Ölmstad Svets & Smide drivs idag av Leif Jacobson men företaget startade som en bysmedja någon gång på 30-talet av Leifs farfar. På 60-talet tog Leifs far över verksamheten och gjorde då bl a påbyggnationer på lastbilar. Under tidigt 80-tal började man ta fram skogsutrustning till Fiattraktorer i samarbete med Rosenqvist Maskin i Jönköping och sedan breddades den här verksamheten att omfatta allt fler traktormärken.
Idag är det framför allt Deutz 5000-serie, Massey Fergussons 56- & 57-serier och New Hollands T4, T5 och T6:or som skogsutrustas i Ölmstad. En och annan Valtra A eller N hinns också med samt några traktorer av andra märken. När jag var på besök stod t ex en John Deere 5085M inne redo att bli skogstraktor. De flesta ombyggnadsuppdrag kommer från generalagenter eller återförsäljare och avser nya traktorer men det händer också att skogsägare som köpt en begagnad traktor kommer in för en ombyggnad.
Bukplåtar ett måste
Den vanligaste ombyggnationen är att traktorn utrustas med bukplåtar och en vändbar förarplats.
-Hade man en Volvo BM 430 eller en gammal Boxer gick det ju att ge sig ut i skogen utan att riskera allt för kostsamma skador. Idag är traktorerna mycket mer tekniskt avancerade, säger Leif. Det finns mycket mer känslig elektronik och hydraulik som måste skyddas innan man ger sig till skogs med en ny traktor så buk- och skyddsplåtar är ett måste. Annars kan det bli dyrt!
Specialdesignad halvratt
Att åstadkomma en vändbar förarplats brukar innebära att montera en ny svängbar stolsinfästning, sätta in en bakrutekil så att det blir plats för spakarna till kranen samt vid behov flytta om reglage eller inredningsdetaljer så att det går att svänga runt med stolen och så att det blir lite mer benutrymme. Dessutom monteras ofta en specialdesignad ”fällbar” ratt. Den består enkelt uttryckt av två halvor och den ena, nedre halvan kan fällas upp när man vänder på stolen vilket ger någon decimeter extra utrymme. Halvratten kan sitta på under skogssäsongen för att sedan bytas tillbaka till ursprungsratten när fältstäsongen börjar på våren.
Kostnaden för buklåtar och vändbar förarplats inkl montering och arbete ligger runt 30 000 kr. Det tar normalt 3-4 veckor från det att man fått in traktorn tills jobbet är klart. För den som vill köpa en bakrutekil till sin begagnade traktor hamnar kostnaden runt 3-4000 kronor beroende på traktormodell.
Front- & takbåge
På en del traktorer monteras ytterligare skydd för att skona traktor och minska risken för föraren vid t ex arbete med kran- och/eller skördaraggregat. Det vanligaste skyddet är frontskyddet och det finns även en takbåge. Front- och takbågen kostar runt 5000 kr vardera inkl montering. Utöver bågarna tillverkar och monterar Ölmstad även lampskydd vilket brukar hamna runt 1500-2000 kr per traktor.
Den ena traktorn är inte den andra lik
De vanligaste komponenterna som t ex de mest frekventa skyddsplåtarna och frontbågarna finns i lager men annars är det vanligt att utrustningen tillverkas efter behov. Ölmstad Svets & Smide har en modern maskinpark för laserskärning och bockning av plåtar. Ritningen till varje unik komponent finns lagrad i datorn, enkel att ta fram för att snabbt tillverka unika komponenter för de flesta traktorer.
-Det kan vara stor variation i t ex bukplåtens design beroende på traktorernas utrustningsnivåer, säger Leif. Samma traktormodell kan levereras med olika tankar, hydraulik och annat som måste tas hänsyn till när skyddsplåtarna designas. Plåtarna ska skydda det som är känsligt men samtidigt finns det saker man måste kunna komma åt som tex filter och urtappningspluggar.
Under våren brukar det mest handla om större traktorombyggnader och då tillverkar Ölmstad även en del vagnar för skärbord och storbalar. Däremot är det mest mindre ombyggnader som görs under hösten och de flesta är skogsanpassningar.
Det är intressant att se hur långt man kommer med specialistkunskap och specialisering. Det är t ex vanligt att Ölmstad levererar material till återförsäljare och verkstäder som skogsanpassar traktorer i t ex Baltstaterna. Lite tvärt emot det som annars brukar vara det vanliga: d v s att vi köper produkter eller komponenter som är tillverkats i Baltstaterna till en lägre kostnad.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto