Verkstan

Vilken svets ska man köpa?

28 inlägg 78840 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken svets ska man köpa?

vedhämtarn  
#489419 Tjenare skogsforum! Jag är ute efter en billig och bra svets som inte är en MIG för jag vill inte köpa gas.

Svetsen ska användas till lite allt möjligt på gården som t.ex modda atv skogsvagn eller liknande.

Funderar på en Pinnsvets är det något att ha?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vilken svets ska man köpa?

tallen100  
#489421 Pinnsvets är det bästa, en mig utan gas är tämligen värdelös.
Titta på Biltemas svetsinverter, bra pris och ganska fin att svetsa med.

Avatar Fallback

Re: Vilken svets ska man köpa?

vedhämtarn  
#489423 vad sägs om denna? är den för klen?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ts-210047/

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken svets ska man köpa?

Stuttkjukken  
#489426 Kjøp deg kemperi 180. Da får du ett veldig anvendelig apperat til alt mulig.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vilken svets ska man köpa?

Tjita1  
#489429 100 A är inte mycket att hänga i granen. Räcker till 2-3 mm plåt ungefär.
En enfassvets på säg 180-200 A eller en trefassvets på 250-300 A räcker till det mesta man kan tänkas behöva göra, även på tyngre utrustning. Med mer än så (men då får du säkra upp) kan du även göra såkallad "Carbon Arc Gouging", dvs skärning och skrapning med en kolstång. Kräver dock ett dyrt specialhandtag och en herrans massa tryckluft, så det är kanske inte så intressant.

Och ja, pinnsvets är det enda som gäller om du inte vill köpa en gasflaska. Annars är Albeeflaskorna ganska trevliga om du inte ska svetsa så mycket. Finns både i ren Argon till MIG i alu och TIG (i allt "normalt" material), och i Argon/CO2 mix till MAG i stål.

ESAB har en ny multiprocessvets som verkar trevlig, Rebel heter den, tar både TIG, MIG och pinne, dock inte AC TIG (för alu), finns i en enklare 215A version som tyvärr saknar gassolenoid för TIG-funktionen, samt en vassare 235A som tar fullstora trådrullar för MIG och har separat gasanslutning med separata solenoider för TIG och MIG. Båda modellerna är enfas.

Avatar Fallback

Re: Vilken svets ska man köpa?

Førland  
#489430 Eller et castolin apparat .det er hakke bedre enn kemppi.pinnesvets og esab ok 48.15 pinner så klarer du deg lenge

Avatar Fallback

Re: Vilken svets ska man köpa?

Doc's Wood  
#489440 Pinnsvets absolut. Rekommenderar ett kvalitetsinköp direkt! Har du en bra rejäl svets kommer du använda den mer än om du köper dig ngt billigt elände. Har själv en Kemppi 220, helt suverän! Ett alternativ till billigt kan vara en begagnad kvalitetssvets.

Användarvisningsbild

Re: Vilken svets ska man köpa?

Kallkällene  
#489442 Kemmpi minarc 180, lättarbetad och smidig.

Avatar Fallback

Re: Vilken svets ska man köpa?

MDin  
#489443 Förlåt en yngling, men jag köpte en svets från Clas Olson, en mig med rörtråd som har flussmedel i tråden. Inte den billiga utan den större. Jag hade en MIG med gas tidigare som var omöjlig att svetsa utomhus med då skyddsgasen blåste bort. Jag är helnöjd och svetsar upp till 6-8 mm stålplåt med bra resultat. Visserligen skvätter det loppor en del men det får man köpa.
Förmodligen får jag mothugg på mitt inlägg men det står jag ut med. Pinne är väl ok om man är stadig på hand, vi gamla stötar är ju lite darriga och har lite svårt att hålla ett jämt flyt i pinnen. Då talar jag för mig själv. Någon annan som svetsar med rörtråd?
Viktigt är att inte köpa ngn billig tråd om det ska bli bra.

Användarvisningsbild

Re: Vilken svets ska man köpa?

Seb macahan  
#489450 Idag är priserna på de kända fabrikaten så pass låga så jag hade rekomenderat, Kempi, Lincoin, Esab. Har själv en Kempi och en Lincoin och är mycket nöjd med båda. Du får vad du.betalar för. Och jag har bara haft otur med biltemas grejer tyvärr...

Användarvisningsbild

Re: Vilken svets ska man köpa?

