Föryngring

gallring vid torvbrytning januari 2018

32 inlägg 9254 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

gallring vid torvbrytning januari 2018

halvproffs  
#491097 Försök med gamla datorn och nya bilder. Måste nog köpa ny telefon och ny dator som det verkar.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: gallring vid torvbrytning januari 2018

sundelius  
#491124 Tror inte du har fel på telefonen, det är nog någon inställning eller nåt. Jag har exakt samma fenomen, var tredje bild är omöjlig att få in. Gäller både mobil och dator

Användarvisningsbild

Re: gallring vid torvbrytning januari 2018

halvproffs  
#491138 Men Sudden då, för ett tag sen skyllde du på mig att det var fel på :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: gallring vid torvbrytning januari 2018

tallen100  
#491140 Tror inte det är suddens telefon det är fel på :d , han trycker förstås fel var tredje gång :wink:

Användarvisningsbild

Re: gallring vid torvbrytning januari 2018

sundelius  
#491158
halvproffs skrev:Men Sudden då, för ett tag sen skyllde du på mig att det var fel på :wink:

Det gäller fortfarande men kan ju glädja dig med att även de bästa har problem ibland :wink:

Användarvisningsbild

Re: gallring vid torvbrytning januari 2018

halvproffs  
#492506 Elände, elände. Ja, igår var det ingen munter dag. Lastade fyrhjulingen och Avestavagnen och for hit till torvbrytningen för att börja köra fram virket och var naturligtvis sugen på att prova ekipaget. Har nog minst 25 lass med björkved där nu.
Lastade av och började köra över sjön och halvvägs var det vargspår från ett ensamt djur. Har ju snöat och blåst så drivbildning hade det blivit i kanten på sjön men allt är ju kritvitt så jag körde fast, lyckades backa loss så jag tog rejäl sats och kom en halvmeter in i drivan med alla hjulen i luften. Ringer frugan så hon kommer med spade och efter 5min är hjulingen loss men då snubblar jag i en liten myrbjörk som låg gömd i snön och under snön har det blivit stöp pga snötyngden på isen så handskarna blir dyngsura.

Men sen går det som en dans. Kör upp vägarna i tomme och börjar lasta längst bort. Vid fullt lass så kör jag iväg men ni vet ju att det alltid går en grip till på lasset så jag stannar på diket som är isbelagt och säkert 1,5m djupt. Ska börja ta sista gripen då.... börjar isen ge sig och vagnen börjar sjunka sakta men säkert. Handlastar av bakåt men det är för sent, allt sjunker sakta men säkert. Ni vet skräcken när tankarna snurrar runt i huvudet och man inte tänker rationellt!?

Hur som, åker hem och äter lite och åker tillbaka med ett spakblock med tillbehör och när jag kommer till sjön finns det ett par grabbar där med en fyrhjuling som arbetar åt torvbolaget. Vi åker dit och efter ett par timmar är den uppe på land och nu står den i värme och torkar. Ska nu ut och ladda batteriet mm och se över den och har jag tur så är inget förstört. Ny dag nya utmaningar :wink:
Bilder har jag på eländet får hoppas att dom kommer vid ett senare tillfälle.

   TS
Användarvisningsbild

Re: gallring vid torvbrytning januari 2018

Torbjörn Johnsen  
#492525 Vilket drama! Kryddat med vargspår! Skönt att du fick upp och hem grejerna i alla fall. Nu väntar vi otåligt på bilderna #:-s

Användarvisningsbild

Re: gallring vid torvbrytning januari 2018

halvproffs  
#492553 Fortsättning följer; Vi har en kille i jaktlaget som är mycket duktig på spår och jag fick precis veta efter att han bakspårat en bra bit. Det är ett lodjursspår av ett mycket stort lo. Var säker på att det var varg pga storleken på tassarna och steglängden som var 2m över sjön.

När jag högg björken så sågade med motorsågen där jag skulle köra och då var det ca 14-18cm och det har varit minusgrader hela tiden sen dess så isen kändes säker. Var dit nu och borrade och isen var mellan 15 och 22cm utom där jag stod och skulle lägga på den sista gripen, där var det bara 10cm. Så nu vet ni! isen håller inte på 10cm med fullt lass på vagnen. :surp:

I morgon blir det att provstarta hjulingen och checka om det blev nå fel på`n.

   TS
Användarvisningsbild

Re: gallring vid torvbrytning januari 2018

sundelius  
#492570 #:-s
Blir kallsvettig bara av att läsa din berättelse
Håller alla tummar att allt funkar 🙏

Avatar Fallback

Re: gallring vid torvbrytning januari 2018

tallen100  
#492575 Ingen kärnis där alltså :cry: , 10 centimeter ska normalt tåla ganska mycket, beror ju givetvis på hur fördelat trycket är... jaja lurt kan det vara iaf.

Användarvisningsbild

Re: gallring vid torvbrytning januari 2018

halvproffs  
#492586 Kärnis är det men torvdikena är bara är ca 2-3m breda så är dom inte fastfrusna riktigt i kanterna än och då gav isen med sig. Här var det fin tallungskog, ca 10m hög och i kantzonerna gott om hjortron och då fanns det inga problem med körvägar. Vi hade ju en qvissling vid namn Fälldin som genom att lägga bränntorven under minerallagen skänkte i stort sett bort marken till torvbolagen.

Tack för din omtanke "Sudden"

   TS
Användarvisningsbild

Re: gallring vid torvbrytning januari 2018

halvproffs  
#492920 Igår blev det en verkstadsdag. Nyladdat batteri men det klickade bara i startmotorn. Rev bort alla sidoplåtar(plaster) och hittade tillslut stiften. Ur med dem och det var lite is på dem. Full värme på och väntade en timme, körde runt motorn och det sprutade vatten ur tändstiftshålen. Grannen råkade titta in så nu var vi två som hjälptes åt. Tack Benny! Körde runt motorn många gånger innan vattnet tog slut. Bytte olja tre gånger för den var vattenmättad och gulbrun. Bytte även filtret som jag turligt nog hade hemma. I med stiften och motorn startade direkt med en kaskad av vatten från ljuddämparen. Hittills har det gått bra trots allt. Ska ut och jaga hare med Benny nu och imorgon blir det provkörning så jag får se om det är något annat som krånglar, man vet ju aldrig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: gallring vid torvbrytning januari 2018

halvproffs  
#493263 I morse när jag tog hjulingen drog den inte varken framåt eller bakåt. Kollade instruktionsboken och det fanns en urtappningsplugg att lossa och när det var gjort sprutade vattnet ur variatorn. Varmkörde på park några minuter sen fungerade den prickfritt hela dagen.
Onödigt var det att köra ner den i vattnet för att kolla om hjulen läkte luft :D

   TS
Avatar Fallback

Re: gallring vid torvbrytning januari 2018

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493269 Rolig läsning men det är ju inget man själv vill uppleva :shock: skönt att det ändå gick så bra som det gjorde :-BD

Användarvisningsbild

Re: gallring vid torvbrytning januari 2018

halvproffs  
#493712 Det har gått lite bättre sen det här hände.
Nu är det tokvarmt istället. Plus 5.3 just nu och snö och is smälter fort.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).