Skogsvagn (Huggarvagnar)

Eget hydrauliksystem på vagnen ?

31 inlägg 14066 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Eget hydrauliksystem på vagnen ?

ananders  
#489166 Ligger i soffan och funderar på att skaffa ett separat hydrauliksystem till min skogsvagn.
Skulle det göra någon större skillnad för mig?

Idag är mina förutsättningar enligt följande.
- Traktons pump ger vid 2270 rpm 53 liter, jag reglerar med fotgasen när jag kör och ligger då och pendlar mellan 1000 och 1500 rpm beroende på vilka funktioner jag använder. Detta ger enligt mina beräkningar mellan 23 och 35 l/min

- Ventilpaketet nominella flöde är 50 l/min, vet ej vad det betyder.

- Rekomenderad pumpkapacitet till kranen är 50 - 70 liter/minut.

- Alternativ på kraftutaget är 540 och 540E.

- Ingen drift.

Jag upplever idag att både vippan och utskjutet går långsamt och tror det skulle hjälpas upp med pump på kraftutaget.
Eller vad säger den samlade expertisen här på forumet?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

stegmaster  
#489202 Et eget pumpsystem kan rekommanderas.
Typ 70l/ min pump, och sen köra den på 540E på Pto.
Då får du ca 50l/min vid ca 1100-1200 rpm på motoren.
Vilken kran och vilket ventilbord er det du har????
Det låt som ett klent ventilbord til en ganska stor kran, men hur som helst bör det klara med 50l/min, och kortare peak över bör det vel ochså klara med. :???:

Avatar Fallback

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

alias  
#489213
ananders skrev:Ligger i soffan och funderar på att skaffa ett separat hydrauliksystem till min skogsvagn.
Skulle det göra någon större skillnad för mig?

Idag är mina förutsättningar enligt följande.
- Traktons pump ger vid 2270 rpm 53 liter, jag reglerar med fotgasen när jag kör och ligger då och pendlar mellan 1000 och 1500 rpm beroende på vilka funktioner jag använder. Detta ger enligt mina beräkningar mellan 23 och 35 l/min

- Ventilpaketet nominella flöde är 50 l/min, vet ej vad det betyder.

- Rekomenderad pumpkapacitet till kranen är 50 - 70 liter/minut.

- Alternativ på kraftutaget är 540 och 540E.

- Ingen drift.

Jag upplever idag att både vippan och utskjutet går långsamt och tror det skulle hjälpas upp med pump på kraftutaget.
Eller vad säger den samlade expertisen här på forumet?


Visst är det en Vreten1000 med 65-40 kran du har?

Är det lättviktspaket (har för mig att dessa kan vara mer begränsande än mekaniska)?

Vid vilket motorvarvtal har du 540 resp. 750 rpm (540E) på kraftuttaget (körde du Valtra 700 eller blandar jag bort korten)?

Om jag tänker rätt så anges kraftuttagspumparnas minutvolym vid 540 eller 1000 rpm på kraftuttagstappen, alltså måste man räkna ner volymen med förhållandet mellan önskat motorvarvtal i förhållande till motorvarvtalet för 540 resp. 540E (750).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

ananders  
#489233 Alias du har helt rätt att det är en Vreten 1000 med 65-40 kran och lättviktspaketet med el on-off draget av en Valtra 700.
540 varv med 540E har jag vid 1594 rpm.
Vretens mekaniska ventilpaket verka ha samma begränsning som lättviktspaketet.

Jo, jag kan nog hålla med dig stegmaster att man kan undra på varför man rekommenderar ett sådant ventilpaket som nästan ligger i underkant på kranens behov.
Annars vad gäller pump så ligger mina tankar så som du rekommenderar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

stegmaster  
#489244 Kolla här hos weimer.
Bara fylla inn data så får du fram olika flöden vid olika varv.

http://www.weimer.se/Resource/File/574/ ... RAULIK.XLS

Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

ananders  
#489245
stegmaster skrev:Kolla här hos weimer.
Bara fylla inn data så får du fram olika flöden vid olika varv.

http://www.weimer.se/Resource/File/574/ ... RAULIK.XLS


Tack :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

alias  
#489267
ananders skrev:Alias du har helt rätt att det är en Vreten 1000 med 65-40 kran och lättviktspaketet med el on-off draget av en Valtra 700.
540 varv med 540E har jag vid 1594 rpm.
Vretens mekaniska ventilpaket verka ha samma begränsning som lättviktspaketet.

