Traktorer och processorer

Traktor eller nåt annat?

42 inlägg 11263 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktor eller nåt annat?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492516 Lite funderingar, tror inte jag är ensam om dessa så tar gärna emot lite synpunkter!

Har idag traktor med lastare, den används flera gånger i veckan året om, lyfter balar till djuren, snöskottning, vallskörd, åkerbruk, allmän gårdsreda med pallgafflar osv osv. Ganska beroende av denna för djurens skull så ”måste” funka, vilket nuvarande Deutz gjort på ett utmärkt sätt i snart 10 år.
Dock tar det emot att koppla på huggarvagnen, den kan som mest sitta på nån dag, sen måste ventilpaketet ur igen osv.
Dessutom är Deutzen inte skogsanpassad, för några år sedan körde jag loss en nippel på bränsletanken så känns inte tryggt att böka runt i skogen med den som det är nu.

Sedan finns en 5t grävare, den används inte många timmar på året, men som alla vet så är det verkligen smidigt att ha en grävmaskin tillgänglig när man behöver.

Nu går funderingarna om nästa steg för att kunna ha lite mer flexibilitet att köra i skogen och på sikt även skaffa nån form av stegmatare eller liknande.

Antingen satsa på en riktig universalkniv som en Valtra Nxxx med twintrac, lastare osv som kan användas till allt, eller också bryta isär funktionerna och ha en liten lastmaskin till balhantering och snöröjning och en traktor utan lastare till skog och åker kanske? Nackdelen är då att det är svårare att hämta balar långt borta (kräver att man kör med dubbla maskiner) och fler maskiner att hålla igång

Ett annat alternativ är att bygga om skogsvagnen till miniskotare med hjälp av en gammal traktor som befrias från framaxel osv.

Eller fyrhjulingsspåret, men känns lite som leksaker när man är van med traktor?

Att gå på Alstor/Vimek osv känns inte motiverat på de få timmar det trots allt blir på ett år i nuläget. Sen kan man såklart säga att inget av detta egentligen är nödvändigt, men, det är livsstil, hobby och får kosta lite på det kontot också :-bd



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktor eller nåt annat?

Bax  
#492524 Mitt förslag:
Universalkniv samt ordna så ventilpaketet på vagnen är mer lättmonterat. Ev byta det.

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller nåt annat?

Göt  
#492527 En traktor till är väl grejen en som sitter franför skogsvagnen på heltid :-b

Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492532
Bax skrev:Mitt förslag:
Universalkniv samt ordna så ventilpaketet på vagnen är mer lättmonterat. Ev byta det.


Japp, förutom Valtra finns ju såna här: https://www.blocket.se/uppsala/New_Holl ... ?ca=10&w=1
Men den känns kanske onödigt stor i skogen och för dyr för mig.

Håller med om ventilpaketet, borde ha hydraulservo eller elspakar. Som det är nu känns det 50/50 om man ska komma ut i skogen eller till akuten när man håller på. Hytten på Deutz är ganska rymlig så med en kompakt/svängbar stolspelare och lite bukplåtar skulle nog den funka i skogen också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492533
Göt skrev:En traktor till är väl grejen en som sitter franför skogsvagnen på heltid :-b


Ja, det är ett alternativ, synd att gamla Valmet är så dyra, känns trist att betala 120+moms för en 605 med 12000h #:-s https://www.blocket.se/uppsala/Valmet_6 ... ?ca=10&w=3

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor eller nåt annat?

svampbob  
#492536 Jag läste på atl att traktor var på tio i topp listan över populära sökningar på Blocket.
Priserna på begagnat blir då där efter.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

Jim_90  
#492577 gammal traktor och fimpa framakseln å bygg en skotare, det är nog helt klart det manligaste \M/

Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492596 Om du är nöjd med din nuvarande traktor så en ventil med elspakar ett sätt att dela ekipaget lätt.
Bukplåt sen klär in de ömtåliga under, de behövs vid seriös terrängkörning även på finska traktorer.
Här fick en välanvänd Hydrema ta jobbet med att lyfta rundbalar mm.
Klarar att gräva enheldel med om de kniper

Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492641
Jim_90 skrev:gammal traktor och fimpa framakseln å bygg en skotare, det är nog helt klart det manligaste \M/


Japp, skulle nog passa bra i bredd för 7,5t vagnen också.
Men vad ska man titta efter för lämpligt objekt att utgå ifrån? Tänker att man kan klara sig utan drivhjulsberoende PTO och ev fixa hydraulisk drivning till kärran efter hand? Eller är det dumt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492644
gnisten83 skrev:Om du är nöjd med din nuvarande traktor så en ventil med elspakar ett sätt att dela ekipaget lätt.
Bukplåt sen klär in de ömtåliga under, de behövs vid seriös terrängkörning även på finska traktorer.
Här fick en välanvänd Hydrema ta jobbet med att lyfta rundbalar mm.
Klarar att gräva enheldel med om de kniper


Ja, är väl ett himla pysslande bara att få ihop en bra bukplåt? Sen är traktorn strax över 230cm bred med 540 hjul, känns lite onödigt brett, men jag antar att de flesta nyare traktorer är nåt liknande?
Men nuvarande 7,5t KTS vagn känns nog lite liten i så fall, en på ca 10t skulle nog "matcha" bättre?

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492648 Beror lite på hur mycket som behöver skyddas men en 10mm tjock hardox förstärkt med 10x80 plattskärm som kant på högkant och ev bulta en skyddsplåt på sidan upp mot hytten för att skydda de ömtåliga där.
Min 6550 är 235 bred med 580 däck så i det häradet hamnar man nog med traktorer runt 100hk o breda sulor

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller nåt annat?

Andreas99  
#492650
björken skrev:
gnisten83 skrev:Om du är nöjd med din nuvarande traktor så en ventil med elspakar ett sätt att dela ekipaget lätt.
Bukplåt sen klär in de ömtåliga under, de behövs vid seriös terrängkörning även på finska traktorer.
Här fick en välanvänd Hydrema ta jobbet med att lyfta rundbalar mm.
Klarar att gräva enheldel med om de kniper


Ja, är väl ett himla pysslande bara att få ihop en bra bukplåt? Sen är traktorn strax över 230cm bred med 540 hjul, känns lite onödigt brett, men jag antar att de flesta nyare traktorer är nåt liknande?
Men nuvarande 7,5t KTS vagn känns nog lite liten i så fall, en på ca 10t skulle nog "matcha" bättre?

Hahaha ja ett himla pysslande med det. Men att slänga väck en framaxel och sedan bygga ihop en traktor med huggavagnen, för att sen fixa drivning på den är inga problem?
Jag skulle kört på gnistens lösning och sedan försökt komplettera med lite pallgafflar och utrustning till grävaren för att kunna göra de enkla lyften med den hemma på gården.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

husqvarna_med_sthil  
#492690 Känner igen mig och då speciellt vad gäller hydraulpaketet till huggarvagnen. Vinschar upp det till hytten nu men det är ett jädra bök att skifta mellan skogsvagn och andra redskap pga av hydraulpaketet. Att byta till elspak löser ju problemet till största del, en billigare lösning (som jag inte ännu vet om den fungerar) vore snabbkopplingar och alltid ha paketet monterat på traktorn. Då får man ju dock ett ganska ordentligt kopplande varje gång men slipper flytta tyngden.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492853 Går det inte bära bal med vagnen på?

Avatar Fallback

Re: Traktor eller nåt annat?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492917
bengt.a skrev:Går det inte bära bal med vagnen på?


Jo, till nöds har jag gjort det någon gång, men det är inte direkt smidigt att köra in i byggnader och genom grindar med den efter. Till snöröjning har jag blad bak, då är vagnen helt klart i vägen. Dessutom ryms inte traktorn i sitt garage med kärran efter så då hamnar den ute vilket också är trist på vintern. Inget olösligt problem det heller men ändå nuläget...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).