Logistik, Transport

Packning viktigt vid vägbygge ochunderhåll

13 inlägg 8829 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Packning viktigt vid vägbygge ochunderhåll

Torbjörn Johnsen  
#493500 Skogforsk redovisar en studie om effekten av packning av vägkroppen vid byggnation av skogsbilvägar. Det finns även resultat från underhåll av befintliga vägar. Studien visar att man får bäst effekt av att packa vägkroppen innan den grusas. Packningen kan ske med grävmaskin (band) eller med separat vält. Välten ser ut att ge lite bättre effekt men skillnaden är liten.

1516780357_skärmavbild_2018-01-24_kl._08.47.56.png


En vägkropp bör packas innan den grusas. Det ger betydligt bättre packning på djupet än om packningen sker efter grusningen. Eftersom CBR*-värdet i överbyggnaden (gruset) har en stor inverkan på spårbildningen enligt STP-modellen, rekommenderas även att packa gruslagret i de fall då den packade vägen har ett lågt CBR-värde i den övre delen av terrassen. Studien indikerar att nyttan av packning efter grusning ökar med gruslagrets tjocklek.


Rapporten hittar ni här och vill ni läsa hela arbetsrapporten så finns den här.

*CBR = MÄTVÄRDE ENLIGT AMERIKANSK STANDARD
CBR, California Bearing Ratio, CBR, är en amerikansk standard för att beskriva ett vägmaterials bärförmåga. Bärförmågan bestäms genom ett penetrationstest som mäter kraften per ytenhet för att föra ned en standardiserad cylinder i ett material i en standardiserad hastighet (den kraft som krävs för att pressa en cylinder med diameter
50 mm i en hastighet av 1,25mm/minut ned i materialet). Måttet utrycks i procent gentemot värdet från ett standardmaterial (krossad kalifornisk kalksten) och beräknas enligt formeln:

CBP = P1/P2 x 100
P1 = kraft/ytenhet, N/mm² i aktuellt material
P2 = kraft/ytenhet, N/mm² i standardmaterialet


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen ons 31 jan 2018, 03:48, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Packning viktigt vid vägbygge ochunderhåll

Seb macahan  
#493511 Låter kanske lite "kaxigt" men det krävs väl ingen raketforskning för o konstatera detta.
Jag hade en maskingrupp för några år sedan som la ut allt material med hjullastare. De la upp terassen med grävmaskin och fyllde i med hjullastaren. De hävdade att vägarna blev mer hållbara då man hade ett högt axeltryck på framaxel och packad materialet bättre än med grävmaskinen. Och de vägarna har hållt riktigt bra också.

Avatar Fallback

Re: Packning viktigt vid vägbygge ochunderhåll

jannee  
#493523 Ganska självklart att vägbanken blir bäst om man nyttjar en tung (helst 35 - 40 ton) bandgående grävmaskin. Är materialet också något fuktigt blir packningen ännu fastare och betydligt jämnare än alla andra alternativ (hjulgrävare eller lastmaskin)
En grävare kan med tänderna lätt knacka ned större stenar.

Användarvisningsbild

Re: Packning viktigt vid vägbygge ochunderhåll

Andreas99  
#493527
jannee skrev:Ganska självklart att vägbanken blir bäst om man nyttjar en tung (helst 35 - 40 ton) bandgående grävmaskin. Är materialet också något fuktigt blir packningen ännu fastare och betydligt jämnare än alla andra alternativ (hjulgrävare eller lastmaskin)
En grävare kan med tänderna lätt knacka ned större stenar.

Fast bäst blir det väl ändå med en vält?

Avatar Fallback

Re: Packning viktigt vid vägbygge ochunderhåll

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493532 Fick gjord en liten mot ett deledike på min sida, han vände väl stubbar en dag ca 100 m, dagen efter justerades diket och väg ytan slätdrogs med skopan, fin körväg.