Jo, jag kan nog hålla med dig stegmaster att man kan undra på varför man rekommenderar ett sådant ventilpaket som nästan ligger i underkant på kranens behov.
Annars vad gäller pump så ligger mina tankar så som du rekommenderar.


Om jag tänker rätt så skulle en 70L/min pump ge dig ca 44 L/min vid 1000 rpm på motorn - alltså drygt 25 % högre än kapaciteten på 1500 rpm på motorn via traktorns egen hydraulik.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

stegmaster  
#489286
alias skrev:
ananders skrev:Alias du har helt rätt att det är en Vreten 1000 med 65-40 kran och lättviktspaketet med el on-off draget av en Valtra 700.
540 varv med 540E har jag vid 1594 rpm.
Vretens mekaniska ventilpaket verka ha samma begränsning som lättviktspaketet.

Jo, jag kan nog hålla med dig stegmaster att man kan undra på varför man rekommenderar ett sådant ventilpaket som nästan ligger i underkant på kranens behov.
Annars vad gäller pump så ligger mina tankar så som du rekommenderar.


Om jag tänker rätt så skulle en 70L/min pump ge dig ca 44 L/min vid 1000 rpm på motorn - alltså drygt 25 % högre än kapaciteten på 1500 rpm på motorn via traktorns egen hydraulik.

MVH
Alias


Detta var en något konstig sammanlikning tycker jag.
Om man håller sig til 1000varv på motoren, så gir orginalhydrauliken 23l/min, har man en 36cc pto pump(som jag räknade på, som visserligen er drygt 70l/min), så får man ut 46l/min vid 1000 varv, altså en höjning med 100%.
Och höjer du varvet til 1500 rpm får du 35l/min med orginal pumpen, och 70l/min med 36cc pumpen, altså fortfarandet en höjning med 100%. :smile:

Dock er 1000varv lite lågt, men 1100-1200 er lagom til min kran(40-80l/min), får då ut ca 55l/min, och det räcker bra, even til att köra flere funktioner.( åtminstone om man har flödesdelera i ventilpaketet.)

Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489434
ananders skrev:
Jag upplever idag att både vippan och utskjutet går långsamt och tror det skulle hjälpas upp med pump på kraftutaget.
Eller vad säger den samlade expertisen här på forumet?



Utskjutscylindern är ju ganska smal och kräver inte så jättehögt flöde för att få fart. Jag tror att problemet är att det är underdimensionerade ledningar. En 3/8 slang klarar knappt 20 liter/minut med acceptabel flödeshastighet och det blir ganska långa ledningar ut på kran. Du kan skaffa separat hydraulsystem med högre flöde och det kommer att gå snabbare, men det kommer att gå tungt och bygga värme. Den erfarenheten har jag sen jag skaffade eget hydraulsystem på min vagn. Jag har planer på att byta ventil och uppgradera ledningarna nu för att få det att funka bättre.

Så mitt tips är att prova med grövre ledningar först så tror jag att det blir bättre.

Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

stegmaster  
#489444 Nja, en 3/8" slang ska vel klara med upp til 40l/min om den inte går konstant, och det gör ju inte en utskjut.
Sen er det vel bara dom mindre kraner med 40mm kolv til utskjutet som kör med 3/8" slang til detta.
Min kran har 1/2" slang/rör hela vägen til utskjutet(som har 60mm kolv, då det er dubbeltutskjut), och det gissar jag Vreten kranen ochså har, eller??? (Gissar att kolven er en 50mm och 1/2" slang/rör fram til denna, på vretenkranen med enkelutskjut???)
Så då ska det inte vara nåt problem even upp mot 60l/min. (Ser att ventilsliden til utskjut funktionen til min kran er en 60l/min slid).
Och visst blir det skillnad på farten med ökat flödet.
Det ser jag bara jag växlar PTO från 540 til 540E vid samma varvtal på motoren.
En annan sak er ju att man ofta kör utskjutet samtidig med nån annan funktion, t.eks bomlyft eller sticka inn/ut, vrida rotator, så even om man har 55l/min flödet konstant, så får man ju bara ut alt detta flöde til utskjutet om man kör detta ensamt, annars deler flöde sig ju med andra funktioner.


Det finns dock 3 saker jag er inte helt vet hur vil funka på din vagn/traktor med högt flödet/större pump. (typ 70l/min pump)
1. Du har et mycket klenare ventilpaket enn jag har, och har du mot förmoden bara 3/8" slanger fram til kolven, så vil det givetvis vara en bra ide att byta til 1/2", som redan nevnt.
Men er det en klen slid i ventilpaketet til denna funktion(typ 3/8"), eller 40mm kolv med 3/8" ingånger, så hjälper det vel inte så mycket med grövre slanger?
2. Sen vet jag inte hur en valmet 700 klarer en sådan pump på 540E PTO??
Själv kör jag ju med en valmet 6400 (95hk och 400nm) med lite mer ös i motoren enn en valtra 700.
Man hör ju even på en 6400 att motoren får jobba lite om man kör en kolv i ändläge med PTO 540E.
3. Jag har mycket större ventilpaket(som tål upp 110l/min), så det blir inte samma motstand där heller, när oljan bara pumpas rundt, mot ditt klenare ventilpaket, som kanske bildar ekstra värme reden om flödet blir mer en 50l/min, bara vid rundpumping.

Men hur som helst så bör inte 50 l/min vara nåt problem vid konstant krankörning, men gasa upp så du får ut 70l/min, bör du nog kanske inte göra.
Åtminstone inte nån lengre tid.

Men jag er ingen ekspert på det här, det er bara min erfarheter med diverse vagner jag haft .
Vi får se om @morgan nordin dyker upp i denna tråden med lite fasit til dessa frågor. :smile:

Forresten, har du vinch på denna vretenkranen som er koplat ihop med ventilpaketet????

Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

halvproffs  
#489447 Har en valmet 305 med vreten 65-40kran på vagnen 70l/m pump på pto ligger på ca 1200varv och då gådet som bäst tycker jag.. Körde 600 fub i vintras utan problem och har haft den i snart 10 år.
Utskjutet går väl inte i raketfart men tillräckligt fort för mig.Lägger även ur pumpen vid transport om det är längre än ett par minuter körtid

Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

stegmaster  
#489465 OK, ja det låt ju bra. :-bd
Kör du PTO på 540E då, eller??

Ja koppla ur pumpen när den inte behövs gör jag med.

Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

halvproffs  
#489475
stegmaster skrev:OK, ja det låt ju bra. :-bd
Kör du PTO på 540E då, eller??

Ja koppla ur pumpen när den inte behövs gör jag med.


Finns ingen E-beteckning på min traktor.

Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

stegmaster  
#489510
halvproffs skrev:
stegmaster skrev:OK, ja det låt ju bra. :-bd
Kör du PTO på 540E då, eller??

Ja koppla ur pumpen när den inte behövs gör jag med.


Finns ingen E-beteckning på min traktor.

Ok, Ser det nu själv ochså, när jag kollar konedata.net
Finns endast en fart i en 305 så du får gasa motoren til 1890rpm för att få 540rpm på pto.
Med 540E får man ut 540rpm vid 1539rpm på motoren, men då går det givetvis något tyngre spesielt på låga varv, som typ 1000rpm på motoren.
Så motoren får inte vara för liten om man vil köra på 540E.

Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

molnia  
#489514 Har du lättviktspaketet?
Nu är det förmodligen inte samma grejer i vreten som moheda men vårt ventilpaket är inte lämpligt att ge mer än 50minutliter.
Har hört nått om att det finns en typ av ventil som vid högre flöden än inställt skickar det till tank. Är ju olämpligt ur varmgångssynpunkt men kanske billigare lösning om det bara vissa tillfällen som man varvar så pass att pumpen ger mer än gränsvärdet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).