Skördare

Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

25 inlägg 9940 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

Pöllö  
#490493 Tack för tips, lycka idag, säkring för spänning mot datorn i motorumslådan som strulade F28. Haft upp den tre gånger tidigare men efter en lite bättre översyn av elschemat ville jag verifiera spänningen på den säkringen och visst saknades det även om säkringen i sig var hel, lite vickande och den hoppa igång. Denna gång hade man tur :)

Dock problem med att Maxi tror högväxeln är i ännu blir att kolla spänning till magnetventilen där nästa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

JoTh  
#490512 Vad bra att det bara var spänningen som saknades till elgaslådan.
Kolla som du är inne på med utstyrningen på magnetventil.
Men kolla även upp och verifiera att brytaren för hög/låg fungerar korrekt enligt symbolen på elschemat, samt P-bromsbrytaren och dess krets.
Trots att du tidigare har kastbytt med AWD knappen.
Samt mät och visuellt kontrollera kablarna mellan brytaren och VJU (spakdatorn bak på ryggstödet).
Så inte det är något överslag där som skickar felsignal till styrsystemet.

Vill minnas att dessa årgångar gick att lura under färd på väg!
Med att under jämn fart växla till lågväxel på brytaren, för att kunna köra kran under transport vid tex. korsande kraftledning etc. och därefter fortfarande under färd slå tillbaka till högväxel utan större problem.

Observera att detta inte bör göras, utan istället stanna och lägga i lågväxel.

På nyare maskiner finns det ett dödmansgrepp på nedersta vita knappen där man kan aktivera krankörning även på högväxel. Vet inte exakt vilken programversion som fick detta tyvärr.
Därför vill jag tro att växlingsgivarna på lådan inte är med och spökar till det,
utan det snarare är något mellan brytare och VJU som krånglar i första hand.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

Pöllö  
#494198 Envisa kanin.. ingen framgång ännu.


Nåja mätt lite idag.
Hög/låg brytare och kretsen som går från brytaren till motorumslådan är hel. Med tändning på får rätt kabel för låg resp högväxel spänning i motorums lådan.

@JoTh, stort tack för svar, önskar jag hade dina kunskaper!
Så det ska alltså gå en kabel från brytaren till VJU? Ser inget sånt i elschemat.. finns en sån kan brott där vara hela problematiken. I brytaren har jag två spänning in, två ut till motorumslådan för H/L och en för att mata spänning till kran och arb.gas. kanske missat nån kabel men inget det står i elschemat om !?!


Har dålig koll på hur VBU, VJU och Maxi är kopplade mot varandra och vars dem får signal in/ut mot olika funktioner. Allt hade varit så mycket lättare om man till 100% kunde flödet på styrsystemet.
Speciellt hur flödet ser ut vars Maxi hämtar signal om funktioner är på/av, tycker det borde vara VBU/VJU men har inga böcker om hur/vars in/ut signalerna i VBU/VJU sitter.
Någon som vill ge en snabb generell förklaring? eller ännu bättre om det finns elchema och manual för VBU, VJU och Maxi att ladda ner :).


Det luriga med högväxeln eller att Maxi indikerar högväxel (haren lyser) är att
Arbetsgas och krankörning fungerar, om högväxeln vore i bör den bryta kretsen och strömmen till dessa brytare.
Plus att Maxi tillåter logga in på område och förare samtidigt som haren lyser vilket gör att aggregat funktionerna inte fungerar, i detta läge om brytaren klickas på högväxel så kastar Maxi ut en från område/förare så bara varv och klocka syns.

Allt tyder på en spökkabel jag inte ser mellan brytare och VJU precis som du säger JoTh.


Skulle jag bara veta vad och vars det signaleras för haren i Maxi kanske man kunde stänga av eller manipulera eller tom åtgärda problemet. Men saknar som sades all tänkbar litteratur till VJU,VBU och Maxi...

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

JoTh  
#494220 Kruxet är att om maskinen är från -95, då fick den troligen en uppdatering då den inte var så gammal,
avseende styrsystemet.
Det är troligen därför du inte finner allt i det elschema du har tillgängligt.
Vad har maskinen för serienummer?

Det behövs troligen ett elschema för VMM2000/ Maxi utrustad 901s2,
men det framgår inte helt tydligt på dessa vilka chassinummer som det gäller riktigt,
och finns flera böcker från den här tiden när övergången av styrsystem skede och byttes ut.
När man höll på med dessa maskiner var det inget problem att hålla isär det, men det är mellan 15-20 år sedan nu, så minnet är lite grumligt på den fronten tyvärr.

