Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Frågor om Alstor

109 inlägg 48975 visningar 66 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

värmSkog  
#489296 Nej tyvärr. Det gjorde ont i själen när jag sålde den, Alstorn var ju som min bästa vän..

Jag får nog köpa en ny vän igen :lol:

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

JohannesG  
#489297
80-90 skrev:Hoppas det e ok att jag ställer en fråga här ? Har börjat tröttna på å hugga 5 granar extra för å komma åt å vinscha eller nå med kranen när man hugger vindfall !! Så jag har börjat kika på Alstor 821 evt 833 . Är dom ok i skogen ?? Eller är det bara svindyra leksaker ?? Tycker det ser ut som dom funkar bra när man kollar på tuben .. alla svar å synpunkter mottages med glädje

För att svara på ursprungsfrågan så hade jag hellre sätt någon mindre radiostyrd oöm lunnare som kan dra ut virket dit traktorn kommer åt. En liten maskin på band med vinsch och har en vikt på 500-700kg som antingen kan lyftas i trepunkt/frontlyft eller köras/lyftas upp och transporteras på skogsvagnen. En maskin som är så oöm a att det inte gör något att välta den, bara vinscha upp den igen. Blir säkert dyrt, men Alstor är inte gratis den heller.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

erm  
#489301 @JohannesG En järnhäst mao eller?

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

källshult  
#489302 Oxen finns med radiostyrning och den är kraftigt och tål att välta med. Den går fint att lasta upp på skogsvagnen med kranen. Har jobbat med en sån som anställd åt en privat markägare det var mellan - 95till 2000.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

JohannesG  
#489317 Precis, något sådant ja. Hade helt tappat bort dessa maskiner ur minnet när jag skrev.

Radiostyrning är kanske inte ett måste, men jag tänker att det är en fördel om terrängen är sådan att det finns en vältrisk.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

källshult  
#489318 Har man traktor och skogsvagnen så är en oxen mycket bra kombination. Har man tänkt att enbart ha ALSTOR och köra med så tror jag att det är en bra maskin till strö träd och gallringar och på mossar och till ved huggning.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Samlarn  
#489344 80-90 vart i Sverige håller du till? Du får komma och kolla på min 821:a om du vill.
Jag är helnöjd än så länge trots prislappen som är ganska rejäl, men den är värd varje krona och andrahandsvärdet är ju riktigt bra på dom så pengarna är ju inte borta, inte alla iaf.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

80-90  
#489348
Samlarn skrev:80-90 vart i Sverige håller du till? Du får komma och kolla på min 821:a om du vill.
Jag är helnöjd än så länge trots prislappen som är ganska rejäl, men den är värd varje krona och andrahandsvärdet är ju riktigt bra på dom så pengarna är ju inte borta, inte alla iaf.

Jag bor i v Värmland

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Samlarn  
#489350
80-90 skrev:
Samlarn skrev:80-90 vart i Sverige håller du till? Du får komma och kolla på min 821:a om du vill.
Jag är helnöjd än så länge trots prislappen som är ganska rejäl, men den är värd varje krona och andrahandsvärdet är ju riktigt bra på dom så pengarna är ju inte borta, inte alla iaf.

Jag bor i v Värmland

Har du vägarna förbi östra Värmland så hojta till så får du testa lite.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489374
JohannesG skrev:En maskin som är så oöm a att det inte gör något att välta den, bara vinscha upp den igen.

Varför skall man klara av att välta ?? Jag har kört Järnhäst i mer än 15 år med huvuduppgift att skota fram till basväg/traktorväg eller t.o.m. skota ända till avlägg utan att någonsin ha vält.
Visserligen tror jag att Järnhästen klarar av att välta (den hamnar bara up-och-ner på gallergrinden) men jag kan inte tänka ut något läge där den skulle välta.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

80-90  
#489376
Samlarn skrev:
80-90 skrev:
Samlarn skrev:80-90 vart i Sverige håller du till? Du får komma och kolla på min 821:a om du vill.
Jag är helnöjd än så länge trots prislappen som är ganska rejäl, men den är värd varje krona och andrahandsvärdet är ju riktigt bra på dom så pengarna är ju inte borta, inte alla iaf.

Jag bor i v Värmland

Har du vägarna förbi östra Värmland så hojta till så får du testa lite.

