Motorsåg och handhållet

Filing av motorsagkjede i felt

38 inlägg 12297 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Filing av motorsagkjede i felt

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484619 Viss eg fyrst skal begynna med detta, kva metode pleie gi skarpast kjede, sjølv har eg til no berre filt inne i skrustikka.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Filing av motorsagkjede i felt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484745 Klart du ska prova! Jag filar vertikalt/svärd upp i fält för bättre syn och kontroll.

Avatar Fallback

Re: Filing av motorsagkjede i felt

Hepo  
#484869
Mange skrev:Klart du ska prova! Jag filar vertikalt/svärd upp i fält för bättre syn och kontroll.

Filar så jag också man sitter mera rakryggad och jag har svårt att ha sågen mellan benen på stocken och sitta lutande över den.

Avatar Fallback

Re: Filing av motorsagkjede i felt

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485452 Prøvde metoden til Anedersimyra i dag ute. Saga oppå venstre lår fil alle venstretenner. Deretter snu saga og fil høgretennene samme vei. Ikkje lett dette her, spesielt moment 2 med snudd sag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Filing av motorsagkjede i felt

sundelius  
#485838 Så här har jag löst det
1513275953_006.jpg
1513275996_007.jpg

Avatar Fallback

Re: Filing av motorsagkjede i felt

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485847 Er jo den metoden eg er vant med. Saga nokenlunde vannrett/sverdet litegrann på skrå oppover. Og fila med begge hender. Fyrst alle tenner mot venstre og så alle mot høgre. Dette som du vise er ein mulig metode, ein anna er filstøtta mathilda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Filing av motorsagkjede i felt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486224 Ni borde prova vertikal galning. Det är betydligt enklare att få filen o ligga rätt i tanden.

Avatar Fallback

Re: Filing av motorsagkjede i felt

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486241 Da har du nok rett i for å ha rett høgda er ikkje alltid heilt lett. Spesielt ikkje tenna som filast mot høgre. Har du mulighet til å visa med ein filmsnutt eller bilder korleis du gjere da? Eg har skjønt at du har sverdet sån ca i brysthøgda og file med ei hand og støtta tanna med den andre handa. Blir da som metoden til andersimya kanskje berre med sverdet nokenlunde loddrett?

   TS
Avatar Fallback

Re: Filing av motorsagkjede i felt

Brorsan  
#486254
Mange skrev:Ni borde prova vertikal galning. Det är betydligt enklare att få filen o ligga rätt i tanden.

Jag började fila så för något år sedan efter att läst många av Manges inlägg. Man ser bra, blir stadig filning och hittar alltid någon bra plats att sitta/stå på i skogen. Nu var det så länge sedan jag använde filmallen så jag vet inte var gjort av den, men saknar den inte.
Tack Mange :grin:
Olle

Användarvisningsbild

Re: Filing av motorsagkjede i felt

Andreas L  
#490307 Jeg filer med saga i fanget, venstre lår/høyre hånd, og høyre lår/ venstre hånd. Da kan man alltid file hvor og når som helst. Litt plunder i begynnelsen med "feil" hånd, men det går fort over :)

Avatar Fallback

Re: Filing av motorsagkjede i felt

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490410 Ja med din teknikk og andersimyra og sikkert med vertikal filing og har den kjempefordelen at ein kun treng fil og skaft, kan gjerast overalt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Filing av motorsagkjede i felt

Andreas L  
#490417 Det er en god investering å lære seg synes jeg, når du først har fått det til med begge hender, sitter det for alltid, litt som å rulle røyk ;)

Avatar Fallback

Re: Filing av motorsagkjede i felt

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490452 Som eg aldri har gjort :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Filing av motorsagkjede i felt

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493939 Prøvde med noken tenner metoden din @Andreas L no i kveld. Sat i ein stol eg då med metoden du beskriv. Mulig at eg kan få til da der. Vanskeligst er vel heilt klart tenna som filast mot høgre, men lettare enn å snu saga, fiolin metoden som eg kallar det. No skal enn jo helst ikkje benytta noke særlig kraft når ein file men dersom ei tann har blitt skikkelig skada så må ein jo nytta litt kraft for å få vekk skaden, til da er kanskje ikkje einhandsmetoden best. Samma når ein skal fila ryttarane og, eg har iverfall aldri filt dei utan skrustikka. Men ellers kan den muligens brukast, får øva meg, takk for tipset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Filing av motorsagkjede i felt

anersimyra  
#493951 Det här inlägget handlar inte direkt om filning, men nästan.. :-bd har ni inte provat en stor 3/8 i semichisel så ska ni göra det. Uppfilad blir kedjan helt enkelt grym med ett sidobett som faktiskt blir rent otäckt på en större såg. Med ett 24” på Dolmar 7910 fick jag verkligen känna på kraften hos 5,7 HP och 80 cc.. :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).