Uppvärmning

Baxi Excellent 40

88 inlägg 55704 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Arvid0  
#482992
Ken1 skrev:Det var nog så låga, :surp:
En tumregel jag har hört ska vara 80 gr 1 meter ner i skorsten för att slippa kondens...
Dom skryter ju att det knappt blir nån aska kvar, stämmer det?
Pannan kommer 8/12 så man har lite förberedelser innan..ska bila bort fundament som viadrus v10 står på, sen blir det klinker, lägger upp nån bild sen :-BD
Viadrus , en sådan hade jag med tidigare, svalde allt, men väldigt dålig verkningsgrad och jobbigt med 80-90 cm ved. Jag fick inte till någon vettig vedhantering och var allmänt missnöjd med den så bytte till en atmos så att man kan rusta veden med maskin.

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483019
Ken1 skrev:Elpatron... :shock:

Bara säga grattis till elbolaget :mrgreen:
Byte panna under sommarhalvåret senast

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

Lindianerna  
#483331 @ken1
Nja. visst blir det aska... det är ju ved vi eldar :grin:
Men det är inte så mycket. om jag jämför mot tidigare HS-tarm-panna med tryckande fläkt så är det nog 50% av den ask-mängden. Gissar på att kvalitén på veden spelar in här också.
Ska bli att hänga ned en termometer i skorstenen för rökröret är nog max 100grader vid 2 timmars eldning...

   TS
Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

Lindianerna  
#492254 @ken1 hur går det med pannbytet?
Klart än? Nöjd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Chrester  
#492296 Intressant tråd! Prata med Baxi idag om pannan ni har köpt. Blir nog ev en sådan till sommaren så den står klar till hösten!

Är ni nöjda så långt? Nu har det hunnit bli lite vinter också.

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Ken1  
#492301 ken1 hur går det med pannbytet?
Klart än? Nöjd?[/quote]
Tack som frågar! :-bd
Kommer att bli pannbyte i maj..,
Har missat att skorstensdiametern ska ligga på 130-150 mm... :shock:
Ska göra om allt så de blir perfekt :-bd
Återkommer med bilder, lovar...
Här i Norrbotten är det riktig vinter nu...
Går Mycke ved i gammel viadrusen..

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

chnilsson  
#498211 Någon som har erfarenhet av Baxi Excellent 50? Jag ska byta vedpanna och har funderat på denna. En annan som kan vara aktuell är Atmos Dc-50 GSX. Båda har stort vedmagasin som lätt bör matcha min 3 kubiks tank.

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Arvid0  
#498318 Jag har en 50-gsx och är bara nöjd. Eldar mot 3m³ tank, öppet system. Det enda är väl sotningen men jag har inte sotat så många andra pannor så jag vet inte om de är bättre. Kotly säljer den för ca € 3000 nu.

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

chnilsson  
#498410 Roligt att du har god erfarenhet av Atmos. Men köpa i Polen vet jag inte om jag vågar.

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Delsbo  
#501176 Här är en till med Atmos pannor (2st 50kW'are) faktiskt.. En i vårt och en till i grannhuset där svärmor bor (vi eldar åt henne också).. Avslutade eldningen här hemma nyss och lyckades toppa utan kokning.
Screenshot_2018-03-02_183903.jpg

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Pagsju  
#501566
Delsbo skrev:Här är en till med Atmos pannor (2st 50kW'are) faktiskt.. En i vårt och en till i grannhuset där svärmor bor (vi eldar åt henne också).. Avslutade eldningen här hemma nyss och lyckades toppa utan kokning.
Screenshot_2018-03-02_183903.jpg


Vad är det för system som ger dig dessa fina grafer till telefonen? Ser mycket trevligt ut!

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Delsbo  
#501578 Allt är faktiskt ett hemmabygge... Jag har en på jobbet som är bra på programmering och som med delarna nedan köpta genom Kjell & Company ( Processor med WiFi på kretskortet och 8 tempgivare med egna IP adresser dvs digital avläsning ) byggt, programmerat och sedan använder jag Appen "Blynk" i mobilen för att läsa av denna "PC" genom vår router här hemma dvs jag har koll på status för tankar, elementvatten och utetemperatur varän jag befinner mig.. Allt för under 1000kr..

Screenshot_2018-02-15_044050.jpg
Screenshot_2018-02-15_044255.jpg

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Pagsju  
#501621 Tack för att du delar med dig! Får forska lite i detta. 👍 Kan tänka mig att det är skönt att slippa springa och kolla hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Delsbo  
#501770
Pagsju skrev:Tack för att du delar med dig! Får forska lite i detta. [THUMBS UP SIGN] Kan tänka mig att det är skönt att slippa springa och kolla hela tiden.

Har ordnat detta i vår bostad där det finns WiFi... Svärmors hus kommer att få fiber internet (WiFi) nu till våren och då gör vi ytterligare en likadan installation även där.. Vi eldar åt henne också.. Och NU snackar vi om att spara steg [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503963
Lindianerna skrev:@bengt.a Jo jag resonerar lite så också :lol:
sedan har jag bra grejor för vedkapning och hantering så det är ju inte så farligt jobb.

Baxi-pannan är beställd med 3 000L ack-tank.
Hoppas på att detta installeras inom det närmsta.

Har kollat på de flesta fabrikaten, men måste verkligen berömma Baxi för supporten man får.
Och det är inte bara sälj sälj sälj som diskuteras.


Hej,

Jag står inför ett byte av panna / eller byte till jordvärme, jag är lite nyfiken på vad ditt system kostade installerat och klart? Hade du rörmokare till hjälp, eller installerade du själv?

@Lindianerna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar