fre 05 jan 2018, 00:51#489946Fick höra att man bör klippa bort ev dubbeltoppar i granplanteringarna. Vilken tidpunkt under året är lämpligast för detta?
Föryngring
Klippa bort dubbeltopp på gran
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
fre 05 jan 2018, 00:55#489947Från nu fram till mars-april men innan toppskottet börjar växa.
Jag har en julgransodling där vi klipper nästan samtliga toppskott och formklipper sidogrenarna framtill mars april men kan starta i november utan större bekymmer.
Jag har en julgransodling där vi klipper nästan samtliga toppskott och formklipper sidogrenarna framtill mars april men kan starta i november utan större bekymmer.
Glad i gråväder
fre 05 jan 2018, 08:13#489963Japp, lämna inte någon stump och lämna det vitalaste av toppskotten så blir det bra.
Glad i gråväder
fre 05 jan 2018, 12:59#489996Vi fick tipset att spara ca en cm stump om/när vi klippte på sommaren för att detta skulle minska risken för rotröta. Så hittills har vi klippt på sommaren
fre 05 jan 2018, 16:25#490024Jag tar dem samtidigt med röjning, oberoende årstid, tidpunkt verkar spela mindre roll men oftast blir det dagtid
fre 05 jan 2018, 16:33#490027Klena dubbeltoppar kan man ta när som under året. Men vänta till plantan har gått över 1,5 m för då har oftast den ena dubbeltoppen blivit en spröt och det är enkelt att göra rätt val av topp. På sommaren kådar granen över snittet och på vintern torkar det upp. Dock ska man alltid klippa så nära kvarvarande stam som möjligt utan att skada grenkudden. Gärna med en sekatör som har skär och går omlott istället för mötande skär. Grenar grövre en 1-2 cm bör klippas i juli- augusti så de kan kåda över.
lör 06 jan 2018, 14:44#490176
Vanlig gran har generellt bra förmåga att hantera förluster av grenar och toppskott utan att den dör. Så du kan säkert klippa dubbeltoppar när du vill. För min del med julgransodling är estetiken viktig därav klippning på vintern så att "såret " hinner blir så diskret som möjligt till nästa julgranssässong. Glöm inte att de översta sidogrenarna inte får vara längre än toppskottet då risken är att de tar över som dominant toppskott med risk för krokig stam som resultat.
Jag bifogar några bilder hur jag klipper bort dubbeltoppar med oftast gott resultat.
På första bilden ser du även ärret efter borttagen topp förra året
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Gaffe skrev:Okey, tack. Då blir det sekatör fram. Skall man klippa så tätt inpå stammen som möjligt? Annat att tänka på?
Vanlig gran har generellt bra förmåga att hantera förluster av grenar och toppskott utan att den dör. Så du kan säkert klippa dubbeltoppar när du vill. För min del med julgransodling är estetiken viktig därav klippning på vintern så att "såret " hinner blir så diskret som möjligt till nästa julgranssässong. Glöm inte att de översta sidogrenarna inte får vara längre än toppskottet då risken är att de tar över som dominant toppskott med risk för krokig stam som resultat.
Jag bifogar några bilder hur jag klipper bort dubbeltoppar med oftast gott resultat.
På första bilden ser du även ärret efter borttagen topp förra året
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Glad i gråväder
fre 03 jun 2022, 15:01#759779Om jag förstått saken rätt så är det ok att klippa bort dubbel toppar den här årstiden 🌲
Skapa konto
Skapa konto
sön 05 jun 2022, 08:44#759909Före efter månne de överlever 🤔 🌲
Skapa konto
Skapa konto
sön 05 jun 2022, 12:49#759930På små eller kortare granar löser sig detta med dubbeltoppar oftast sig själv.
Man behöver m.a.o. inte oroa sig om man missar några så kallade dubbeltoppar, när du röjer och granarna är runt två meter lär du ändå inte hitta några dubbelstammar - man kan undra hur det har löst sig
Man behöver m.a.o. inte oroa sig om man missar några så kallade dubbeltoppar, när du röjer och granarna är runt två meter lär du ändå inte hitta några dubbelstammar - man kan undra hur det har löst sig
sön 05 jun 2022, 13:15#759933Dessa granar är planterade -18 och stor del av dem har dubbel topp. Bor behandlade förra sommaren en figur på 1.6ha där ena ändan av skiftet har torvmark.väldig skillnad på plant storlek på figuren.30cm plantor i sämre änden och 1.3m i bättre 🌲

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).