Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

38 inlägg 19087 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

Hema  
#490514 En Kranman Bison (miniskotare) då som alternativ? Och sedan en P25:a, så blir det finnemang. :)

Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

molnia  
#490535 utbudet av beg traktor med huggarvagn är ju störrre än beg miniskotare. spektrat på prisbild är ju också större. priset på det är ju vad man själv väljer för nivå.
Hur smidigt en traktor o vagn är I skogsbruk, beror mkt på hur mycket man väljer att frångå traktorns allsidighet, som ett multiverktyg.
Vi som använder traktorn till mer eller mindre allt gör att vi måste kunna växla mellan redskap och gör dem smidiga. En traktor som bara är I skogen kan man gör modifieringar som gör traktorn smidigare I skogen med begränsar dens användningsområden.
Visst det krävs mkt för att traktorn sak vara en "skotare" men man får se den för vad den är, en kompromiss som kan användas till mer och har bättre förmåga att köra längs vägar.

Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

paan14  
#490550 Jag har precis funderat i dessa banor. Jag valde Vimek 606TT alternativet. Jag har traktor och odriven Farma skogsvagn sen innan, men det funkar inte något bra i förstagallring när terrängen blir lite utmanande. Vimeken tar sig fram utan några problem, där det är stening, blött och brant. Den går "lika" bra att köra framåt som att sitta bakåt att köra. Att kunna backa in på stickvägarna och sen köra framåt när man ska ut, är super. Man har kanon sikt från hytten, som också har hyfsad värme. Ska man jobba lite mer än bara hobby, skulle jag satsa på Vimek. Själv tyckte jag inte priset var så dyrt på Vimeken, jämför med att köpa en ny idag. Tyckte alla Alstor kändes betydligt mindre prisvärda. För 350 000 så får du en väldigt fin Vimek och just 606TT har sällan gått som ren produktionsmaskin och är ofta väl skötta av en vanlig skogsbonde. Vimek finns det fler begagnade att välja på, så det är lättare att hitta en med den utrustning man villa ha och sen blir det ju lättare att pruta när det finns 4 st ute på blocket samtidigt. Jag skulle sats på en Vimek med Mowi kran, den är bättre än Vimekkranen. Dieselvärmare är guld om man bor lite längre norr ut, band och kedjor är bra tillbehör att se till o få med.

I mina val av Vimek eller köpa driven skogsvagn, föll valet på att de drivna vagnarna är så dyra och att jag binder traktor till detta. Jag behövde en maskin till. Sen ville jag ha en maskin som jag kan köra lika bra bakåt som framåt. Mitt maskinköp var främst avsett till förstagallring och att upparbeta vindfällen. Ska man köra sista gallring och slutavverkning är Vimeken lite för liten.

Lyckades spela in en snutt på min Vimek nu i mellandagarna. Inga problem att köra i de 50 cm snö vi har.

https://youtu.be/IMYcb1TCTF8

Avatar Fallback

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490554 Fin film

Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

henrik_1  
#490594
paan14 skrev:Jag har precis funderat i dessa banor. Jag valde Vimek 606TT alternativet. Jag har traktor och odriven Farma skogsvagn sen innan, men det funkar inte något bra i förstagallring när terrängen blir lite utmanande. Vimeken tar sig fram utan några problem, där det är stening, blött och brant. Den går "lika" bra att köra framåt som att sitta bakåt att köra. Att kunna backa in på stickvägarna och sen köra framåt när man ska ut, är super. Man har kanon sikt från hytten, som också har hyfsad värme. Ska man jobba lite mer än bara hobby, skulle jag satsa på Vimek. Själv tyckte jag inte priset var så dyrt på Vimeken, jämför med att köpa en ny idag. Tyckte alla Alstor kändes betydligt mindre prisvärda. För 350 000 så får du en väldigt fin Vimek och just 606TT har sällan gått som ren produktionsmaskin och är ofta väl skötta av en vanlig skogsbonde. Vimek finns det fler begagnade att välja på, så det är lättare att hitta en med den utrustning man villa ha och sen blir det ju lättare att pruta när det finns 4 st ute på blocket samtidigt. Jag skulle sats på en Vimek med Mowi kran, den är bättre än Vimekkranen. Dieselvärmare är guld om man bor lite längre norr ut, band och kedjor är bra tillbehör att se till o få med.

I mina val av Vimek eller köpa driven skogsvagn, föll valet på att de drivna vagnarna är så dyra och att jag binder traktor till detta. Jag behövde en maskin till. Sen ville jag ha en maskin som jag kan köra lika bra bakåt som framåt. Mitt maskinköp var främst avsett till förstagallring och att upparbeta vindfällen. Ska man köra sista gallring och slutavverkning är Vimeken lite för liten.