Det finns för övrigt en Maxi pärm, men det är i instruktionsboken elschemat finns i vilket fall.
Maxi pärmen är mer för handhavande av styrsystemet.
Man bör kolla lite och jämföra med hur det ser ut i maskinen.
Troligen behövs det elschema som är ämnat till den serie som kom något senare.
Alltså troligen en 901serie2, med romersk 2'a men där fanns det flera utgåvor av pärmar,
vilket absolout inte skall förväxlas med en 901.2 som är mycket nyare.
Det som kanske är lättast att grovt särskilja dessa elscheman så det blir rätt är att kolla vart motorvarvtalet avläses.
Jag tror att du skall ha tag på ett schema där signalen för varvtal går från generatorn och in i elgaslådan.
Då heter också ditt VBU program Harvester 2.6.6 om det sitter en VBU av revison 1 maskinen, men det är liten risk, då den vid det här laget troligen är utbytt av en eller annan anledning.
VBU'erna blev senare oftast utbytta mot en med revisionsnummer av 2 eller 2b och då heter programvaran i VBU Harvester 3.0.1 troligen.

Jag ska försöka att ta reda på vad instruktionsboken har för nummer, då jag har en kompis som har en gårdsmaskin av liknande årgång som din.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

Pöllö  
#494236 Det lär vara som du säger :) gick vidare på det spåret och hittade faktisk en instruktionsbok på maskinisten till en S2 901/911 med Maxi! Och där fanns det ju lite mer att titta på. Nu fungerar motorvarvtal och arb varv det är bara Maxi som får för sig att hög växeln är i och vägrar som jag tolkar det släpps på aggregatet styrningen.

I alla fall, i elschemat i instruktionsboken med Maxi hittade jag en intressant bild enligt bifogat. Vad tror du om att prova bygla/loopa ihop J1/A3 med J2/B1?. Minns jag inte fel så är det just nu en kort lös tunn kabel i VJUn som.bara sitter kontrakterad på ena änden. Kanske har dom gjort just denna byglingen vid byte av styrsystem och den har lossnat.

Nästan sugen på att gå ut i natten och testa men får vänta till imorgon.

IMG_20180128_012453.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

Pöllö  
#494237
Screenshot_20180128-015523.jpg
Screenshot_20180128-015532.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

Pöllö  
#494238 J1A3 och J2B1 är alltså kontakter på VJUn, var lite kass vildkvalitet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

Pöllö  
#494386 Japp det var problemet, saknades spänning på J1A3 i VJU, så uppenbart när man hitta ett annat elschemat att relatera till som faktiskt make sense. Stort tack JoHt! det var din kommentar om att kolla kablaget från brytare till VJU som satte allt i rätt riktning:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

JoTh  
#494449 Hej Pöllö

Bra jobbat med felsökningen, och härligt att maskinen nu funkar som den ska igen.
Ett litet fel kan ju som sagt ibland få stora konsekvenser över hur grejerna går att använda.

Var stiften dåliga in i VJU- kontaktdonet, kanske det är ide att byta dessa.
Kontaktdonen är lite pilliga att plundra men det går med en mindre nål eller tillslipat gem, om man saknar rätt plundringsdon för kontaktmodellen.

Nu är jag inte helt 100% säker men jag kollade i några gamla bra att ha anteckningar och tror att stiften har original artikelnummer: 5033821 då de inte finns med i någon reservdelskatalog.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 1995 maxi bråkar och tror hogväxeln är i

Pöllö  
#494454 Hej JoHt,

Jo denna söndag kan man somna riktigt tillfreds :).

Det är ju en 1995 i grunden med IPS boxar och säkert någon vmm100historia.
Det verkar som att som bara kopplat in det nödvändigaste i VJU samt VBU för att få det nyare aggregatet med maxi att lira. Det förklarar också varför jag i Maxi VBU/VJU felsökningen saknar värden på vissa ingångar. Exempelvis VJU J1 kontakdon sitter det endast en tråd i, dvs den som med spänning ska signalera lågväxel till Maxi och det var den som hade lossnat. Den sitter bara med en enkel kabelsko i det stiftet på VJUn och numera vidare som i en loop till en annan konstant 24V utgång på VJUn, det gör att Maxi datorn hela tiden kommer tro att låg växeln är i men det gör inte mig något för när man använder brytaren för högväxel så bryter den ändå spänningen till VJU och VBU, det var också anledningen till att det inte lyste något på VBUn, jag hade helt enkelt av säkerhetsskäl stängt av kranen på brytaren när jag krupit runt i den rymliga hytten men inte förstått att den då också bryter strömmen till VBUn :).

Tänkte modifiera kontaktdonet med en bättre kabelsko eller löda fast kabeln direkt på stiftet i VJUn

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).