Skördare

Liabvalsar

31 inlägg 9709 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: valsar

Slutat Slira  
#35507 Har kört över 1 år med liab hjulen har inte annat än ett gott omdöme att ge
utformningen har inte gett större ingrepp än 2-4 mm skador
kan vare ett bra alternativ gentemot andra märken i 1:a hand för att dom
går med lägre klämtryck än andra hjul.
Så jag kan rekommendera dessa. Läste i annons på deras hemsida som heter
www.limainnovation.se tt lägre tryck ger minskad bränsleförbrukning och ökad produktion vilket jag instämmer i

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35637 när jag läser ditt använda namn och ditt inlägg så börja jag att fundera lite. säljer du möjligtvis dom hjulen?? svårt att ta inlägget på allvar.. men dit användar namn kanke inte har nåt att göra med att ditt första inlägg hamnar här?

Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35654 Ja tror Niklas tänkte till lite :lol:

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35661 Var faktiskt min första tanke åxå när ja läste inlägget...

Användarvisningsbild
minikaparen  
#35673 Om man skriver att det går så bra så är det bra om man vet hur grov skog man kör och vilket aggregat man har,stor skillnad på 4 och 2 hjulsdrivet och hur grov bark man har. Har nu provat Liabvalsarna själv nu i dagarna på ett 762 c och på grov tall och kan säga att dom är på väg tillbaka till Lima då jag inte tyckte det gick tillräckligt bra helt enkelt men dom kan gå bra under andra förhållanden så prova det kan ju passa er, bra att det kommer nya idéer

   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36307 Nu efter att kommit på lite annan skog så lär ja ändra mig lite om valsarna. Verkar vara jäkligt olika på skog hur pass bra det drar. Blir det tall med tjock bark så verkar de vara svårt att få riktigt fäste. Fått ställa på trycket en hel del för att de ska riktigt bra.

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#36355 Tror nog liab valsarna är gjorda för gallring enbart.

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36357 Vill man ha bra grepp och lite dubbskador är det nog moipu som gäller Har io.f bara testat finnskogsvalsen mense och moipu

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#36390 Sen beror de nog mycke på vad man har för aggregat, om de e 2 lr 4(5) hjulsdrivet.

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36471 Jo men alla verkar tycka olika om vad som funkar bäst.. (2wd elller 4wd)

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36481 Man är väl i regel mer beroende av hjul som drar bra på ett 2 wd aggregat...

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36492 jo men samtidgt tycker jag att man hör ibland att dom 4wd agg. har det svårt i grov tallskog med tjock bark... vilket jag inte upplevt på vårat 360

Avatar Fallback

Re: Liabvalsar

Inteheltfel  
#47089 Kolla in www.matarhjul.com Finnskogsvalsen har nu lanserat generation 4 av sina valsar. De är utformade för att dra bättre vid låga tryck. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Liabvalsar

minikaparen  
#47164 Har kört ett kort tag med Gen 4 valsarna nu och är nöjd än så länge,får se hur det blir när virket blir mjukare.Nu har det varit kallt ett tag då funkar väl alla valsar bra !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Liabvalsar

Lill Junior  
#49029 http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=37629

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).