Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Frågor om Alstor

109 inlägg 48964 visningar 66 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frågor om Alstor

80-90  
#439288 Hoppas det e ok att jag ställer en fråga här ? Har börjat tröttna på å hugga 5 granar extra för å komma åt å vinscha eller nå med kranen när man hugger vindfall !! Så jag har börjat kika på Alstor 821 evt 833 . Är dom ok i skogen ?? Eller är det bara svindyra leksaker ?? Tycker det ser ut som dom funkar bra när man kollar på tuben .. alla svar å synpunkter mottages med glädje



   TS
Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Samlarn  
#439321
80-90 skrev:Hoppas det e ok att jag ställer en fråga här ? Har börjat tröttna på å hugga 5 granar extra för å komma åt å vinscha eller nå med kranen när man hugger vindfall !! Så jag har börjat kika på Alstor 821 evt 833 . Är dom ok i skogen ?? Eller är det bara svindyra leksaker ?? Tycker det ser ut som dom funkar bra när man kollar på tuben .. alla svar å synpunkter mottages med glädje

Nu har jag en lite äldre Alstor men jag är riktigt nöjd med den. Har kört allt från frötall till hemved och det har funkat för mig, bara man tänker på att det är en liten maskin och inte toklastar. Tittar på en 821:a för att byta upp mig till nya chassiet men får se vad ekonomin tillåter[emoji51]

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

ÅsaNisse  
#440985 Du ska nog titta efter lite senare årsmodeller, för de äldre tycker jag oftast ser ut som skitnödiga hundar. Låga i bakändan med benen brett isär.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Samlarn  
#489044 Här kommer en uppdatering, fick hem min 821:a innan jul och har börjat testa lite. Vilken skillnad det är mot min gamla bensinare. Har du köpt någon ännu?

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

Skoginvest  
#489069 Jag har en Alstor -06 bensinare och är mycket nöjd. Den är enorm att ta sig fram i svår terräng såsom blockigt, dålig bärighet mm. Träffade en gammal storentreprenör på däckverkstaden och han sade att det är ingen maskin som slår Alstorn i framkomlighet. Han har haft alla sorters skotare i sitt företag. Hugger man strövindfällor är den suverän pga man behöver inte planera körningen. Den är så smidig så det är bara att köra fram till vindfällan utan att reka. Skulle det krångla till sig så tar man vinschen. Enda nackdelen är att den lastar för lite.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

mrvimek  
#489114 Ja har en 820 nu . Har ägt två terri och en vimek ! Alstor slår alla med hästlängder och de bekymmer ja har haft är att nå Boggi kedja har gått sönder . Nu så finns de utbytes lådor att köpa och funkar smidigt . Sen så får ja alltid reservdelar dagen efter ja har prata me dom !! Men vid mer frågor så fråga efter Nicklas på Alstor han kan allt om dom första till dom nya :)

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

kennethkk  
#489159
1514725522__20171231_133635.jpg
Jag går och väntar på min alstor som jag hoppas kommer till veckan. Är det någon som har provat dom här kedjorna från nyvab till alstorn.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

mrvimek  
#489162
kennethkk skrev:
1514725522__20171231_133635.jpg
Jag går och väntar på min alstor som jag hoppas kommer till veckan. Är det någon som har provat dom här kedjorna från nyvab till alstorn.
har kedjor men aldrig använt

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

värmSkog  
#489169 Använde aldrig kedjor heller, Alstorn kom fram överallt ändå

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

mrvimek  
#489197
värmSkog skrev:Använde aldrig kedjor heller, Alstorn kom fram överallt ändå
om de inte över 60 cm me snö ;)!

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

värmSkog  
#489226 Du får sätta spetsplog fram på Alstorn :lol:

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

mrvimek  
#489285
värmSkog skrev:Du får sätta spetsplog fram på Alstorn :lol:
haha :)

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

sveakatten  
#489290 Hur mycket kör ni fram på ett år med Alstorn?
Kan man köra in dom pengarna en sådan kostar, eller hur tänker ni?
Man blir ju lite intresserad när men ser en sån med band. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

värmSkog  
#489292 Hur mycket man körde fram på ett år kunde variera kraftigt beroende på vad man höll på med.

Är lite samma sak här, Det går säkert att tjäna tillbaka pengarna beroende på vad du gör och hur du räknar på din egna tid. Det var inte det viktiga när jag köpte min maskin.
För min del var det guld värt att kunna städa ut alla vindfällen på marken utan att behöva hugga bort en massa andra träd för att komma åt vindfällena, Gallra små känsliga områden manuellt, Plocka ut frötall och tomthuggningar var sånt jag pysslade med.

Kommer ihåg när man fick Alstorn så kunde man plötsligt köra på ställen där man inte har kunnat köra med andra maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Samlarn  
#489295
värmSkog skrev:Hur mycket man körde fram på ett år kunde variera kraftigt beroende på vad man höll på med.

Är lite samma sak här, Det går säkert att tjäna tillbaka pengarna beroende på vad du gör och hur du räknar på din egna tid. Det var inte det viktiga när jag köpte min maskin.
För min del var det guld värt att kunna städa ut alla vindfällen på marken utan att behöva hugga bort en massa andra träd för att komma åt vindfällena, Gallra små känsliga områden manuellt, Plocka ut frötall och tomthuggningar var sånt jag pysslade med.

Kommer ihåg när man fick Alstorn så kunde man plötsligt köra på ställen där man inte har kunnat köra med andra maskiner.

värmSkog har du inte kvar Alstorn?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).