Lyckades spela in en snutt på min Vimek nu i mellandagarna. Inga problem att köra i de 50 cm snö vi har.

https://youtu.be/IMYcb1TCTF8

Trevlig film!
Tror du ha gjort ett jättebra val, Ser ju ut att va en väldigt välvårdad maskin. Får man fråga hur många hk skog du har?
Håller med dig att Alstorn är väldigt dyr i jämförelse med Vimeken, Alstoren känns som en "hemmamaskin" Nog lättare att få ett uppdrag eller två borta med Vimeken.
Just det där med att kunna backa smidigt in på stickvägar o inte behöva ha så breda gator ser vi som en fördel, de va därför vi satsa på fyhjuling o vagn för ca 10 år sedan. En gallring med breda gator är ingen bra kombination med ett stort nytt hygge framför.
Är också rädd att Vimeken är lite i minsta laget för slutavverkning. Där är de stora problemet, då behöver man ju ha traktor o vagn ändå eller leja ut de jobbet. Lite synd när man investerar flera hundra tusen o inte kunna göra allt med den.
Iallfall när man är småbrukare som jag är.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

sundelius  
#490606 Om du hittar en Malwa 460 som jag har så kan du även ta de lite större stockarna. Det är definitivt ingen maskin för slutavverkning men det fungerar när man som jag manuellhugger, använder den till allt från förstagallring till övergrovt. Man måste tänka sig för vid grovt virke men kör man med förstånd fungerar det fint, dock sitter det en M40 kran på min så jag kan ju inte uttala mig om hur det fungerar med standardkranen.
Medveten om att det är ett steg upp i pris och kanske utanför din budget men det är dock en maskin som jag tror du kan köra allt med som du uttryckte det

Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

henrik_1  
#490973
sundelius skrev:Om du hittar en Malwa 460 som jag har så kan du även ta de lite större stockarna. Det är definitivt ingen maskin för slutavverkning men det fungerar när man som jag manuellhugger, använder den till allt från förstagallring till övergrovt. Man måste tänka sig för vid grovt virke men kör man med förstånd fungerar det fint, dock sitter det en M40 kran på min så jag kan ju inte uttala mig om hur det fungerar med standardkranen.
Medveten om att det är ett steg upp i pris och kanske utanför din budget men det är dock en maskin som jag tror du kan köra allt med som du uttryckte det


Jo de verkar vara en väldigt trevlig maskin, men smakar de så kostar det. De är nog lite för stort när man bara har 18 ha men de hade varit roligt :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

Jole  
#491002 Några spridda tankar...

Tänker du köra mycket gallringar efter stickvägsgående skördare? I så fall blir kanske en Alstor eller Bison underutnyttjad. Poängen med dessa lätta och smala maskiner är att man kan gallra stickvägsfritt och med minimal markpåverkan. Har du inte möjlighet att manuellhugga dina (och kanske andras) gallringar eller skaffa processor till miniskotaren kommer många av de dyrköpta fördelarna med de små maskinerna i gallring att försvinna. För vindfällen och fröträdshuggning finns det dock inget som slår en Alstor eller Bison. Om du inte jobbar i galet tät skog kan du ta dig in till vindfällen utan att ta ner extra träd eller oroa dig för marken. Alstor är dyrare än Bison men framkomligheten är klart överlägsen allt annat i klassen och den hanterar timmer i måttliga mängder mycket bättre än en Bison.

Kompromissen är kanske en begagnad Vimek 606tt. Ungefär lika dyr som en Alstor Lite sämre framkomlighet men så länge du inte håller till i allt för steniga och branta marker borde det inte vara nåt större problem. Den tar även timmerlängder lite bättre. Hytt kan vara ett plus om du kör åt andra. En Alstor med hytt kostar nästan dubbelt så mycket som en begagnad Vimek.

Som andra har sagt så har jordbrukstraktorn sina fördelar.
Vet att du har minigrävare. Funderar du på köra åt andra med den så kan en traktor vara oumbärlig. Är du lite verkstads van och villig att skruva kan en Valmet 505/605/705 med frontlastare, ~9ton odriven huggarvagn och ~6ton dumpervagn landa på runt 350 000kr. Alternativt kan du skaffa en gammal 60hk traktor senare om du bestämmer dig för att gå skogsmaskinsvägen nu.

Avatar Fallback

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

Vilsten  
#491021 Kanske inte hör hemma i den här tråden men eftersom maskinerna har diskuterats.

