Traktorer och processorer

MF 5713 som traktorskördare.

192 inlägg 73328 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#494566 Hej på er alla.
Jag tänkte delge och kanske få tips genom denna tråd. Som en del vet så har jag nyligen fått hem min nybeställda traktor. Eftersom jag är både envis och gillar o gå mot strömmen så bygdes hela idé n kring en ny MF 5713 och inte Valtra. Varför, kan jag förklara om någon skulle undra men nu kör vi igång. Tanken är att man ska diskutera olika lösningar, kostnader och utfall. För det kan ju vara så att en och annan tänkt tanken o göra samma sak.
"Plattformen"är alltså denna traktor som är skogsombyggd av Ölmstad smide. Kran är en Kesla 204t och aggregatet är ett Tapio 350.
Just nu håller jag på med hydraulik till aggregatet. En 54cc gjutjärnspump som ska ge ca 80m/l vid 1100rpm på traktorn (350/540Pto). Tapio och kran har redan suttit på min tidigare traktor och vagn, men nu ska jag försöka göra rätt från början. Jag kommer o lägga ut bilder och text lite blandat, och frågor och synpunkter gör tråden levande.
Min första fråga. Har någon pto pump och tank bak på traktorn och i så fall kan man få se bild på hur tanken sitter fast.
Lägger in en liten bild på maskinen ifall någon missat den [emoji6]



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#494567
IMG_20180116_110440.jpg
IMG_20171230_125002.jpg
IMG_20180112_142658.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

valtra mega  
#494576 Om inte minnet sviker skulle ni göra pendellåsning på framaxel genom att låsa framaxelfjädringen hur gick det och gärna bilder på framaxelfjädringens konstruktion också

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

stegmaster  
#494579 Kul att du er på gång nu snart. :-bd
Nu har du redan an pump, men annars vore vel et sådant Igland aggregat vore lagom att ha i 3 pkt. (85l/min och 220 bar vid 540rpm).
Fördelen med detta er att pumpen sitter inne i tanken, och har grova anslutningar, så inga problem med värme, samt att dom er billiga att köpa begagnat. (har köpt 2 stk under åren, och betalt 8000kr pr. stk.)
En A-ram på detta så åker det av/på på ca1- 2 min, tillsammans med Tapioen. (Antar att Tapioen åker av då vagnen ska på???)

Några bilder på hur jag hadde på et bygge ned Zetor, farma, och Tapio 250, en gång för nästan 20 år sen.
Detta blev ingen optimal lösning att ha kranen på vagnen, samt att kranen var kort(5,1m) och klen lyftkraft, så solgte det hela mot ett nytt Naarva stegmater då jag köpte grävmaskin.

Lycka til, blir interessant att följa tråden din vidare. :grin:


1517248582_p1010002.jpg


1517248582_p1010005.jpg


1517248650_p1010008.jpg


1517248666_p6200009.jpg

Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494586 Jake har en tank som passar inne i ramfästet, står en sån o skräpar här som jag fick en med Arbron.

Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

erik__j  
#494626 Du skulle ha tagit front PTO och haft det fram. Bra med extra tyngd

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#494631
erik__j skrev:Du skulle ha tagit front PTO och haft det fram. Bra med extra tyngd


Den tanken passerade innan jag beställde traktorn, men jag vill ha så lite som möjligt i framänden. Det är centrum i fronten som jag har sämst koll på när jag kör "frammåt" i bakvänt läge. Allt där framme måste vara oömt till förmån för närkontakt med stenar och stammar. Sen känner jag inte för o ha dessa enorma slangar dragna genom hela traktorn. Svårt o bygga in 2st 3/4" slangar diskret. Iom att jag har både frontlyft och lastarfästen får jag ganska mycket tyngd frammåt och när jag har "torrkört" kranen upplever jag inte något behov av vikt fram. Idag tog jag en rundbale med ensilage och provade att hålla på fullt utlägg både frammåt och bakåt och den känns inte varken instabil i sida eller baktung (lätt i framänden).
Tackar för tanken med tanken Gnisten :wink: , men jag har inte plats för något inne i kranfästetfästet. Jake och Ölmstads kranfäste skiljer sig lite i designen. I mitt fäste så behövs den lilla plats där e kvar för o komma åt hydraulutagen. Dessutom så byggde jag en tank i helgen som jag nu klurar på hur jag ska montera på bästa sätt. I lyftarmarna vill jag inte ha den. Lyftarmar och skogskörning hör inte ihop enl. mig. Har bara dåliga och dyra erfarenheter med det. Dessutom vill jag ha tanken ganska långt upp så man inte kan komma åt den vare sig med draget (skogsvagnen) om man ska upp för en brant eller att stubbar och sten ska kunna haka i.
Tanken är att kran och tank sitter hyfsat permanent. Har upptäckt att kranen är inte mycket i vägen alls. Sen finns det någon liten ide om en klipp på kranen och direktlasta i vagn, och då vill jag nyttja pumpen och flödet i den till klippen och ha traktorflödet till kranen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

ss0803  
#494641
Seb macahan skrev:Traktorflödet till kranen.

