Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bygga egen griplastarvagn ATV

27 inlägg 30418 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga egen griplastarvagn ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48978
Magnus M skrev:
Uvskogen skrev:Lite på sidan kanske, men är det någon som har byggt/modifierat gripen till en skopa för grus?
Känns onödoigt att köpa en helt separat skopa för massor med tusen. Borde gå att sätta på lite plåtar eller nåt sånt.


Jag har en liten grip hemma med skopplåtar till. Har inte kört med den så jag kan inte säga hur bra det är. Kanske kan fota dom om du vill?

Magnus M



Ja gärna om du har möjlighet. Har du gjort dem själv eller köpt plåtarna?

Användarvisningsbild

Re: Bygga egen griplastarvagn ATV

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48982 Jag köpte ett lik till kran billigt eftersom gripen o rotatorn så bra ut. Jag har en splong ny FMV 2000 ståendes som jag tänkt montera på traktor eller kärra så småningom(typ när farsan tröttnat på vajerkranen :smile: ). FMVn har inte runtomsvängande rotator som denna var. Plåtarna medföljde gripen o jag har inte synat dom så noga så jag kan säja om dom är hemmagjorda eller ej. Ska titta på dom o fota.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Bygga egen griplastarvagn ATV

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49015 Tog ett par bilder. Jag tror dom är hemmagjorda.
skopplatar.jpg
grip.jpg


Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Bygga egen griplastarvagn ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49283 Någon som satt en el- vinsh på en kranvagn för fyrhjulingar? Har en xyz och det finns plats mellan kranen och grinden. Vet nån om det finns färdiga fästen att köpa någonstans eller blir det till att klippa och svetsa månne.
(vet att det finns hydraulvinschar, men de kostar 15000 och mer, för mycket för mig).

Har den nu sittandes bak på fyrhjulingen men linan kan lätt ta i skrapa kranen/hydraulslangarna då.

Avatar Fallback

Re: Bygga egen griplastarvagn ATV

calle336  
#52854 Jag har en liten fråga. Om jag skulle nu få fart på mitt bygge. Krävs de då att jag får den CE märkt ?
Om jag ska använda den fär att tjäna pengar. Dvs använda den typ.
Pratade lite löst med en kille som jobbade som säkerhets ingenjör i tisdags å han sa att den måste ce-märkas. Detta kostar ju 30 000 typ så då finns de ju ingen mening med att bygga nått själv längre. E de verkligen så? Nån som vet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga egen griplastarvagn ATV

matz  
#52856 du behöver inte ce-märka den..lika lite som du behöver ce-märka andra verktyg du har i eget arbete

Användarvisningsbild

Re: Bygga egen griplastarvagn ATV

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52872 Men om du har en anställd? Eller nån som hjälper dej? Vet att en granne till mej hade nåt som kallades drängförsäkring utifall nån som råkade vara och hjälpa honom skulle skada sej.

Avatar Fallback

Re: Bygga egen griplastarvagn ATV

matz  
#52881 Det är en vanlig ansvarförsäkring..som gäller vid skada pga din oaktsamhet.Krogar kallar det för sticka i arsletförsäkring,om du sitter på barstolen och får en sticka i baken är det ju krogägaren oaktsamhet

Användarvisningsbild

Re: Bygga egen griplastarvagn ATV

Torparn79  
#52906
trilla skrev:Men om du har en anställd? Eller nån som hjälper dej? Vet att en granne till mej hade nåt som kallades drängförsäkring utifall nån som råkade vara och hjälpa honom skulle skada sej.

länsförsäkringar har något som kallas medhjälparförsäkring, kostar inte många kronor/år.
den gäller för alla typer av medhjälpare oavsett det är anställda eller grannen som dyker upp med lite handräckning..

Avatar Fallback

Re: Bygga egen griplastarvagn ATV

nicklasson110  
#152823 hej har du några ritningar på kranen eller hur långa alla delarna är och på vilka mått du satt kolv in fästningarna lika så vilka profiler du har använt

Avatar Fallback

Re: Bygga egen griplastarvagn ATV

nokkajoker  
#152848 Malwa ATV vagnen, vart försvann den?? Hur var drivningen löst på den?

Avatar Fallback

Re: Bygga egen griplastarvagn ATV

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152895 malwa vagnen var väl den som hade navdrift

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).