En vägkropp bör packas innan den grusas. Det ger betydligt bättre packning på djupet än om packningen sker efter grusningen. Eftersom CBR*-värdet i överbyggnaden (gruset) har en stor inverkan på spårbildningen enligt STP-modellen, rekommenderas även att packa gruslagret i de fall då den packade vägen har ett lågt CBR-värde i den övre delen av terrassen. Studien indikerar att nyttan av packning efter grusning ökar med gruslagrets tjocklek.
Rapporten hittar ni här och vill ni läsa hela arbetsrapporten så finns den här.
*CBR = MÄTVÄRDE ENLIGT AMERIKANSK STANDARD
CBR, California Bearing Ratio, CBR, är en amerikansk standard för att beskriva ett vägmaterials bärförmåga. Bärförmågan bestäms genom ett penetrationstest som mäter kraften per ytenhet för att föra ned en standardiserad cylinder i ett material i en standardiserad hastighet (den kraft som krävs för att pressa en cylinder med diameter
50 mm i en hastighet av 1,25mm/minut ned i materialet). Måttet utrycks i procent gentemot värdet från ett standardmaterial (krossad kalifornisk kalksten) och beräknas enligt formeln:
CBP = P1/P2 x 100
P1 = kraft/ytenhet, N/mm² i aktuellt material
P2 = kraft/ytenhet, N/mm² i standardmaterialet
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto