Föryngring

Plantera under björk?

17 inlägg 9392 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantera under björk?

frågande och vetande  
#492881 Har sedan Gudrun stormen ett par bestånd med självföryngrad björk på. Funderar nu på att ordna med en ny föryngring. Men trots att jag stöt och blött, och malt denna fråga kan jag inte komma på en bra lösning. Detta utspelar sig i Hallands inland på mark som tidigare stått gran på, klassning G28-30. Ingen direkt frostrisk på något av områdena.

En tanke är att plantera gran under björken för att om ytterligare två-tre år kunna gå in med huggarvagnen och hugga ved eller enegived av björken.

Förslag är mycket välkommet! då det numera inte bara har blivit ungarna som ger mig gråa hår :wink:



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera under björk?

alias  
#492884
frågande och vetande skrev:Har sedan Gudrun stormen ett par bestånd med självföryngrad björk på. Funderar nu på att ordna med en ny föryngring. Men trots att jag stöt och blött, och malt denna fråga kan jag inte komma på en bra lösning. Detta utspelar sig i Hallands inland på mark som tidigare stått gran på, klassning G28-30. Ingen direkt frostrisk på något av områdena.

En tanke är att plantera gran under björken för att om ytterligare två-tre år kunna gå in med huggarvagnen och hugga ved eller enegived av björken.

Förslag är mycket välkommet! då det numera inte bara har blivit ungarna som ger mig gråa hår :wink:


Borde funka fint. Har själv ett frostlänt stormhygge på föräldragården (där första omgången planterade granplantor gick ut bitvis av div. samverkande faktorer) röjt ut ca 5-årig björk till en lågskärm och sedan glesplanterat gran där under med gott resultat.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Plantera under björk?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492901 Som alias säger! Funkar fint ned plantering under björkskärm. Kommer göra likadant nästa år på mitt tillköp men vill få filerna att funka först! Så till hösten eller nästa år! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Plantera under björk?

ananders  
#492913 Som de som skrivit tidigare tror jag att det är fullt möjligt, jag har gjort så på två små områden och plantorna har klarat sig väl.

Avatar Fallback

Re: Plantera under björk?

jannee  
#492922 Björken är granens moder för att senare bli dess styvmoder sägs det. M.a.o. måste vara optimalt att just plantera gran under björk.
Gör du senare som älgfoderodlare förespråkar kan du nog också vänta ganska länge innan du avverkar björken.
Å andra sidan om det är en bra björkföryngring kan det var ekonomiskt försvarbart att vänta och se tiden ann, inom en 40 års period kommer troligtvis björken då kunna gett ett väldigt bra netto, planterar du gran får du inget netto alls av dessa plantor, i alla fall inte inom 40 år :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Plantera under björk?

frågande och vetande  
#492923 Tackar och bockar för svaren ovan! Kommer som det verkar försöka glesa ut björken ytterligare för att plantera lite större granplantor under. och förhoppningsvis kan jag ta reda på björken om ett par år.

Kanske att man försöker sig på att plantera Douglas på ett mindre område, när man nu har björk som frostskydd...bara nu inte de går åt ändå :-ss

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera under björk?

jannee  
#492926 Helt perfekt med Douglas, rådjuren ÄLSKAR nämligen dessa.
Viltskydda dem vår och höst i minst 5 år eller hägna in dem är det ända som hjälper. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Plantera under björk?

Höglandserik  
#493041 SLU har ett pågående försök med douglas planterad under lågskärm av björk och den har gått jättebra! Tänk på att skärmen inte får vara för gles. Plantera inte för lite douglas heller, då fejar rådjuren sönder plantorna.

Avatar Fallback

Re: Plantera under björk?

frågande och vetande  
#493110 Tack för detta @höglandserik . Ska kolla runt lite om det finns mer till att läsa angående försöket av SLU. Skulle vara intressant att veta hur gammal deras björkskärm är och stamantal på den samma. Hmm tyvärr är jag dock rädd att en del plantor kommer gå åt pga viltet. Lika bra att räkna med detta från början trots bekämpning med trico el liknande, det som oroar mig mer är kylan när det är i plantstadiet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera under björk?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493111 Den bör vara minst 2m hög och vid frostlänt mark 4-10 000 plantor/ha. Vid högre skog kan man låta skärmen bli glesare men krontäcket ska gå ihop hela tiden!

Avatar Fallback

Re: Plantera under björk?

frågande och vetande  
#493155
Tåndemåla skrev:Den bör vara minst 2m hög och vid frostlänt mark 4-10 000 plantor/ha. Vid högre skog kan man låta skärmen bli glesare men krontäcket ska gå ihop hela tiden!


Det blir inte lätt att plantera något om det står upp emot 10 000 plantor/ha... men att krontäcket ska vara slutet är aldrig fel. Får se hur jag gör....ska prova på en mindre yta först.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera under björk?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493161 Det går enklare än man kan tro! Det är 1000-1200 plantor som ska ner i jorden och ofta är marken någon typ av organisk. Svartjord eller torv och då går det snabbt att planta. Det är enklare att plantera innan man röjer för då slipper man träd och stubbar! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Plantera under björk?

Höglandserik  
#493335 Ingenting finns publicerat på det försöket än vad jag vet. Precis som Tåndemåla skriver så vill jag minnas att försöket började på 2500 björkstammar/hektar men att minst 4000 björkstammar per hektar var att rekomendera. Medelhöjden på björkarna var ungefär 3 meter vid plantering i försöket. För att ge bra skydd får nog inte björkarna vara för höga.

Avatar Fallback

Re: Plantera under björk?

frågande och vetande  
#493351 Tackar återigen! Nu känner man sig lite mer förbered för att gå in i ett försök, men bör inte björken vara högre än tre meter, så får det kanske bli ett försök redan till våren. Om det går att få tag i plantor vill säga...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera under björk?

Höglandserik  
#493391 Nu var mitt förra svar lite väl kategoriskt m, björkarna kan absolut vara högre än 3 meter. Syftet med skärmen är ju att skugga plantorna och på så sätt dämpa skottsträckningen, samt att dämpa utstrålningen av värme under natten. Högre träd än 3 meter fyller de kraven utmärkt, så ingen panik. Som vanligt handlar allt om ståndortsanpassning. Är området frostlänt kanske man bör lägga sig i det övre intervallet av skärmträd osv.

Oavsett hur du gör så håll oss uppdaterade! Spännande att följa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).