Användarvisningsbild

Re: Packning viktigt vid vägbygge ochunderhåll

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493568 Min något rudimentära erfarenhet från banpreparering inom motorsportär att en vibrovält packar ytan och kanske en decimeter eller så som blir stenhård under det i stort ingenting. Men jag ju ha fel också... (eventuellt)

Användarvisningsbild

Re: Packning viktigt vid vägbygge ochunderhåll

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493569
The Boxer skrev:Min något rudimentära erfarenhet från banpreparering inom motorsportär att en vibrovält packar ytan och kanske en decimeter eller så som blir stenhård under det i stort ingenting. Men jag ju ha fel också... (eventuellt)

Avatar Fallback

Re: Packning viktigt vid vägbygge ochunderhåll

Robertberg  
#494011 En 20-tons hjulare har större marktryck än en 35-tons grävmaskin enligt mig.
Men med hjulare är det svårare att få en jämn yta när man packar/hjular med maskinen. Larvaren jämnar ju ut när den larvar fram och tillbaka.
Med hjulare finns även risken att massorna "vänder sig" om de är halvdåliga.
Bäst är såklart att packa med en vält, en gammal bogserad sex-tons dynapac slår alldeles fantastiskt.

Användarvisningsbild

Re: Packning viktigt vid vägbygge ochunderhåll

Erre  
#494168
Robertberg skrev:En 20-tons hjulare har större marktryck än en 35-tons grävmaskin enligt mig.
Men med hjulare är det svårare att få en jämn yta när man packar/hjular med maskinen. Larvaren jämnar ju ut när den larvar fram och tillbaka.
Med hjulare finns även risken att massorna "vänder sig" om de är halvdåliga.
Bäst är såklart att packa med en vält, en gammal bogserad sex-tons dynapac slår alldeles fantastiskt.

Visst är det så.
Är få maskintillverkare som försöker få så högt marktryck som möjligt.
En larvare är ju tänkt att fördela trycket på så stor yta som möjligt.
Minns från någon tråd här när en Hägglunds bandare körde aska. Den gick fram där man knappt kunde stå med stövlar utan att sjunka.
Så en hjullastare med full skopa packar nog bättre med framaxeln än en grävar med en vikt på 25 ton.

Användarvisningsbild

Re: Packning viktigt vid vägbygge ochunderhåll

Ängagärdet  
#494171 Fördelen med en bandare är ju att den trycker ner det grova materialet och det mer fina hamnar uppe på. Kan se för jävligt ut men sen när man larvat över några gånger så ser det ut som ett salsgolv.

Användarvisningsbild

Re: Packning viktigt vid vägbygge ochunderhåll

Erre  
#494176
Ängagärdet skrev:Fördelen med en bandare är ju att den trycker ner det grova materialet och det mer fina hamnar uppe på. Kan se för jävligt ut men sen när man larvat över några gånger så ser det ut som ett salsgolv.

Sant. Visst finns det fördelar.
Men pratar vi marktryck så vinner inte en larvare

Användarvisningsbild

Re: Packning viktigt vid vägbygge ochunderhåll

Davvi  
#494356 Åfan, trodde man packade med vält bara för att det skulle se snyggt ut men det verkar ju finnas ett annat syfte :-bd

Lite seriösare svar så handlar det väl som alltid om pengar hur mycket resurser som läggs ned under ett vägbygge. Har man tillgång till vält så är det ju förstås att föredra.

Avatar Fallback

Re: Packning viktigt vid vägbygge ochunderhåll

jannee  
#494361 Har uppfattat att vägbankar som anlagts av hjulgrävare eller hjullastare efter något år är ganska ojämna vilket i sin tur gjort att det går åt ganska mycket bärlager för att på sikt få dessa jämna.
M.a.o har dessa vägbankar blivit ojämnt packade vilket de inte blir i samma grad när en tung bandgående grävare använts.
Kör du över vägbanken några gånger med en vibrator (vält) blir de bra packade men oftast ack så ojämna = går senare åt onödigt mycket dyrt bärlager :oops:
Första och andra gången man kör en skogsbil (fullastad) på en nylagd skogsbilväg brukar det gå ganska bra men snart märks det hur jämt packad vägbanken är.
De småsvackor som i början knappt märks blir ganska snabbt stora svackor och växer snabbt lass efter lass.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).