Gallring

Stickvägar första gallring.

64 inlägg 25302 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stickvägar första gallring.

Kalleskog  
#490956 Har ett bestånd som snart är i behov av en förstagallring. Nyfiken på hur ni tänker när ni märker upp stickvägar.

Vilken bredd brukar ni ha på stickvägen?
Vilket avstånd mellan stickvägarna?
Tar ni upp stickvägar som går som en slinga i beståndet så att skotare/skördare slipper backa?
Finns det något bra verktyg på skogsstyrelsen.se eller liknande för att lägga upp ett så smart system så möjligt för stickvägarna? Vill ju har så mycket skog så möjligt och så lite stickväg så möjligt.
Tar ni hänsyn till vindriktning när ni tar upp stickvägar med tanke på stormrisk?
Brukar ni själv snitsla upp stickvägar eller vågar ni lita på inköpare/maskinförare?

Tacksam för alla tips!


Senast redigerad av Kalleskog ons 10 jan 2018, 18:39, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

Torbjörn Johnsen  
#490959 Intressant fråga! Ska du snitsla för att sedan hugga det själv eller hur ska det avverkas?

Avatar Fallback

Re: Stickvägar första gallring.

Kalleskog  
#490963 Jag kommer snitsla stickvägarna men det kommer gallras av extern skörade/skotare och jag kommer inte acceptera för stora maskiner! Sitter i detta nu och läser din intressant text om Tönnersjöhedens försökspark. Mycket av det jag kan (och det är kanske inte så mycket iof) har jag lärt mig på Skogsforum. En fantastisk sida!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

Torbjörn Johnsen  
#490965 Det klokaste är nog att vänta med snitslingen tills du fått tag i den maskin och förare som ska göra jobbet. Det kan skilja en del beroende på arbetsmetod, maskinbredd och kranlängder. Normalt sett så har ju de som kör maskinerna stor erfarenhet och kunskap om hur vägarna bäst ska dras och det kan ju vara värt att ta del av.

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

Torbjörn Johnsen  
#490966 Kul att du gillar Skogsforum glömde jag säga!

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

Seb macahan  
#490967 Att snitsla stickväg kräver både kunskap och maskinkännedom. Jag skulle inte vilja köra maskin efter någon som snitslat som inte kör maskin själv. Det märker man tydligt när man (jag) snitslar mina egna vägar. Man klurar o försöker spara träd o gör ibland trånga passager. När man väl börjar köra så blir förhållandena helt annat. Vill du vara delaktig är mitt råd o gå med maskinföraren o gör det tillsammans. Denna har nog kloka råd o ge under tiden. Det är inte alltid det är så lätt som det ser ut när man går i skogen själv, allt ska beaktas. Vägens lutning, kurvor, stenar, lutande träd, markens bärighet mm. Jag tycker det är svårt i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Stickvägar första gallring.

Kalleskog  
#490969 Självklart måste man ta hänsyn till markens beskaffenhet så det låter som ett klokt råd att i samförstånd med maskinföraren lägga upp stickvägarna. Vet ni om skördarföraren ta hjälp att gps:en när stickvägarna tas upp för att få stickvägsnätet så optimalt så möjligt eller är det känsla och erfarenhet som gäller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stickvägar första gallring.

alias  
#491014
Kalleskog skrev:Har ett bestånd som snart är i behov av en förstagallring. Nyfiken på hur ni tänker när ni märker upp stickvägar.

Vilken bredd brukar ni ha på stickvägen?
Vilket avstånd mellan stickvägarna?
Tar ni upp stickvägar som går som en slinga i beståndet så att skotare/skördare slipper backa?
Finns det något bra verktyg på skogsstyrelsen.se eller liknande för att lägga upp ett så smart system så möjligt för stickvägarna? Vill ju har så mycket skog så möjligt och så lite stickväg så möjligt.
Tar ni hänsyn till vindriktning när ni tar upp stickvägar med tanke på stormrisk?
Brukar ni själv snitsla upp stickvägar eller vågar ni lita på inköpare/maskinförare?

Tacksam för alla tips!


Nu tillhör jag dem som har rätt stort kontrollbehov när jag ska ha in entreprenörer i skogen, men jag vill snitsla själv (så kan jag inte bli irriterad på entreprenören för att denne inte är tankeläsare). Jag vill därför förröja beståndet själv för att få en överblick över hela området, så att jag kan fundera ut hur jag ska dra stickvägarna för att nyttja luckor och partier med bättre bärighet.