Det ska jag göra !! Tack för inbjudan :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

JohannesG  
#489381
th skrev:
JohannesG skrev:En maskin som är så oöm a att det inte gör något att välta den, bara vinscha upp den igen.

Varför skall man klara av att välta ?? Jag har kört Järnhäst i mer än 15 år med huvuduppgift att skota fram till basväg/traktorväg eller t.o.m. skota ända till avlägg utan att någonsin ha vält.
Visserligen tror jag att Järnhästen klarar av att välta (den hamnar bara up-och-ner på gallergrinden) men jag kan inte tänka ut något läge där den skulle välta.

Min tanke är naturligtvis inte att man skall välta regelbundet. Men jag tänker att om maskinen skall användas där traktorn inte kommer fram skulle det exempelvis kunna vara ett ställe med extremt brant ojämn terräng och då skulle olyckan lätt vara framme. Men naturligtvis skall inte maskinen vara lättvält.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489387 Jag har vält ett par gånger med Oxen när jag dumt nog lunnat några stockar på skrå, inte att rekommendera. Den är för tung för att man ska fixa det med handkraft så då har jag varit tvungen att hämta en vinsch för att få den på rätt köl.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489389
JohannesG skrev:
th skrev:
JohannesG skrev:En maskin som är så oöm a att det inte gör något att välta den, bara vinscha upp den igen.

Varför skall man klara av att välta ?? Jag har kört Järnhäst i mer än 15 år med huvuduppgift att skota fram till basväg/traktorväg eller t.o.m. skota ända till avlägg utan att någonsin ha vält.
Visserligen tror jag att Järnhästen klarar av att välta (den hamnar bara up-och-ner på gallergrinden) men jag kan inte tänka ut något läge där den skulle välta.

Min tanke är naturligtvis inte att man skall välta regelbundet. Men jag tänker att om maskinen skall användas där traktorn inte kommer fram skulle det exempelvis kunna vara ett ställe med extremt brant ojämn terräng och då skulle olyckan lätt vara framme. Men naturligtvis skall inte maskinen vara lättvält.

Man skulle kunna tänka sig att vagnen välter om man har ett högt lass men om man har en vettig koppling mellan vagn och dragfordon så går bara kopplingen åt skogen om vagnen välter. Jag har faktiskt råkat ut för det en gång men eftersom Järnhästen har en tapp à la gräsklippartraktorer så är de bara järnet mellan vagnen och Järnhästen som vrider sig. Kostar mindre än 50 kr + lite borrande och filande att skaffa sig ett nytt.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

Jole  
#489410 Det finns en del faktorer som spelar stor roll i vilken maskin som passar dig: Hur mycket vindfällen har du i genomsnitt att hantera? Ska du bara köra vindfällen och frötallar? Tänker du köra åt andra? Vill du gallra motormanuellt utan stickvägar? Är det långt mellan traktorvägarna? Har du steniga och kuperade marker?

Om vi får lite mer kontext blir det lättare för oss.
Med det sagt, såhär tänker jag.
Som jag ser det finns det tre alternativ här:

Minilunnare: Oöverträffad smidighet med mindre volymer och korta avstånd. Dock en specialmaskin som inte är bra till mycket annat än just lunning av vindfällen och frötallar. Relativt lågt pris. Tänk även på att bandmaskiner ibland har sämre klätterförmåga än hjulmaskiner i kuperad och stenig terräng, som jag antar att du har i västra Värmland.

Alstor: Oöverträffad framkomlighet och kapacitet för sin storlek. Mångsidig maskin som kan göra det mesta i skogen och passar för lite större volymer och längre avstånd, eller om du bara vill vara så effektiv som möjligt. Kan gå i 25km/h för egen maskin, har rejäl kran och är tåligt byggd. Dock ganska dyr.

ATV med vagn: En blandning av de båda. Inte lika nätt som en minilunnare men med mer flexibilitet och högre kapacitet, dock sämre än en Alstor. Har du redan en ATV blir investeringskostnaden inte så hög. En Alstor har mycket bättre framkomlighet och tål mycket mer stryk än en ATV med vagn.

Är en Alstor en onödigt dyr leksak? Kanske. Men det är en rejäl liten skogsmaskin som gör jobbet i skogen bra mycket roligare och effektivare. Det finns mycket man inte "behöver" men som gör livet lättare och roligare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).