet med bioeldstäderna blir produkterna osäljbara, förutom som rent skrotvärde.

Det är nästan så det vore en god lärdom för beslutsfattarna om de skulle drabbas av raserad fjärrvärme eller kortare elavbrott.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).