Vedmaskiner, flishuggar

Vilken vedmaskin skall man välja?

3 inlägg 3435 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken vedmaskin skall man välja?

Rivaren  
#488995 Under lågsäsong så är tanken att det skall huggas ved för glatta livet. Chefen har dock inte gett med sig på den punkten att jag vill hugga den med yxa. Det är något ord han alltid mumlar om när diskussionen kommer på tal. Något på E. Efelktivetet eller något. Eller kanske effektiversion... aja, skitsamma för ordet är inte det viktiga. Veden skall huggas maskinellt och till det behövs en maskin.

Vilken?

Det gäller ganska storskalig vedproduktion och det blir stockar direkt från timmerhögen. Vid behov kan de motorsågas, men arbetet skall i längsta mån vara automatiserat. Helst skall den drivas utan sladdar och dylika ting, så någon form av bränsledriven maskin vore väl bra. Vedeldad kanske? :lol:



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vilken vedmaskin skall man välja?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488998 Här har vi denna gamla klassikern. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedmaskin skall man välja?

Bert1  
#489016 Vilka diameter på veden har du tänk dig köra?
Har kört en del med en Hakki Pilke easy 37 som har fungerat problemfritt men visst när man kör grovt björke och eke så hade det gärna fått va nån tons kraft till i klyven

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).