Bilar

Extraljus

41 inlägg 20615 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Extraljus

Amatörhuggare 62  
#487244 Uvskogen om det snöar ??
Hur är det med ramp på taket.
Bländar snöflingorna, eller ?

Avatar Fallback

Re: Extraljus

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487254 Det är ingen höjdare med lysen på taket vid snöfall, bra om man kan slå av dom, men när det inte snöar är det ju bästa stället att ha lysena på

Användarvisningsbild

Re: Extraljus

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487256
Amatörhuggare 62 skrev:Uvskogen om det snöar ??
Hur är det med ramp på taket.
Bländar snöflingorna, eller ?

Ja tycker det blev mycket bättre jämfört med runda i fronten. Man kan köra med hel på längre.

Avatar Fallback

Re: Extraljus

Amatörhuggare 62  
#487257 Tack för svaret.
En strömbrytare extra, så man kan stänga av dom.
Inte alls fel, skall tänka på det.
Vore nog bra, på Flobyskåpets främre takräcke.

Är både Älgar Hjortar å Svin. På vägarna nuförtiden.

Användarvisningsbild

Re: Extraljus

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487262 Jag har alltid haft extraljus och har provat det mesta, halogen, xenonkonverterat, runda led-lampor och nu senast led-ramper.
Det jag har lärt mig om led-ramper är att man ska köpa en av generation 4 eller nyare, kallas 4D. De har riktiga linser framför dioden och lyser likvärdigt med vanliga extraljus. De ser mörka ut när man tittar på dem framifrån.
De flesta billigare ramper är i bästa fall 3D med en liten lins och reflektor, eller i värsta fall bara reflektor till dioden. Dessa ramper ser lite gula ut sett framifrån och ger ganska mycket ljus men har dålig kastlängd och lyser upp lite för starkt nära bilen så mörkerseendet störs...Inte bra!
Billigare ramper kan också störa radion och de är oftast inte CE-märkta.

Jag har min ramp infälld under regplåten, inte alls optimalt eftersom den kommer så nära marken men det är en 3D ramp så det kvittar vart den är monterad :oops:

Avatar Fallback

Re: Extraljus

Flu  
#489463 En annan fråga på samma bil. (Amarok) Hur kopplar man in elen till kåpan? Innerbelysning, högt bromsljus och elbakruta. Kåpan har en kontakt där jag tror allt är framdraget men har bilen nån motsvarande? Eller är tanken att man skall dra det själv? Nån som vet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Extraljus

Flu  
#490653 En annan fråga på samma bil. (Amarok) Hur kopplar man in elen till kåpan? Innerbelysning, högt bromsljus och elbakruta. Kåpan har en kontakt där jag tror allt är framdraget men har bilen nån motsvarande? Eller är tanken att man skall dra det själv? Nån som vet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Extraljus

Chuck Norris  
#490801 Jag har inget bra svar på din fråga men kan konstatera att det borde vara olagligt att bygga bilar med så dåligt helljus som Amaroken. Det är ju ändå byggda ca 2011 och framåt. Provade inte ens VW bilen i mörker innan de släppte den på marknaden?

Avatar Fallback

Re: Extraljus

jannee  
#490833 Ni som sätter extraljus eller ledramper på taken på era bilar, sätt dem ganska långt bak, mittför B stolpen är perfekt.
Då slår inte ljuset ned på vägbanan så tidigt, vilket gör att du kan ha dem på även vid snöfall och tät dimma, verkar precis som man kör under den närmaste dimman.
Hade själv min ljusramp på lastbilen monterad på tackluckan vilket var ca 50 - 60 cm från framkant på taket, detta gjorde att jag obehindrat kunde ha lysena på vid tät dimma och tätt snöfall.
PROVA :!:

Avatar Fallback

Re: Extraljus

Flu  
#490852 Jag håller med dig Chuck Norris. Jag har tom Xenon på min. Men helljuset är ett skämt. Det är ju bättre ljus med en riktig pannlampa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Extraljus

jannee  
#490855 I Tyskland är det ofta så tätt med trafik att helljuset endast används sporadiskt vilket innebär att hela VW, Audi, Porsche har dåligt ljus, framförallt om man jämför med Volvos Xenon.
Och de nya Ledljusen har inte gjort varken halv eller helljuset bättre.

Avatar Fallback

Re: Extraljus

Flu  
#497641 Fick till slut på mina extraljus. Bara att vänta på mörkret så jag kan justera in dem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Extraljus

Flu  
#497642
1518365979_39a00668-680f-4c1a-adcc-ca4098e3dd5a.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extraljus

Hackke  
#524128 Jag köpte från,
[borttagen]

Riktigt nöjd!

Användarvisningsbild

Re: Extraljus

Fredrik Reuter  
#524134 Hej,
Det verkar vara en ny LED-shop som startat.
Jag har bannlyst ett konto för spam och ändrat inlägget ovan.

Fortsätter det att läggas in länkar om detta företag så är risken stor att vi byter ut alla länkar till en konkurrent.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).