Skogsmiljö och Trädlära

Lav på Gran

15 inlägg 9717 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lav på Gran

MDin  
#488878 Hej
Kanske man ska kalla det för mossa Eller?
Jag har ett område på c:a 1 ha som granarna uteslutet har en beläggning på både gren och stam. Smågranarna klarat sig men de lite äldre, omkring 10 cm brösthöjd och grövre har påväxten.
Jag har funderat på varför och först i dag tog jag en bild på en grangren. Området ligger på den höga delen av marken, träden har ordentligt avstånd till varandra. Marken är stenig med växtlighet av ljung, blåbärs och lingonris och markmossa.
Kan någon svara på fenomenet?

Vad kan det här bero på? Tar virket skada? Är tillväxten skral?? mm.
IMG_3872.JPG




   TS
Användarvisningsbild

Re: Lav på Gran

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488888 Ser ut att vara blåslav, som går under epitetet sveriges vanligaste växt (i vad mån nu lavar kan räknas som växter). Inget att bry sig om med andra ord.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Lav på Gran

JensSkoog  
#489011 Hur högt upp i träden når laven, @MDin ?

Att smågranerna inte har lav på sig beror väl på att lav behöver lång
tid för att etablera sig, så den kommer nog med tiden. :wink:

Håller med Niking i att det är "blåslav" eller "kvistlav" som vi kallar den
på norska (Hypogymnia physodes).
Sitter inte så hårdt fast på träd och grenar, och har inga "röter" som går
in och skadar trädet, så den är ofarlig för skogen enligt vad jag vet :?: :?: .

Användarvisningsbild

Re: Lav på Gran

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489015 Japp, lavarna är helt ofarlig för värdträden. Däremot kan ju vissa andra lavar äventyra äganderätten 😡 men det är ju snarare miljömupparnas fel...
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 01 jan 2018, 16:34, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lav på Gran

MDin  
#489019 [quote="JensSkoog"]Hur högt upp i träden når laven, MDin ?

Att smågranerna inte har lav på sig beror väl på att lav behöver lång
tid för att etablera sig, så den kommer nog med tiden. :wink:

Håller med Niking i att det är "blåslav" eller "kvistlav" som vi kallar den
på norska (Hypogymnia physodes).
Sitter inte så hårdt fast på träd och grenar, och har inga "röter" som går
in och skadar trädet, så den är ofarlig för skogen enligt vad jag vet.

Hej JensSkog!
Nog räcker laven ett par tre meter upp.
Vad som förundrar mig är att de granar som står lite längre ned och tätare inte har samma benägenhet att få lav på sig. De här har ju guldläge, ljus, luftigt mm. Ser inte så snyggt ut, men om dom inte mår tjyvens av lite lav så får dom väl hållas till vad dom antagligen tycker om.[emoji1]

   TS
Avatar Fallback

Re: Lav på Gran

MDin  
#489021
Niking skrev:Japp, lavarna är helt ofarlig för värdträden. Däremot kan ju vissa lavar äventyra äganderätten 😡 men det är ju snarare miljömupparnas fel...
/Niklas


Niklas!
Jag har släkt som är grävarmupp och gärna vill gräva i gräva i det förflutna. Passar mig väldigt noga för att berätta allt vad jag hittar i skogen. Dessutom är dottern antikvarie, hon gräver inte men har synpunkter på vad vi för saker i hemmet. Hur krångligt ska de va att vara människa[emoji23][emoji1]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lav på Gran

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489040
MDin skrev:
Niking skrev:Japp, lavarna är helt ofarlig för värdträden. Däremot kan ju vissa lavar äventyra äganderätten 😡 men det är ju snarare miljömupparnas fel...
/Niklas


Niklas!
Jag har släkt som är grävarmupp och gärna vill gräva i gräva i det förflutna. Passar mig väldigt noga för att berätta allt vad jag hittar i skogen. Dessutom är dottern antikvarie, hon gräver inte men har synpunkter på vad vi för saker i hemmet. Hur krångligt ska de va att vara människa[emoji23][emoji1]