Är det någon som har koll på hur mycket mindre kranmans bison 10000 är än vimek 606? Alternativt woodtigern? Blir inte klok när jag läser och svårt att jämföra när det blandas lastvikt, last area och volym....

Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491027 Bison 10000 2,5 ton last Woodtiger 3,5 ton last

Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

henrik_1  
#491029
Jole skrev:Några spridda tankar...

Tänker du köra mycket gallringar efter stickvägsgående skördare? I så fall blir kanske en Alstor eller Bison underutnyttjad. Poängen med dessa lätta och smala maskiner är att man kan gallra stickvägsfritt och med minimal markpåverkan. Har du inte möjlighet att manuellhugga dina (och kanske andras) gallringar eller skaffa processor till miniskotaren kommer många av de dyrköpta fördelarna med de små maskinerna i gallring att försvinna. För vindfällen och fröträdshuggning finns det dock inget som slår en Alstor eller Bison. Om du inte jobbar i galet tät skog kan du ta dig in till vindfällen utan att ta ner extra träd eller oroa dig för marken. Alstor är dyrare än Bison men framkomligheten är klart överlägsen allt annat i klassen och den hanterar timmer i måttliga mängder mycket bättre än en Bison

Kompromissen är kanske en begagnad Vimek 606tt. Ungefär lika dyr som en Alstor Lite sämre framkomlighet men så länge du inte håller till i allt för steniga och branta marker borde det inte vara nåt större problem. Den tar även timmerlängder lite bättre. Hytt kan vara ett plus om du kör åt andra. En Alstor med hytt kostar nästan dubbelt så mycket som en begagnad Vimek.

Som andra har sagt så har jordbrukstraktorn sina fördelar.
Vet att du har minigrävare. Funderar du på köra åt andra med den så kan en traktor vara oumbärlig. Är du lite verkstads van och villig att skruva kan en Valmet 505/605/705 med frontlastare, ~9ton odriven huggarvagn och ~6ton dumpervagn landa på runt 350 000kr. Alternativt kan du skaffa en gammal 60hk traktor senare om du bestämmer dig för att gå skogsmaskinsvägen nu.


Vi gallrar allt manuellt som det är nu, inte så stora arealer var gång så det är inte lönt med maskin. O sen är de rätt kul också. Håller med dig fullt ut att en liten skotare fallerar ju om det gått en bredare skördare innan.
Hade varit riktigt trevligt o haft råd o vågat investera i Malwan som är kombinerad skördare/skotare, där kunde man nog få en del jobb borta. Verkar väldigt smidigt o skonsamt. En stor investering för en som är lite feg o kanske inte har så jättebra självförtroende...
En vimek borde nog vara det bästa, känns som en maskin som håller många timmar. Men de är en del pengar, fortsätta med avestavagnen några år till o sen satsa på en begagnad vimek 606. Vi har de rätt smidigt,återförsäljare för vimek ligger 2,5 mil från gården, så nära till service/ev reperation.
Vi har en liten slutaverkning på ett ha om ca 5 år som ska ner, kanske investera tills dess, de klarar jag ändå inte med Avestan.
Eller är det helt vansinne att ens tänka på att skota ut en mindre slutavverkning, till sig själv om man inte räknar med att det tar länge tid än en stor maskin.

De nyare Vimek som lastar mer, är det samma kran på dem?

Minigrävaren har vi lite småprojekt hos lite grannar, använder vår lilla MF 350 o en hemmabyggd vagn för att transportera den på lite småsträckor fungerar väldigt bra. Men den är ingen skogstraktor.
Valmet är fina gamla traktorer, men de börjar få några år på nacken o jag är ingen duktig skruvare tyvärr..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

svampbob  
#491035
henrik_1 skrev:
Jole skrev:Några spridda tankar...

Tänker du köra mycket gallringar efter stickvägsgående skördare? I så fall blir kanske en Alstor eller Bison underutnyttjad. Poängen med dessa lätta och smala maskiner är att man kan gallra stickvägsfritt och med minimal markpåverkan. Har du inte möjlighet att manuellhugga dina (och kanske andras) gallringar eller skaffa processor till miniskotaren kommer många av de dyrköpta fördelarna med de små maskinerna i gallring att försvinna. För vindfällen och fröträdshuggning finns det dock inget som slår en Alstor eller Bison. Om du inte jobbar i galet tät skog kan du ta dig in till vindfällen utan att ta ner extra träd eller oroa dig för marken. Alstor är dyrare än Bison men framkomligheten är klart överlägsen allt annat i klassen och den hanterar timmer i måttliga mängder mycket bättre än en Bison

Kompromissen är kanske en begagnad Vimek 606tt. Ungefär lika dyr som en Alstor Lite sämre framkomlighet men så länge du inte håller till i allt för steniga och branta marker borde det inte vara nåt större problem. Den tar även timmerlängder lite bättre. Hytt kan vara ett plus om du kör åt andra. En Alstor med hytt kostar nästan dubbelt så mycket som en begagnad Vimek.

