Sågverk (mindre)

Virkestork

8 inlägg 12200 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Virkestork

botil  
#491882 Ni som har virkestork, vad har ni för typ av tork?
Helt hemmabyggd? Torkhus, torklåda i verkstaden, fartygskontainer, kyl/fryskontainer?

Tittat lite på Bim och Sauno.
Principen som man använder är alltså att man kör man varmare den första tiden, för att få en varm fuktig miljö i torken? Tillsätts vatten? Denna tid vill man ha fuktig, och varm för att fibrerna ska "öppna" sej?
Då har man ventilationen stängd eller? Sedan sänket man värmen, när själva torkningen startar? Torkningsprincipen då, är att varm luft, bär mer fukt an kall luft, den varma luften ventileras ut, samtidig som kallare/torrare luft dras in i torken?
Eller kondenseras vattnet ut på de kallare väggarna? Och någon avrinning från golvet?
Vad skulle hända om man ersatte värmen med en avfuktare inne i torken? Skulle virket enbart bli yttorrt då?
Mycket frågetecken :smile:



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Virkestork

botil  
#494046 Ingen torkningsintresserad?
Ser man på Wood-Mizers tork, verkar den ha en avfuktare inne i torken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkestork

Flax12  
#494173 Hej!
Jag kör med kondensations tork i ett egen byggt utrymme om ca:30m3 totalt. Dock saknar jag automatisk styrning och dimning för att hålla jämn fuktighet. Vanligt vis vid nysågat virke så tillför jag bara värme tills 40 grader uppnåtts därefter så stängs "extra" värmen av och jag startar kondenstorken. Värmen från aggregatet håller värmen mellan 30-40 grader under tiden. Alltså samma luft cirkulerar genom kondensations aggregatet och vattnet rinner ut genom en slang. Det har fungerat skapligt i 25 år.

Avatar Fallback

Re: Virkestork

botil  
#494451 Hej.
Tack.
Vad har du för något att värma med?
Vad har du för kondensationsaggregat?
Du skriver att du inte har någon dimmnings-automatik men tillsätter du dimma "manuellt?
Vet du ungefär hur många kWh det kostar per kubik att torka? Förstår att det varierar beroende på fukt i virket etc, men något genomsnitt?
Har du byggt torken själv?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkestork

teed  
#494457 Jag kör men sauno tork och tycker den funkar kanon. beronde på om virket är nysågat eller inte tillsätter man vatten i torken.
Har gjort en film om min tork

Avatar Fallback

Re: Virkestork

Maxtruman  
#494521 Jag har byggt en egen virkestork med kondensavfuktare.
Lådan är på ca 7 m3 byggd av OSB skivor och isolerad med cellpast på insidan. Lådan är helt sluten så det går inte åt mycket energi för att hålla värmen.
Jag har en vanlig enkel byggvärmefläkt för att få upp temperaturen i början men sedan räcker det med värmen från avfuktaren för att hålla temp. Det sitter några extra fläktar för att dra runt luften.
Jag har byggt elektronik som håller koll på temperatur och relativ luftfuktighet samt reglerar värme, fläktar och avfuktare.
Jag har inte använt den så mycket än men torkar virke gör den allt.

Avatar Fallback

Re: Virkestork

Flax12  
#495743
botil skrev:Hej.
Tack.
Vad har du för något att värma med?
Vad har du för kondensationsaggregat?
Du skriver att du inte har någon dimmnings-automatik men tillsätter du dimma "manuellt?
Vet du ungefär hur många kWh det kostar per kubik att torka? Förstår att det varierar beroende på fukt i virket etc, men något genomsnitt?
Har du byggt torken själv?

Hej!
Jag värmer upp utrymmet med två stycken element som är vattenburna. Har (än så länge) en fastbränslepanna till både bonings hus och den lilla industrilokalen.
Aggregatet är ett "Westair HTS-2".
Nej jag tillsätter inte något vatten. Jag torkar ner till 12-15% och i huvudsak fur, till det har det fungerat bra.
Har inte gjort någon uppföljning på kostnaden i nuläget.
Min far byggde torkutrymmet själv och fick tag i kondensationsaggregatet hos en större fönster tillverkare på orten.

Avatar Fallback

Re: Virkestork

Träförädlare  
#502059 Jag är i samma sits har växt ur min nuvarande tork pratade med valutec i skelefteå idag men kom inte så mycket längre. vi behöver torka ca 6 paket i veckan en ide är att använda en spånpanna/flispanna o värma upp med ev ett lastbilsskåp typ kylsläp. Ett sätt o spara el under uppvärmningen är ju o värma upp vattnet med en doppvärmare till ca 75 grader.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).