JohannesG  
#489452 Vi har en 150A Luna pinnsvets, hade gärna haft större, men det går. Vet inte vad maskinen egentligen heter, Luna tillverkar inga svetsar vad jag vet. Och så har vi en 250A Kemppi MIG, med 1mm tråd och självklart gas.

Båda har sina användningsområden. Migen är på ett sätt lättare att använda och går framför allt snabbare att svetsa med. Men det måste vara HELT vindstilla eller användas inomhus i ett svetsrum eller verkstad för att det ska bli bra. MIG är även för det mesta en kallare process än pinne och därmed sämre inträngning.
Pinnen används till allt möjligt förutom tunnplåt och det går lika bra att svetsa när det blåser som om det är vindstilla så är det utomhusarbete är det pinne som gäller till 95%. Pinnen bränner in bättre och skapar mer värme. Pinne är svårare att lära sig, men enligt vissa är det lättare att få en stark svets med pinne då det är en varmare process. Med MIG kan man lättare göra en supersnygg svets som egentligen bara ligger på ytan och inte har bränt in. Vill du lära dig svetsa och du inte skall jobba med tunnplåt tycker jag du skall börja med att köpa en pinnsvets.

Avatar Fallback

Re: Vilken svets ska man köpa?

MDin  
#489453
JohannesG skrev:Vi har en 150A Luna pinnsvets, hade gärna haft större, men det går. Vet inte vad maskinen egentligen heter, Luna tillverkar inga svetsar vad jag vet. Och så har vi en 250A Kemppi MIG, med 1mm tråd och självklart gas.

Båda har sina användningsområden. Migen är på ett sätt lättare att använda och går framför allt snabbare att svetsa med. Men det måste vara HELT vindstilla eller användas inomhus i ett svetsrum eller verkstad för att det ska bli bra. MIG är även för det mesta en kallare process än pinne och därmed sämre inträngning.
Pinnen används till allt möjligt förutom tunnplåt och det går lika bra att svetsa när det blåser som om det är vindstilla så är det utomhusarbete är det pinne som gäller till 95%. Pinnen bränner in bättre och skapar mer värme. Pinne är svårare att lära sig, men enligt vissa är det lättare att få en stark svets med pinne då det är en varmare process. Med MIG kan man lättare göra en supersnygg svets som egentligen bara ligger på ytan och inte har bränt in. Vill du lära dig svetsa och du inte skall jobba med tunnplåt tycker jag du skall börja med att köpa en pinnsvets.


JaJa.... Du har rätt i allt, jag hade jordens kvav innan jag bestämde mig. Svetsar i stort sett bara upp till 4mm å det är ok för mig och MIG:en.
Och så gjorde jag ett "braköp", en automatisk svetshjälm! Rekommenderar en sådan. Helt plötsligt ser man vad man gör innan man "sätter till"[emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Vilken svets ska man köpa?

totte  
#489471 Ett bra argument för pinnsvetsen är att den inte har samma krav på rena metallytor. MIG kräver absolut renslipat från rost, färg och andra föroreningar. Med pinnsvetsen tål det betydligt mer. Visst bör man rengöra även då, men det är inte lika kinkigt, och t ex lite ytrost på järnet gör inget. Färg bör man i vilket fall alltid ta bort för den egna hälsans skull.

Automatisk svetshjälm alla gånger, det blir så oerhört mycket enklare.

Har själv en liten Telwin 120 A. Mycket bra för mina behov, sällan över 5 mm gods, men klart för liten om det handlar om skogsvagn och annat grovt. Upp i minst 150 A klassen, helst 200. En stor del av alla dåliga svetsar skapas av för lite värme. Mycket värme kräver mycket ström.

Användarvisningsbild

Re: Vilken svets ska man köpa?

Stampep  
#489483 Ska det vara en billig svets så kolla efter en begagnad pinnsvets av bra märke, helst 3fas. Jag har en gammal esab 150a, Köptes för 500:- och den går bättre än kompisens typ 15år nyare esab 1 fas. Det är iaf våran uppfattning som amatörsvetsare[emoji6]

Avatar Fallback

Re: Vilken svets ska man köpa?

husqvarna_med_sthil  
#489489 Jag har en Telwin och en Esab pinne samt en billigare med flusstråd. Använder bägge, nu sist gick stoppen på bulten som håller toppstång mot traktorn och den svetsade jag tillbaka med flusstråden medan jag har använt pinne till andra saker som att laga skopan osv... Personligen tycker jag det är mycket roligare att svetsa med pinne och till allt som rör traktor, vagnar osv så skulle jag välja en sådan om jag bara fick ha en sort.

Nån som testat den där Rebel föresten ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).