Säkert nämnt tidigare, men hur stor pump sitter i traktorn?

LS förmodar jag.

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#494654
ss0803 skrev:
Seb macahan skrev:Traktorflödet till kranen.

Säkert nämnt tidigare, men hur stor pump sitter i traktorn?

LS förmodar jag.


LS 115m/L. Men de där Ls-systemen på traktorer är 100% Ls som på en skördare. Så jag uppskattar att på hydrauluttagen bak har jag ca 70-90 m/L vid 1100rpm på motorn. Blir ganska lagom flöde då mitt ventilpaket endast är 70L/m. Så ambitionen är att ligga på 540E PTO. Vid 1000-1100rpm på motor ska 540E ge ca 350rpm PTO (ca 70L till aggegatet) När jag sågar lite grövre skog kan jag nyttja de programmerbara varvtalen och öka till 12-1300rpm på motor och få ut 80-90L/m till aggregatet. I teorin...... :???:
I praktiken är jag rädd att det kommer o "spika" i ventilpaketet till kranen när olja blir varm, men då får jag ställa ner flödet på de uttaget i så fall. Alternativt kör jag aggregatet på traktorhydrauliken och kranen på PTO-pump.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#494655
valtra mega skrev:Om inte minnet sviker skulle ni göra pendellåsning på framaxel genom att låsa framaxelfjädringen hur gick det och gärna bilder på framaxelfjädringens konstruktion också


Ibland är det synd att ni har så bra minne.
Jag vet i fn hur jag tänkte där, men jag lyckades lura både säljare och tekniker på MF att det var fullt möjligt. När vi studerat funktionen i typ 2sekunder (vilket vi kunde gjort långt innan) så blev det uppenbart att det är inte någon "enkel" eller billig operation. Det kräver luftade specialkolvar med olje expansionskärl med mottryck och en hel massa annan utrustning om man vill att det ska funka helt o hållet.
Vi hade 2st "dirty" lösningar varav den ena var o låta 2st kolvar endast pressa ner mot framaxeln. Denna variant "låser" inte axeln helt stum pga framaxelfjädringen, men styvar nog upp en hel del. Den andra lösningen var att ha två lägen på framaxelfjädringen dvs. stänga av den och låta traktorn sjunka ner och bara i skogen ha kolvarna låsta i framaxel med flytläge för att sedan lossa dom vid väg och annan körning. Men det blir bökigt samt att framaxelfjädringen är riktigt bra i skogen. Man skulle också kunna köra upp fjädringen i maxläge och sätta chock ventiler som släpper igenom vid ett visst tryck, men det blir bökigt. I neutralläge har man ca 4-5cm högre markfrigång än utan fjädring och denna går att styva upp så man får nästan 10-15cm högre än standard. Bra när man kört på en sten/stubbe och behöver komma loss. Tillsammans med skogsdraget som gör att man kan hissa bakhjulen ca 50cm upp i luften bör fastkörningar på fasta ting vara ett minne blott :grin:
Givetvis gör framaxellåsning stor nytta men än så länge upplever jag ekipaget som väldigt stabilt även utan. Vi får se......

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494684 Lite knepigt att bygga tank innan du är säker på hur du ska montera den.
De går inte klämma in den under hyttgolvet längs ena sidan?
Antar att dieseltanken fyller ut vänstersidan?

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#494696
gnisten83 skrev:Lite knepigt att bygga tank innan du är säker på hur du ska montera den.
De går inte klämma in den under hyttgolvet längs ena sidan?
Antar att dieseltanken fyller ut vänstersidan?

Nja så är det inte riktigt. Jag har en ide om hur jag ska montera tanken. Men det kan vara bra o se hur andra har gjort. Jag kommer att återkomma till just det senare. Om att göra och göra om. Men mitt tänkta montage blir nog bra, väntar på lite delar nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Vardon  
#494721
Seb macahan skrev:tillsammans med skogsdraget som gör att man kan hissa bakhjulen ca 50cm upp i luften bör fastkörningar på fasta ting vara ett minne blott :grin:


Jag trodde man bara flyttar gränserna och sitter fast på högre stenar. Ungefär som med 4wd bilar, man kommer längre ut i leran...

Ska bli spännande att följa och hoppas verkligen du blir nöjd.

Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494761 Finns väl inte direkt så många ölmstadbyggen att kolla än?
De flesta Jake byggen har antingen deras tank bak o pump på kraftuttaget eller typ kronos eller hypros frontpump o tank i nosen.
Sen endel med andra knäppa tankar som la den på taket :D

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

källshult  
#494794 Nu tycker jag att du tar i lite seb när du anser att 2 st 3/4 är ernorma. Har man rätt slang så är dom rätt så följsamma och det går att dra rör också . Nu är ju jag yrkesskadad har byggt truckar och atlas Copco gruvmaskiner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).