Jo, varför göra livet enkelt för sig, när man kan göra det så behagligt komplicerat! ;-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lav på Gran

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489207 Ja det gamla tyska talesättet håller:
Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann

Användarvisningsbild

Re: Lav på Gran

Älgfoderodlare  
#489221 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 05:00, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lav på Gran

MDin  
#489240
Älgfoderodlare skrev:
MDin skrev:Hej
Kanske man ska kalla det för mossa Eller?
Jag har ett område på c:a 1 ha som granarna uteslutet har en beläggning på både gren och stam. Smågranarna klarat sig men de lite äldre, omkring 10 cm brösthöjd och grövre har påväxten.
Jag har funderat på varför och först i dag tog jag en bild på en grangren. Området ligger på den höga delen av marken, träden har ordentligt avstånd till varandra. Marken är stenig med växtlighet av ljung, blåbärs och lingonris och markmossa.
Kan någon svara på fenomenet?

Vad kan det här bero på? Tar virket skada? Är tillväxten skral?? mm.
IMG_3872.JPG


Kvistarna är nog döende o ger näring till laven. Stamkvista granarna o öka tillväxten o virkeskvaliteten. Kvistarna fyller samma funktion för lavarna även om de ligger på backen. Näringsomsättningen blir högre o det gynnar träden bättre om kvisten ligger på backen. Man får en öppnare och gångvänligare skog som kan ge mer av bären om det blir ljusare.


Tack för tips[emoji847]
Då blir det så. Har stamkvistat en hel del granar runt huset. Dom växer bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lav på Gran

MDin  
#489241
lfq skrev:Ja det gamla tyska talesättet håller:
Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann


Hej!!
Skulle man kunna få en liten översättning,
jag är bara bekant med det Svenska språket och Engelska (USA)[emoji17]

   TS
Avatar Fallback

Re: Lav på Gran

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489249 Det är precis det som står i slutet av inlägget från Niklas. Tänkte kanske inte på att det nu inte är obligatoriskt med tyska i skolan. Bara en av mina söner hade faktiskt tyska både på högstadiet och gymnasiet.
Niklas inlägg slutar med : Varför göra livet enkelt för sig ...

Användarvisningsbild

Re: Lav på Gran

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489269 ...när man kan göra det så behagligt komplicerat!

Jo, jag har läst tyska i skolan under 6 år, fast jag nu har glömt det mesta. ;-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lav på Gran

MDin  
#489298
lfq skrev:Det är precis det som står i slutet av inlägget från Niklas. Tänkte kanske inte på att det nu inte är obligatoriskt med tyska i skolan. Bara en av mina söner hade faktiskt tyska både på högstadiet och gymnasiet.
Niklas inlägg slutar med : Varför göra livet enkelt för sig ...

Hej å god fortsättning på det nya!
När jag "skolade" mig valde jag bort tyskan för avancerad teknisk Engelska, tyckte att jag behövde det i mitt val av yrke, svagströmstekniker. Det paradoxala är att jag arbetade inom området under två år. Därefter har jag bara arbetat med kultur och så skogen så klart. Klar fördel är att jag klarar Engelska servicemanualer rätt skapligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lav på Gran

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489322
Niking skrev:Japp, lavarna är helt ofarlig för värdträden. Däremot kan ju vissa lavar äventyra äganderätten 😡 men det är ju snarare miljömupparnas fel...
/Niklas


Viktigt att komma ihåg det du skrev i första svaret, att blåslaven är den vanligaste laven och inte indikerar höga naturvärden oavsett hur riklig den är, inte heller skadar den trädet på något sätt. Den tar inte näring från trädet och bryter inte ner det.
Bara för att förtydliga, så att inte ett gäng skogsägare blir nervösa i onödan, för att de har blåslav på träden!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).