fre 05 jan 2018, 21:30#490092Idag hade jag några klena stockar som jag fick såga på min Woodmizer LT15.
Det var första gången att jag använde sågen vid kallgrader. Och jag hade ingen lust att sätta igång vattenkylningen. Men det funkade bra ändå tycker jag.
Har någon provad att såga större mängder utan vattenkylningen?
Sågverk (mindre)
Bandsåg utan vatten på vintern
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

fre 12 jan 2018, 11:29#491296Sågar dagligen med en LT40 å anväder bara vattenkylning när det är över 15° varmt eller lärk.
Tycker det fungerar bra, sprayar lite wd40 på bettet lite nu å då så hålls det rent å fint.
Tycker det fungerar bra, sprayar lite wd40 på bettet lite nu å då så hålls det rent å fint.
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
-Captain Jack Sparrow
fre 12 jan 2018, 11:40#491298När jag köpte min bandsåg fick jag veta att vattnet inte är för kylning utan för renspolning/smörjning.
Som hobbysågare hinner man inte såga så mycket att bandet blir överhettat sa dom, men sågar man grovt ädelträ tycker jag det borde bli ordentligt varmt (?)
Som hobbysågare hinner man inte såga så mycket att bandet blir överhettat sa dom, men sågar man grovt ädelträ tycker jag det borde bli ordentligt varmt (?)
fre 12 jan 2018, 12:11#491302Jag kör utan vatten
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
fre 12 jan 2018, 20:15#491420Använder diesel blandad med 20% kedjeolja, nån droppe var femte sekund. Har alltid rena och "rostfria" blad.
Sågar med en TTM 800.
Sågar med en TTM 800.
sön 14 jan 2018, 22:42#491879Det fins også biologisk frostvæske du kan bruke, selges på camping-butikker. Viktig f.eks når sager furu.
mån 22 jan 2018, 07:22#493145Tack för svaren!
Jag körde nu en dag till utan vatten. Och då kände jag också att det bli kåda och spån på drivrullen. Lite svart att få bort det. Funderade också på frostskydd i form av rödsprit blandad med vatten.
Börjar bandet inte att slira när man använder olja?
Diesel låter lite otrevlig tycker jag.
Jag körde nu en dag till utan vatten. Och då kände jag också att det bli kåda och spån på drivrullen. Lite svart att få bort det. Funderade också på frostskydd i form av rödsprit blandad med vatten.
Börjar bandet inte att slira när man använder olja?
Diesel låter lite otrevlig tycker jag.
TS
mån 22 jan 2018, 11:08#493172Har aldrig märkt att bandet skulle slira. Inte ens vid start inne i stock
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
-Captain Jack Sparrow
-Captain Jack Sparrow
mån 22 jan 2018, 20:00#493271Nu finns det ju Propylenbaserad glykol, skonsam mot miljön.
Vet däremot inte om den kan skada lackerade ytor som den vanligare glykolen gör.
Nästan lika dyr som biokedjeolja, fast den här tål ju att spädas en hel del.
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... 000040541/
Vet däremot inte om den kan skada lackerade ytor som den vanligare glykolen gör.
Nästan lika dyr som biokedjeolja, fast den här tål ju att spädas en hel del.
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... 000040541/

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).