Jakt och Fiske

Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

187 inlägg 42749 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mats_Orberga  
#433776 Tänk vad fel jag haft i alla år. Jag har gått runt och trott att det är fler bilar som gett en ökning av antalet viltolyckor....

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489982 http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6854902
Rekordökning av viltolyckor. Allmän jakt året runt kan det lösa problemen?
Det där med jaktetik begränsar bara jakten (provocerar)

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489983 Vi kan ju börja med att släppa tilldelningen fri på älg, kronhjort och dovhjort, istället för att länsstyrelsen här ska fortsätta med sitt vanstyre. Samtidigt borde alla tillhörande fällavgifter på dessa djur tas bort.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Hema  
#489984 Hörde nyheten på radion, men de sa inget om att ökningen av olyckor kunde bero på fler djur, utan vädret/klimatet..

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489985 Det är ju bekvämt att skylla på klimatet istället för på länsstyrelsens inkompetens... Det är ju si sådär 54% miljöpartister på SR...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489986
Röjkvist skrev:Det där med jaktetik begränsar bara jakten (provocerar)


Jakttiderna är väl en sak, men börja med tilldelningen.

För mig som utomstående verkar det vara väldigt stor skillnad på "etiska" regler för rovdjur vs gräsätare.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490291 http://www.dt.se/dalarna/falun/nytt-rek ... till-falun

Det finns ett Falu Kommun med stor bostav K = de anställda, ej alla medborgare, de som bildar Falu k... med liten bokstav k som eventuellt tror nån orkar och tar ansvars mellan 8 och 16 på stora K.
Falu Kommun driver verksamhet i en kommun där tjänstemannastyret avslöjats med det helt fruktansvärda som heter korruption (http://www.dt.se/dalarna/falun/helen-lo ... -hovratten). Osakligt påverkande och tjänstemannastyre pga idealism, slöseri och kallsinnighet för medborgares vardag skulle kunna misstänkas också.

"Det är fint med rådjur", – Vi har själva kollat med Gävle kommun om deras viltvård, men de känner inte igen beskrivningen att de ska vara utomordentliga. När andra kommuner har bra system så är vi självklart angelägna om att få veta. Sen är det många som ser viltet som en glädjande del i en naturupplevelse, som man vill värna om. Den kvinna som säger "som man vill värna..." undanhöll sej reporterns frågor med alla till buds stående medel, pekade på andra och skyllde ifrån sej, förhalade. Betedde sej så fult att man kan kalla det lortstövel. Hon fick tack och lov en viss snyting i artikeln.

Eller på samma tema "Jag vill inte" (http://www.dt.se/dalarna/falun/viltvard ... r-beslutet) (http://www.dt.se/dalarna/falun/kommunen ... -for-annat)

Alltså varning för: Elcykel med 25% skattefinansiering till jobbet påStadshuset mitt inne i stan, barnen går på Skogsmulle, man är biolog från Uppsala, betalar plikttroget årsavgiften till Naturskyddsföreningen, tränar i det stadsnära naturreservatet Lugnet på arbetstid.

Rovdjurstrycket räv, lo och varg trycker in rådjuren innanför tullarna är en annan faktor.

Korkat att man på de mest rådjursolycksdrabbade sträckorna tog bort vägbelysningen för 10 år sen. Till och med stolparna skrotades. (http://www.dt.se/morklaggning-av-vm-staden) Så Faluborna saltpendlar på halvljus i tusental, morgon och kväll, på ett stort mörklagt j-a rådjursövergångsställe i residensstaden Falun.

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

ulf 1  
#490314 1970 skrev svenska jägarförbundet i sin tidskrift "svensk jakt" "med hänsyn till skogsbruk och trafik, kan vi inte acceptera en större älgstam än idag" det året sköt man 29 tusen älgar.... man undrar vad som ändrats i förutsättningarna under dessa 47 år... är det i huvet på jägarna eller är det kanske verkligheten som klarar en större älgstam bättre... att bedriva en extensiv köttproduktion i vår natur som sen 1970 dödat tvåtusen människor och svårt skadat tiotusentals, är för mig vansinne.... jag har bott i alaska, och där ser man 500 älgolyckor/år som ett stort problem.. älgstammen där är på svensk nivå, alltså en tillväxt på 90-100 tusen per år...den stora skillnaden ligger i det till stora delar väglösa och till ytan fyra gånger större landet och att rovdjuren tar 93% av tillväxten och jägarna resten, inte tvärtom som hos oss...debatten borde nog vara mer kring enorma populationer av rådjur, älg och numera hjortdjur och vildsvin, än vad 400 vargar och 1500 lodjur gör för skada på dessa stammar...samhällets kostnader för att sveriges starkaste lobby härjar fritt och utan reellt motstånd är enorma,,, så nu vet ni vad jag tycker, det är svårt att blunda för fakta, och man får nog sluta tänka för att kunna framhärda att vi kan fortsätta på det här viset....min farfar sköt nio älgar på sina 65 jaktsäsonger, och gissa om jag fått höra historierna om dessa många gånger, han älskade jakt och var ute med sina hundar säkert 50 gånger per år..jag har inget mot jakt, men det ska vara måtta på vad det får kosta ....v accepterar alla att våra telefoner, datorer, banktransaktioner mmm registreras och vår integritet har smulats ner i avloppet, för et par människor dödats i sverige av terrorister..... men om dom dödat 2tusen och skadat tiotusentals hade det nog känts mer befogat... vi får börja tänka igen, annars är vi illa ute...

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490317 Tja, Ulf! Det är nog betydligt fler i världen som dött av terrorism än i viltolyckor. Tänk bara på alla som godtyckligt avrättas under IS vanstyre...

Å vad rovdjuren beträffar, så får du nog först lära dem att bara ta vilt och inte några tamdjur typ får, hundar etc. Sedan kan nog dessa rovdjur få härja fritt :-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Hema  
#490323 IS kan inte hävda sig mot USA.
http://omni.se/for-varje-dod-i-terrorat ... 912ed5fa5e

Men det är uppenbart att viltstammen är för stor om vi ska kunna ha en låg viltolycksstatistik.

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490326
Hema skrev:IS kan inte hävda sig mot USA.
http://omni.se/for-varje-dod-i-terrorat ... 912ed5fa5e

Men det är uppenbart att viltstammen är för stor om vi ska kunna ha en låg viltolycksstatistik.

Den undersökningen gäller ju bara amerikanska liv. De flesta som IS avrättade var nog INTE amerikaner utan lokala infödingar...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

ulf 1  
#490357 det var inte meningen att det skulle bli en diskussion om terrorister, utan hur vettigt det är att ha så stora populationer av vilt som är så besvärliga för skog och trafik... som jag skrev om älg, fanns ett stort motstånd mot att ha en älgstam som bara var en fjärdedel av dagens för ett antal år sen... det hade ju varit skönt för de trefjärdedelarna av tusentals familjer som fått sina liv förstörda helt i onödan, (om man haft kvar sin klarsyn) det var så jag tänkte.... och lite terrorism måste man väl ändå kalla det, jag menar att det ju är lätt att panga på kossorna....eller inte...

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490369 Vill man ha ner viltstammarna ordentligt, så kan man släppa älgjakten fri under 4-5 månader/år och skrota alla fällavgifter.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Hema  
#490399 Enklast är väl att börja öka tilldelningen?

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490400 Det borde inte vara särskilt komplicerat att släppa tilldelningen fri under 4-5 månader/år, givet att viljan nu finns...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).