Bilar

Dieseloptimering.

8 inlägg 8841 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dieseloptimering.

anersimyra  
#492106
1516124787_642482bd-5997-4e77-9984-bb975a42d75e.jpeg
. Vad tror ni om den här dieseloptimeringsprylen för drygt 8000:- en KCR som ger samma effekt kostar 4500:-.. :???:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieseloptimering.

anersimyra  
#492108 http://www.dieselkraft.se/Produkt/Ford/Ranger/13082/ den dyrare är den här och har kostat drygt tio papp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieseloptimering.

jannee  
#492110 Du bor ju i stan åk till Promotech (Ekbacksvägen 22) vetja och be dem hjälpa dig.
Där kan du få exakt den effekt du vill ha.
De suger ur din datainfo och programmerar in ny exakt där du vill ha kraften och RÄTT kraft.
Har gjort det på några Scanior och sänkt förbrukningen med nästan 10 %, kraftökning (där JAG ville ha den) med 20%
Promotech tar just nu 6900 men du kan nog få mer effekt om du önskar

Användarvisningsbild

Re: Dieseloptimering.

anersimyra  
#492116
jannee skrev:Du bor ju i stan åk till Promotech (Ekbacksvägen 22) vetja och be dem hjälpa dig.
Där kan du få exakt den effekt du vill ha.
De suger ur din datainfo och programmerar in ny exakt där du vill ha kraften och RÄTT kraft.
Har gjort det på några Scanior och sänkt förbrukningen med nästan 10 %, kraftökning (där JAG ville ha den) med 20%
Promotech tar just nu 6900 men du kan nog få mer effekt om du önskar

:-bd dessutom har de en box för under 4000:- tackar för det Jannee.. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieseloptimering.

hlb  
#492118 Hos GDM i Vallåkra får man 90 hästar och 125 Nm extra och fantastisk körbarhet i BMW-s dieselsexa. Detta för 4 papp. Rullande landsvägstest för en tusenlapp om man vill ha papper på effekten. Om man vill ha mer effekt, säg bara till.

Avatar Fallback

Re: Dieseloptimering.

jannee  
#492119 Akta dig för en box, har haft två styck på olika dieslar och efter några år har de bara strulat, glappkontakt lite varstans då och då.
Därefter har jag låtit BSR sköta trimningen på personbilarna :mrgreen:
Box lurar insprutningen medan en programmering är vad den heter, väl värt några extra tusenlappar.
Påstår dieseloptimeringsföretaget att det INTE är någon skillnad far de med osanning och är INTE seriösa.

Nedan har jag "snott" från en optimeringsannons

Mappning/Chiptrimning/Mjukvarutrimning mot Trimbox/Dieselbox/Effektbox
I alla tider har det varit stor rivalitet mellan så kallade trimboxar och mjukvarutrimning. Detta har diskuterats mellan de som trimmar bilar samt på otaliga Internetforum. Nu har vår samarbetspartner Celtic Tuning testat en ”märkes”-dieseltrimbox mot en av deras väl utprovade mjukvaror för att se vilken som gav mest effekt.
En trimbox är en elektroniskapparat som är gjord för att lura och störa signalerna för bränslesystemet för att ge mer diesel och därmed få mer kraft från motorn. Det är ett väldigt primitivt sätt att försöka öka effekten då den till största delen endast kan kontrollera bränsletryck och bränsleduration.
En biltrimmare kan skriva sin egen mjukvara och justera den efter behov, vilket är precis det vi jobbar med och därmed har vi full kontroll över motorn, inte bara bränsletryck eller bränsleduration. Det är så mycket mer man behöver göra för att trimma en dieselmotor än att bara öka på med diesel. Förutom bränsletryck och bränsleduration kan vi även justera laddtryck, laddtrycksbegränsare, pedalmappning, vridmomentsbegränsare för motorn, lambdajustering, fartspärr, varvtalsspärr och mycket mer.
Då kraven på motorns avgasreningskomponenter stärks hela tiden är det nödvändigt att försäkra sig om att luft/bränsleblandningen för en motor håller sig runt det stökiometriska. För de flesta trimboxar är detta omöjligt då de saknar någon ytterligare kontroll för laddtryck och på grund av det kommer varje bränsleökning bara att feta på blandningen. Det vanligaste problemet som kommer av det är partikelfilterfel då en ökning av sotinnehållet fyller upp partikelfiltret i förtid. Vår dieseltrimmjukvara är utvecklad för att se till att bränsleblandningen håller sig rätt vilket leder till optimal kraft och att avgasreningskomponenternas livslängd inte förkortas.
Så vad är det bästa alternativet? En så kallad trimbox eller trimmjukvara? Dieselboxen gav en ökning med 21,6hk/25,7Nm och omprogrammeringen av motorns styrbox med den mjukvara som vi använder gav en ökning med hela 47,1hk/68Nm. Den viktigaste faktorn för att välja en mjukvarutrimning över en trimbox är att varje företagsmjukvara är annorlunda och det är väsentligt att den har utvecklats på ett bra sätt för att försäkra sig om att ökningen av kraft inte sliter ut motorkomponenter i förtid. En trimmjukvara är inte bara en trimmjukvara, den är resultatet av en persons kunskap!
Några ytterligare skäl till att välja en trimmjukvara över en dieselbox/trimbox:
*Bilar utrustade med automatlåda får inga problem med ryck eller att växlingspunkter störs
*Momentspärrar på lägre varvtal kan bibehållas för att ge en jämn kraftleverans vilket sparar på drivlinan
*Partikelfiltrets regenerering fungerar normalt
*Ingen extra elektronik behöver vara installerad efter att trimmjukvaran programmerats in i motorstyrboxen

Användarvisningsbild

Re: Dieseloptimering.

svampbob  
#492216
hlb skrev:Hos GDM i Vallåkra får man 90 hästar och 125 Nm extra och fantastisk körbarhet i BMW-s dieselsexa. Detta för 4 papp. Rullande landsvägstest för en tusenlapp om man vill ha papper på effekten. Om man vill ha mer effekt, säg bara till.

Är det på 258 hk sexan? Jag tycker att X3an jag kör nu på vintern känns rätt trist jämfört med motorn jag har i 535an. Iofs så är ju inte X3an någon sportbil så det kanske räcker som det är.

Användarvisningsbild

Re: Dieseloptimering.

hlb  
#492226 Detta var på 330d 2013. 245 original. Gå in på hemsidan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).