Avverkning (slutavverkning)

Avverka bestånd jämte nyckelbiotop

14 inlägg 4712 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverka bestånd jämte nyckelbiotop

nicklas_andreasson  
#489540 Har ett granbestånd på 85år jämte en nyckelbiotop med ängsnycklar på min mark ,är lite orolig att dom skall klassa även detta bestånd som nyckelbiotop.hade tänkt att spara detta granbestånd några år till men kanske bäst att avverkningaanmäla så fort som möjligt, Vad tror ni?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverka bestånd jämte nyckelbiotop

rikard_e  
#489542 Hur stort är beståndet du tänker avverka?

Avatar Fallback

Re: Avverka bestånd jämte nyckelbiotop

nicklas_andreasson  
#489548 Detta granbestånd är 2,5ha och 1300m3sk

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka bestånd jämte nyckelbiotop

Blondin 750  
#489551 Gör ett 0,49ha hygge närmast biotopen först. Utan anmälan. Men håll koll på gränsen.

Avatar Fallback

Re: Avverka bestånd jämte nyckelbiotop

nicklas_andreasson  
#489559 Tanken har slagit mej,
Gjorde en större avverkning 2012 i ena änden på biotopen då var ss ute och kollade och tog upp att det fick inte bli körskador intill biotopen och inget ris, så vet inte om dom blivit ännu hårdare nu några år senare kanske

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka bestånd jämte nyckelbiotop

Blondin 750  
#489563 Om du bara följer gällande regler så borde de ju inte ha nåt att komma med. Och än så länge så är det ju inte olagligt att vara lite korkad och inte förstå att de gärna vill vara med varje gång man går till skogen med nåt annat verktyg än en svampkorgen. Kör på bara!

Avatar Fallback

Re: Avverka bestånd jämte nyckelbiotop

rikard_e  
#489565 Håller med Blondin 750.
Då kan man ta mindre än 0.5 varje år utan att anmäla.

Avatar Fallback

Avverka bestånd jämte nyckelbiotop

Blondin 750  
#489568 Jag tror inte man kan ”gnaga” sig fram med 0,5ha varje år utan anmälan, det funkar bara första året, sen räknas delarna ihop om det inte skiljer mycket i ålder och utvecklingsfas. Del två anmäls som vanligt men då är ju risken mindre för avverkningsstopp. Man får vara lite strategisk i sitt val av första del.

Avatar Fallback

Re: Avverka bestånd jämte nyckelbiotop

markus1978  
#489653 Gallra beståndet mot nyckelbiotopen nu.Sen behöver du inte vara orolig(möjligen för snöbrott och storm).Många är i dag i denna sits.

Avatar Fallback

Re: Avverka bestånd jämte nyckelbiotop

frågande och vetande  
#489688 Är ängsnyckel anledningen till att det blev nyckelbiotop så har du nog inte så mycket att oroa dig för. Har för mig att det är en ljuskrävande växt och ett tätt granområde är nog inte dess favoritbiotop. Detta sagt med lite reservation.

Avatar Fallback

Re: Avverka bestånd jämte nyckelbiotop

nicklas_andreasson  
#489761 Jajamen är ängsnycklar i kärret df det blev regiatrerat som biotop kallas rikkärr och kalkkärr står det som, pratade med min inköpare idag och han sa precis samma som du skrev att dom orkideerna behöver ljus. Så det är nog bara till fördel att få bort granen

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka bestånd jämte nyckelbiotop

Bison  
#489764 Lr spara så försvinner dom

Avatar Fallback

Re: Avverka bestånd jämte nyckelbiotop

Skogstinsen  
#489787 Tål dom vägsalt? :d

Avatar Fallback

Re: Avverka bestånd jämte nyckelbiotop

Blondin 750  
#489800 Många kreativa inslag här... :lol: Kombinera ett smalt hygge närmast biotopen med att gallra lite i det som finns kvar av de 2,5ha så har du skaffat dig både lite spelrum och lite inkomster. Det är väl kanske inte maximal ekonomi på kort sikt men man får väl se det lite som en försäkringspremie.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).