Uppvärmning

Högre rökgas temp.

12 inlägg 7073 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Högre rökgas temp.

erik__j  
#494589 Vad ska man göra för att få en högre rökgastemp? Pannan är en Maga 80kw



   TS
Användarvisningsbild

Re: Högre rökgas temp.

Granstorp  
#494615 På min vedpanna finns det 6st turbulatorer. Väljer man att ta bort någon av dessa så stiger rökgastempen, dvs pannans förmåga ta vara på värmen minskar och mer värme går ut till skorstenen och kråkorna! Vilken temp har du på dina rökgaser?

Avatar Fallback

Re: Högre rökgas temp.

erik__j  
#494619 Ca 120 grader, vad är det bästa

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högre rökgas temp.

Bax  
#494620 Vad vill du uppnå med det? Det är ju som sagt att elda för kråkorna...

Avatar Fallback

Re: Högre rökgas temp.

erik__j  
#494623 Vill få muren varmare på övervåningen. Blir som ett extra element

   TS
Användarvisningsbild

Re: Högre rökgas temp.

Granstorp  
#494625
erik__j skrev:Ca 120 grader, vad är det bästa


Kan bara svara för min panna och den tycker jag funkar bäst då rök.tempen ligger mellan 150-200 grader! Upplever du att förbränningen verkar fungera utöver din kanske lite låga temp?

Avatar Fallback

Re: Högre rökgas temp.

erik__j  
#494663 Tycker att förbränningen är dålig. Får mycket rökgaser i pannan som kväver den. Har sänkt fläkten lite vilket verkar hjälpa mot det

   TS
Avatar Fallback

Re: Högre rökgas temp.

Tosca  
#494681 Har du sot, tjära eller aska nånstans som hindrar på något sätt?

Avatar Fallback

Re: Högre rökgas temp.

åberg  
#494687 Diameter och längd på pipan?

Avatar Fallback

Re: Högre rökgas temp.

bgl  
#494701 Kan inget om just denna panna, däremot andra liknande.
Läste nyss manualen, lustigt undantag från garantin, garanti gäller ej för händelse vållad av skadedjur!
Allvarligt, pannan kan tydligen eldas med ungefär så låg rökgastemp som du har.
Klarar din panna kravet på returvattentemp på minst 65 grader? Skulle kunna vara en orsak till sämre förbränning.
Kravet på ved som är torkad ner mot 12% är inte lätt att uppfylla, kan också vara en störande orsak.
Annars gäller för alla panntyper med vedförråd att veden är lagom mycket sönderdelad. För mycket kluven ger för mycket gaser i början av förbränningen och vice versa.

Avatar Fallback

Re: Högre rökgas temp.

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499020 120 grader låter ju lite snålt, nu eldar jag med 50 kw varianten av maga pannan men jag har ställt min på 217 grader som max. vilket börvärde på panntemp och rökgastemp har du satt? jag har satt panntempen på 90 grader och och då stryr min panna helt mot rökgastempen. vid 217 grader ligger min panna på ca 85 grader då den ligger på topp under en eldning.

Användarvisningsbild

Re: Högre rökgas temp.

Arvid0  
#499525 Håller med mixer1 att 120 grader är lite snålt. Men att höja rökgastempen för att skorstenen ska bli varmare är inte direkt energieffektivt.
Som någon tidigare skrev hur torr är veden? Har du mycket rökgaser så tyder det på ofullständig förbränning.
Hur är den inställd i övrigt?
Primär/sekundär luft?
Vad har du för panntemp vid full fart på ledningen?
Vad har du för termostat i laddomat (e l)?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).