Traktorer och processorer

Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

27 inlägg 19900 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288537 Menade inlägget innan

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

Åke Nilsson  
#288658 Är väl inga riktiga skogstraktorer som är rulldrivna ?
Bara däckfräsar....

Har väl ingen betydelse att den är rulldriven ?
Går ju ändå sätta fast en stock tvärs över och köra upp på !

Förhoppningsvis har du hål igenom fälgen annars blir det ju svårt... utan band

Avatar Fallback

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288665 Vad jag menar är om du sänkt en Mohedavagn mfl så har den rulldrift så funkar inte tricket på vagnen o de allra flesta kärror går inte att lägga band på.
Ja jag har testat detta ett flertal ggr på äldre traktorer med mek diffspärr men då bara på ett hjul åt gången.
Brukar dessutom inte ha med en massa kedjor för ev fastkörning så då blir de enklare för med att ta med vinschen när de väl skiter sig

Avatar Fallback

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

stefan andersson  
#288707 Varför jag vill ha en bärgningswinsch på traktorn är att slippa hålla på och böka sej genom svett med stockar genom kedjor kapa kubbar bära ris, köra av kedjorna på traktorn och en massa krångel , gå hem o hämta annan traktor, köra fast den o till slut ringa efter grävare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

Erre  
#288713 Jag är oxå på jakt efter en vinsch.
Oslagbart när man sitter i skiten! :smile:
Jag letar enbart bland dom hydrauliska, känns enklare, driftsäkrare och dom äldre ligger i bra prisklass även på dom lite större modellerna.
6-8 tons.

Vet någon hur högt hydraultryck dom gamla vinscharna som satt på äldre skogsmaskiner behöver för att ge full kraft?

Användarvisningsbild

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

Tomasw  
#490804 Försöker fortsätta på denna gamla tråd.
Skall montera en bärgningsvinch i framändan på en valtra n4. Gör tomthyggen därav mycker köras på asfalt så försöker då undvika kedjor. Tomtägarna är ju däritill aningen känsliga för spår, så vore är vore smidigt att lätt kunna hjälpa till då det behövs före man kört ner sig till midjan, eller utryck en ramsa svordomar och lyft av och på lasset bara för att det är halt utan kedjor.
Har nån några praktiska erfarenheter vad det lönar sig tänka på samt storleksklassen? Har själv tänkt en hydraulisk med mekanisk frikoppling, mellan 5-10 ton. Finns ju relativt förmånliga modeller, har nån provat, håller de ihop? http://www.weimer.se/Shop/Product/bärgningsvinsch-hydraulisk-6800-kp/138021 eller
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... inssi#spca

Användarvisningsbild

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

källshult  
#490817 Det funkar med en en vinsch som är på 6800kp och den ska var hydaulisk . När jag hade niab så drog den vinschen 2,5 ton och använder man ett block så dubblar man dragkraften och det gick bra att dra upp min valmet 6300 med en moheda 13ton utan last på vagnen. Provade en el vinsch på 6300 det funkade ett par gånger sen den sista gången jag körde fast rejält med det ekipaget( har en film när vi bärgade den med en 705 och wire och block ) så blev elvinschen varm och bran upp därför rekommendera jag en hydraul vinsch och dom går fortare också . Nu i höstas sänkte jag min mf 5610 och moheda 101 4wd och drog upp mig med vagnen vinsch den är på 1800kp har jag för mig och använde ett block och det gick bra. Fördelen med den nya vagnen är att jag kan köra med vagnsdriften samtidigt som jag vinsch gick tyvärr inte med den gamla vagnen. Har själv funderingar på att ha en i nosen på traktorn.

Avatar Fallback

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490844 Har sneglat på den Weimer vinschen med lite, viktmässigt så är den inte klen jämfört med en Warn elvinch
Man får kolla hur man löser att den tål max 140bar.
Har draget upp mina ekipage några gånger med Warnvinchen på min Jeep, den drar 4,3 ton men jag blockar den ändå mest för att bli av med med så mycket vajer som möjligt för att komma ner i första linlagret där max dragkraft finns.
De brukar stå i manualer till elvinchar att man får dra med max belastning i typ 30 sekunder.
Sen är de stor skillnad på linhastigheten på elvinchar, många av de ”billiga” är fruktansvärt långsamma olastade med 3-4 m i minuten medan som min skenar med drygt 19m/min

Användarvisningsbild

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

källshult  
#490853 Det var en warnavinsch jag hade på min så det var ingen billig vinsch

Användarvisningsbild

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

Tomasw  
#490858 Trycket borde inte vara nåt problem, kollade med weimer och där ingår en crossoverventil. Lönar sig kolla ifall det blir handel, fanns andra tillverkare var man hamnade skaffa den skilt.
19m/min låter ju väligt bra för en elwinch
Visst är ju en elwinsch smidigt på en terrängbil då det är lätt att installera! Men precis som du skriver så har jag hört att de blir varma vid längre drag.
Därtill tänker mig att på traktorn går det bra att justera hastiheten med flödeshastigeten från ett ledigt hydrauluttag.

Användarvisningsbild

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

Pete  
#490859 Jag köpte en hydraulisk på umeåoffroad som drar ca 8100kg på enkellina.
Har dock inte hunnit montera den än på min 6600 men snart kanske tid finns till det med

Användarvisningsbild

Re: Bärgningsvinsch! El eller hydraulisk

Tomasw  
#740987 Tänkte ännu dela med här om nån annan funderar.
Tog ett tag och under tiden blev ett par samtal till grämaskiner att komma loss under resan men fick tillslut monerat bärgningswinchen.
Blev för min del en Runwa hydraulisk winch med 8t drag och mekanisk frikoppling.
Kunde konstatera när winchen kom hem att den hade ett oljebehov på75l för att dra (beroende på lindningen) mellan 5-7m per minut. Runwa hade även en winch med samma konstruktion men mindre hydraulmotor och ett snabbare drag på runt 6t.
Kan inte riktigt säga vad är smartare 6 ton med block hade ju get 12t drag som man ju sku anta sku räcka ganska långt.

Byggde fästet relativt grovt för att samtidigt få lite mera vikt i framändan på traktorn. Svetsade två öron i jakefästet och winchen är fast i dem med tappar. Tanken att den skall relativt lätt gå att lyft på lyftarmarna på vilken traktor som helst.
Och även gå att med kranen lyfta bak på kärran och dra ekipaget bakåt om det nångång skulle behövas.
Hydraulslangarna är därför bara lindade på winchen och koplas vid behov iställe för att montera dem fast på traktorn under panssaren mm.
Tanken är att av typ ett grövre tyg sy en säck som man spänner om den så den är lite skyddad för väder o att det sulle vara mindre risk nå kvistar kilar sig.
Har inte ännut behövt använda den och den nu kopplad så att styr den med traktorns vanliga hydraulik, en fjärkontroll kunde ju vara bra ifall man bärgar nåt annat. också för det ändamålet funderat på rentav nån markbroms som gick koppla på.
men tillsvidäre är tanken att då det verkar som om man skulle fastna dra ut vaijern o dra loss sig före maskin och kärra är ner till örona.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).