Som andra har sagt så har jordbrukstraktorn sina fördelar.
Vet att du har minigrävare. Funderar du på köra åt andra med den så kan en traktor vara oumbärlig. Är du lite verkstads van och villig att skruva kan en Valmet 505/605/705 med frontlastare, ~9ton odriven huggarvagn och ~6ton dumpervagn landa på runt 350 000kr. Alternativt kan du skaffa en gammal 60hk traktor senare om du bestämmer dig för att gå skogsmaskinsvägen nu.


Vi gallrar allt manuellt som det är nu, inte så stora arealer var gång så det är inte lönt med maskin. O sen är de rätt kul också. Håller med dig fullt ut att en liten skotare fallerar ju om det gått en bredare skördare innan.
Hade varit riktigt trevligt o haft råd o vågat investera i Malwan som är kombinerad skördare/skotare, där kunde man nog få en del jobb borta. Verkar väldigt smidigt o skonsamt. En stor investering för en som är lite feg o kanske inte har så jättebra självförtroende...
En vimek borde nog vara det bästa, känns som en maskin som håller många timmar. Men de är en del pengar, fortsätta med avestavagnen några år till o sen satsa på en begagnad vimek 606. Vi har de rätt smidigt,återförsäljare för vimek ligger 2,5 mil från gården, så nära till service/ev reperation.
Vi har en liten slutaverkning på ett ha om ca 5 år som ska ner, kanske investera tills dess, de klarar jag ändå inte med Avestan.
Eller är det helt vansinne att ens tänka på att skota ut en mindre slutavverkning, till sig själv om man inte räknar med att det tar länge tid än en stor maskin.

De nyare Vimek som lastar mer, är det samma kran på dem?

Minigrävaren har vi lite småprojekt hos lite grannar, använder vår lilla MF 350 o en hemmabyggd vagn för att transportera den på lite småsträckor fungerar väldigt bra. Men den är ingen skogstraktor.
Valmet är fina gamla traktorer, men de börjar få några år på nacken o jag är ingen duktig skruvare tyvärr..


Nej det är en större Mowi kran på 610an. 610an ska nu även gå att få med utskjut på Mowikranen.

Avatar Fallback

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

Jole  
#491067
henrik_1 skrev:Vi gallrar allt manuellt som det är nu, inte så stora arealer var gång så det är inte lönt med maskin. O sen är de rätt kul också. Håller med dig fullt ut att en liten skotare fallerar ju om det gått en bredare skördare innan.
Hade varit riktigt trevligt o haft råd o vågat investera i Malwan som är kombinerad skördare/skotare, där kunde man nog få en del jobb borta. Verkar väldigt smidigt o skonsamt. En stor investering för en som är lite feg o kanske inte har så jättebra självförtroende...
En vimek borde nog vara det bästa, känns som en maskin som håller många timmar. Men de är en del pengar, fortsätta med avestavagnen några år till o sen satsa på en begagnad vimek 606. Vi har de rätt smidigt,återförsäljare för vimek ligger 2,5 mil från gården, så nära till service/ev reperation.
Vi har en liten slutaverkning på ett ha om ca 5 år som ska ner, kanske investera tills dess, de klarar jag ändå inte med Avestan.
Eller är det helt vansinne att ens tänka på att skota ut en mindre slutavverkning, till sig själv om man inte räknar med att det tar länge tid än en stor maskin.

De nyare Vimek som lastar mer, är det samma kran på dem?

Minigrävaren har vi lite småprojekt hos lite grannar, använder vår lilla MF 350 o en hemmabyggd vagn för att transportera den på lite småsträckor fungerar väldigt bra. Men den är ingen skogstraktor.
Valmet är fina gamla traktorer, men de börjar få några år på nacken o jag är ingen duktig skruvare tyvärr..


Inga problem med att köra lite grövre virke på en Alstor. Vi körde ut runt 100 kubik stormvirke i vintras med en Alstor 821 och det var en hel del grova pinnar. Nu var det inte jag som körde men vad jag vet var det inga problem alls. Skotningsavståndet ska dock vara ganska kort om det ska vara drägligt med såpass lite last varje vända och det är inget man gör för ofta men för mindre objekt verkar det gå an. Vikten på stockarna är oftast inget problem med Alstorns grova kran (430kg vid 4,2m) men kommer man upp i 5m längder börjar det bli jobbigt i terrängen även med förlängt lastrede. 4,50 brukar gå utan större bekymmer. Där är nog Vimeken bättre då jag tror den har längre lastrede. Kranen är inte mycket starkare men 40 cm längre: 375kg vid 4,6m (440kg vid 4m).

