Traktorer och processorer

Traktor eller nåt annat?

42 inlägg 11318 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

stone66  
#493331 Kanon jo dubbelverkande måste det va. Tack för all hjälp

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493340
stone66 skrev:Va nog otydlig kom ja på. Ventilpaketet är kopplat med två slangar en tryck o en fri retur. Då borde jag kunna koppla vagnsstyrningen till en ledig ventil på traktorn så kan jag styra med traktorns ventil så har jag ju styrningen i hytten. Och strunta i den på ventilpaketet på vagnen. Det blir ju två slangar till o koppla till traktorn men måste ändå va smidigaste lösningen så slipper man flytta ventilen från vagnen till traktorn. Har jag tänkt rätt??

Du har tänkt rätt och de slidet som blir över pluggar du bara

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller nåt annat?

molnia  
#493345 finns många sätt att göra bytet mellan de olika redskapen enklare, en lyfthjälp till ventilpaket.
Sagabo - Anpassa Valmet 705 för skog och snö
https://www.kellfri.se/ventillyft
vet om en som har bocktravers ute för att hänga upp lastaren I när den tas av för skogskörning.
vi har ett par dubbar att hänga upp lyftarmarna I på skärmarna för att undvika att lyftarmarna tar I dragstången.
molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö

ett exempel på en lastpall för jordbruksdraget, som jag dock gärna skulle slippa genom att bygga om hur snöbladet är fast I traktorn.
molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller nåt annat?

Pannben  
#493403 För att underlätta till- och frånkoppling av huggarvagnen har jag ventilpaketet hängt på en ram som sitter i traktorns toppstångsfäste. Traktorn används dagligen för sysslor i djurskötsel där huggarvagnen är omöjlig att ha med. Brukar lägga ventilpaketet på draget så det behöver inte lyftas mycket när ramen sitter i undre sprinten. Sen är det bara att fälla upp och fästa övre sprinten. Tar inte många minuter att koppla till och dessutom är det inte så tungt och riskabelt.
IMG_20180123_152747.jpg

Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493821 Tack till alla som kommer med synpunkter :-bd

Körde in traktorn i verkstan för lite oljeservice och passade på att kolla lite på möjliga infästningar för en bukplåt

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493850 Ser trevligt ut :-bd
Ska Du ha lastare på den?
Isf bör nog den på innan du gör bukplåt, dels att de kan bli ivägen för varandra o dels för att de blir att de finns möjlighet till fästen i lastarfästet

Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493879
gnisten83 skrev:Ser trevligt ut :-bd
Ska Du ha lastare på den?
Isf bör nog den på innan du gör bukplåt, dels att de kan bli ivägen för varandra o dels för att de blir att de finns möjlighet till fästen i lastarfästet


Jo, lastaren står utanför och fästena sitter på. Håller med om att det ser ut att finnas vettiga fästpunkter i järnen, de är ju i 20mm plåt eller nåt sånt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor eller nåt annat?

molnia  
#493908 Ja det är en helt annan traktor när man får av lastaren. Vi tar av lastaren när vi ska ut i skogen. Går fort när man blir van hur man gör.
Skulle behöva bukplåt vi också. Om du vill malla upp det så börja med kartong eller masonit som är enklare att jobba med. Är sugen på att mäta upp traktorn och rita bukplåt i cad o få plåtarna utskurna.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493909 :???:
molnia skrev:Är sugen på att mäta upp traktorn och rita bukplåt i cad o få plåtarna utskurna.

Lyxlirare :-bd

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller nåt annat?

molnia  
#493928 Inspiration;

https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... a6#p124171

Tja du gnisten,
Kör jag fast spelar det ingen roll hur mkt jag tänkt rita o få utskuret....när jag aldrig får tid.... :sad:

Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493931 Tid går inte vattenskära fram hur som helst :D
Men ett bra förarbete med uppmätning gör resten tusan så mycket smidigare måste jag erkänna :-BD

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller nåt annat?

Onyor  
#495736 Låt Deutzen va som den är, använd den som idag, köp en för skogen lämplig traktor av valfritt märke och sätt före vagnen, då slipper du allt kopplande av och på med vagnen plus att du har en extra traktor om det skulle behövas ! Kan tilläggas att ja tycker ju att Deutzen är i finaste laget att ha i skogen, och om olyckan är framme är nog inte en sån glasdörr helt gratis, men det är ju min högst personliga åsikt :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).