Har i dagarna en H8 som gallrar ett par granbestånd åt mig. Där har jag försökt lägga stickvägarna med ca 20-22 meters centrumavstånd, har dock nyttjat en del befintliga luckor i bestånden. När det gäller vägbredden så siktar jag på att hålla ca 4 meter, men går i nödfall ner till 3,5 m för att undvika att skapa större luckor (om det inte är sidlut eller klart dålig bärighet m.m.). Jag siktar på att kunna använda samma vägsystem i kommande gallringar och vill därför inte snåla på vägbredden för mycket (hellre offra ett träd än att skava rothalsar på träden bägge sidor stickvägen så man riskerar att dra in röta i bägge stammarna).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Stickvägar första gallring.

jannee  
#491025 Stickvägarna ska permanentas redan vid 1:a gallringen - klar slut PUNKT :grin:
Tänk själv efter, om du gör för smala vägar och gallrar bort bakomstående träd, vad händer när du nästa gång ska gallra och måste ta bort kantträden - då har du inget bakom = du står där med Svarte Petter :mrgreen:
Låter optimalt att gallra med en H 8 - men icke sa Nicke, tycker jag i alla fall.
Ta i stället en H 14, den kostar visserligen några hundralappar mer/tim men tänk vad den uträttar, kör säkert igenom 30 % mer på samma tid + en längre räckvidd, därefter kan du räkna själv.
För övrigt är det skotaren som tar plats i skogen inte skördaren.
Mina högst personliga ideer.

Avatar Fallback

Re: Stickvägar första gallring.

alias  
#491032
jannee skrev:Stickvägarna ska permanentas redan vid 1:a gallringen - klar slut PUNKT :grin:
Tänk själv efter, om du gör för smala vägar och gallrar bort bakomstående träd, vad händer när du nästa gång ska gallra och måste ta bort kantträden - då har du inget bakom = du står där med Svarte Petter :mrgreen:
Låter optimalt att gallra med en H 8 - men icke sa Nicke, tycker jag i alla fall.
Ta i stället en H 14, den kostar visserligen några hundralappar mer/tim men tänk vad den uträttar, kör säkert igenom 30 % mer på samma tid + en längre räckvidd, därefter kan du räkna själv.
För övrigt är det skotaren som tar plats i skogen inte skördaren.
Mina högst personliga ideer.


Var och en får bli salig på sin tro - så även när det gäller val av maskinsystem i gallring. Jag kan bara berätta hur jag resonerat när jag gjort mitt val.

Till viss del hör maskintypen ihop med att jag tycker att denne entreprenör gallrar som jag vill ha det gallrat (i regel låggallring med måttliga uttag).

Jag håller helt med dig när du skriver att det är skotaren och inte skördaren som tar plats - därav att jag inte vill snåla på stickvägsbredden (eller köra något udda stickvägsavstånd med t.ex. dubbla slingerstråk) då jag vill ha valfriheten att ta in en konventionell gallringsgrupp med stickvägsgående skördare och normalstor gallringsskotare i andragallringen. I andragallring förefaller ev. vinst med beståndsgående skördare klart mindre än i förstagallring.

Den fördel jag ser med beståndsgående skördare i förstagallring är att jag anser att gallringsuttaget blir jämnare mellan stickvägarna och att man har möjlighet att göra ett bättre stamval (nu har jag haft en hel del dubbelstammar och spröt på dessa områden så stamvalen här kändes viktigare än i ett mer kvalitetsmässigt homogent bestånd) om man sitter 5 meter från träden än 10 meter - som lätt blir fallet med en stickvägsgående skördare.

Nu har jag inte förra fakturan här, men mitt synminne säger mig att timkostnaden låg på 700-750 kr/h (med reservation för dåligt minne) och det ansåg jag inte vara så farligt. Har för mig att de skördarentreprenörer som jag känner har sagt att de har i princip samma ackordsbortsättning för likvärdig medelstam oavsett om det är stickvägsgående eller beståndsgående skördare de kör.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Stickvägar första gallring.