Det negativa med Vimeken är att den inte har helsynkad drift. Drivningen på vagnen beter sig på samma sätt som på din Avestavagn eller andra huggarvagnar. Det är en bekvämlighetsgrej men alla som har huggarvagn med drivning klarar sig bevisligen ändå. EDIT: Detta stämmer inte. Drivningen är synkad mellan traktor och vagn.

Fördelen med det systemet är att maskinen kan transporteras på dolly. Man lyfter drivrullarna och kör upp framhjulen på en liten enaxlad vagn. Nu är ju maskinen variatordriven så transporthastigheten är det inget fel på men ska man längre sträckor är det ju ett plus.


EDIT: Rätt siffror men i fel ordning.
Senast redigerad av Jole mån 15 jan 2018, 17:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

henrik_1  
#491448
Jole skrev:
henrik_1 skrev:Vi gallrar allt manuellt som det är nu, inte så stora arealer var gång så det är inte lönt med maskin. O sen är de rätt kul också. Håller med dig fullt ut att en liten skotare fallerar ju om det gått en bredare skördare innan.
Hade varit riktigt trevligt o haft råd o vågat investera i Malwan som är kombinerad skördare/skotare, där kunde man nog få en del jobb borta. Verkar väldigt smidigt o skonsamt. En stor investering för en som är lite feg o kanske inte har så jättebra självförtroende...
En vimek borde nog vara det bästa, känns som en maskin som håller många timmar. Men de är en del pengar, fortsätta med avestavagnen några år till o sen satsa på en begagnad vimek 606. Vi har de rätt smidigt,återförsäljare för vimek ligger 2,5 mil från gården, så nära till service/ev reperation.
Vi har en liten slutaverkning på ett ha om ca 5 år som ska ner, kanske investera tills dess, de klarar jag ändå inte med Avestan.
Eller är det helt vansinne att ens tänka på att skota ut en mindre slutavverkning, till sig själv om man inte räknar med att det tar länge tid än en stor maskin.

De nyare Vimek som lastar mer, är det samma kran på dem?

Minigrävaren har vi lite småprojekt hos lite grannar, använder vår lilla MF 350 o en hemmabyggd vagn för att transportera den på lite småsträckor fungerar väldigt bra. Men den är ingen skogstraktor.
Valmet är fina gamla traktorer, men de börjar få några år på nacken o jag är ingen duktig skruvare tyvärr..


Inga problem med att köra lite grövre virke på en Alstor. Vi körde ut runt 100 kubik stormvirke i vintras med en Alstor 821 och det var en hel del grova pinnar. Nu var det inte jag som körde men vad jag vet var det inga problem alls. Skotningsavståndet ska dock vara ganska kort om det ska vara drägligt med såpass lite last varje vända och det är inget man gör för ofta men för mindre objekt verkar det gå an. Vikten på stockarna är oftast inget problem med Alstorns grova kran (430kg vid 4,2m) men kommer man upp i 5m längder börjar det bli jobbigt i terrängen även med förlängt lastrede. 4,50 brukar gå utan större bekymmer. Där är nog Vimeken bättre då jag tror den har längre lastrede. Kranen är inte mycket starkare men 40 cm längre: 375kg vid 4,6m (440kg vid 4m).

Det negativa med Vimeken är att den inte har helsynkad drift. Drivningen på vagnen beter sig på samma sätt som på din Avestavagn eller andra huggarvagnar. Det är en bekvämlighetsgrej men alla som har huggarvagn med drivning klarar sig bevisligen ändå. Fördelen med det systemet är att maskinen kan transporteras på dolly. Man lyfter drivrullarna och kör upp framhjulen på en liten enaxlad vagn. Nu är ju maskinen variatordriven så transporthastigheten är det inget fel på men ska man längre sträckor är det ju ett plus.

EDIT: Rätt siffror men i fel ordning.

Då borde de va rätt starka bra grejer båda två.
Hur menar du med helsynkad drift? Att framvagnen driver för sig själv o bakvagnen för sig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek, alstor eller Avesta miniskotare

Andreas99  
#491458 Förstår inte heller vad jole menar med att en vimek inte har helsynkad drift?
Inget jag har märkt av på vår 606a, å att det skulle vara som en Avesta vagn eller en hugga vagn med ett helt eget drivsystem köper jag inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).