Andreas99  
#491037
jannee skrev:Stickvägarna ska permanentas redan vid 1:a gallringen - klar slut PUNKT :grin:
Tänk själv efter, om du gör för smala vägar och gallrar bort bakomstående träd, vad händer när du nästa gång ska gallra och måste ta bort kantträden - då har du inget bakom = du står där med Svarte Petter :mrgreen:
Låter optimalt att gallra med en H 8 - men icke sa Nicke, tycker jag i alla fall.
Ta i stället en H 14, den kostar visserligen några hundralappar mer/tim men tänk vad den uträttar, kör säkert igenom 30 % mer på samma tid + en längre räckvidd, därefter kan du räkna själv.
För övrigt är det skotaren som tar plats i skogen inte skördaren.
Mina högst personliga ideer.

Men Janne i en första gallring så kör ju inte en h14 mycket mer kubik i timmen än en h8. Vart har du fått det ifrån?

Avatar Fallback

Re: Stickvägar första gallring.

torpöbo  
#491039 För att ta så lite grundyta i anspråk som möjligt är det viktigt att optimera stickvägarnas dragning. Kortast väglängd ger minst grundytetapp.
Senast redigerad av torpöbo tor 11 jan 2018, 06:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stickvägar första gallring.

Kristian84  
#491046 Om jag har ett hygge mot gallringen jag ska hugga så lägger ja maskinen så långt ifrån hygget ja kan, och sparar hellre än fäller på den sidan av maskinen. Beroende på hur området ser ut försöker ja göra stickvägarna så långa som möjligt. Mot blöta områden där risk för spårbildning finns lägger ja ”spökslag” där ska inte skotaren köra. Vägarna försöker jag oxå göra slingor av för att skotaren ska slippa backa. Stickvägsavstånden varierar beroende på lutning. Är de brant drar jag ihop vägarna, dels för maskinen jag kör har svårt att hålla aggregatet på full kran 90grader ut från basmaskinen och jag minskar risken för stamskador. Sen har jag nån ide om att skotarens hytt ska va vänd mot avlägget när den har halvlass, detta för med sig att stickvägarna ska myna ut på basvägen så snabbt som möjligt eller till en uppsamlingsväg. Lite hur jag jobbar. Finns tusen andra sätt[emoji16]

Avatar Fallback

Re: Stickvägar första gallring.

alias  
#491048
Kristian84 skrev:Om jag har ett hygge mot gallringen jag ska hugga så lägger ja maskinen så långt ifrån hygget ja kan, och sparar hellre än fäller på den sidan av maskinen. Beroende på hur området ser ut försöker ja göra stickvägarna så långa som möjligt. Mot blöta områden där risk för spårbildning finns lägger ja ”spökslag” där ska inte skotaren köra. Vägarna försöker jag oxå göra slingor av för att skotaren ska slippa backa. Stickvägsavstånden varierar beroende på lutning. Är de brant drar jag ihop vägarna, dels för maskinen jag kör har svårt att hålla aggregatet på full kran 90grader ut från basmaskinen och jag minskar risken för stamskador. Sen har jag nån ide om att skotarens hytt ska va vänd mot avlägget när den har halvlass, detta för med sig att stickvägarna ska myna ut på basvägen så snabbt som möjligt eller till en uppsamlingsväg. Lite hur jag jobbar. Finns tusen andra sätt[emoji16]


Intressant, själv vill jag helst använda konkurrenszonen mellan bestånden som basväg (helst ska man komma ihåg att inte markbereda och plantera närmare kanten mot gallringsbeståndet än 5 meter så har man skaplig vägbredd).

Fördelen med att göra som du, och inte dra ut vägsystemet mot hygget borde väl vara att vägsystemet inte är öppet mot blåst från hygget (beroende på väderstreck och förhärskande vindriktning), samt att mitt förslag fungerar dåligt på svartjordar/torvmarker där man behöver en tjock risbädd att gå på.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Stickvägar första gallring.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491080 Sådana här resonemang tenderar alltid att bli extremt teoretiska. Allt som skrivs och forskas på vägbredd förutsätter homogena bestånd, plan mark med bärighet över hela ytan och en viss storlek som gärna behöver vara något hektar stort.
Den erfarenheten jag har från skog som tidigare är skött småskaligt är att vägarealen tenderar att bli extrem när bestånden avviker från mallen.
Generellt kan jag säga att det manuellfälls för lite. Bestånd som har en bredd där vägantalet inte går jämt upp kan se hemska ut när det huggs en extra väg för att komma åt 6-15m skog eller om terrängen bestämmer stickvägsavståndet till 12m. I de fallen bedömer jag att manuellhuggaren lätt kan bli lönsam genom minskad vägareal.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).